Keld Reinicke: Sådan overlever flow-tv

Er tv, som vi kender det, ved at lide en stille død? Kan tv-mediet reddes? Og skal det overhovedet det? Vi tager med den tidligere TV 2-boss Keld Reinicke på en helikoptertur over medielandskabet og retter kikkerten mod fjernsynet og dets digitale udfordringer.
Nye digitale platformer og on demand-tv udfordrer flow tv'et. Hvilke konsekvenser får det for fjernsynet, som vi kender det?
Nye digitale platformer og on demand-tv udfordrer flow tv'et. Hvilke konsekvenser får det for fjernsynet, som vi kender det?
Klokken er otte onsdag aften, og det er tid til Den Store Bagedyst. Men kunne vi ikke lige så godt se den klokken ni? Eller torsdag? Og hvorfor egentlig ikke bare på mobilen, som alligevel ligger i hånden? Nåh, ja, man kunne da også snuppe et afsnit af yndlingsserien på Netflix i stedet.
 
Fjernsynet er ikke, hvad det har været, siges det. Folk med forstand på den slags hævder sågar, at flow-tv med bestemte programmer på bestemte tidspunkter er ved at blive fortrængt af on demand-tv, hvor du selv vælger, hvad du vil se og hvornår.
 
Yousee reklamerer for, at seerne nu kan se TV hvor som helst og når som helst.
 
”Det er løgn, at ingen længere ser fjernsyn, men der sker rigtigt meget med medieforbruget for tiden, hvor tv mere bliver en slags radio. Man har det kørende, men hovedfokus er måske på telefonen. Den store skærm er blevet second screen og den lille first screen,” siger tidligere programchef på TV 2 Keld Reinicke, der i dag arbejder som freelance mediekonsulent.
 
På overfladen har tv det altså godt. Fjernsynet står tændt i de danske hjem, og seertallene er derfor også acceptable. Spørgsmålet er, hvor meget folk egentlig ser på den store skærm, når den lille kører imens. Og hvad konsekvensen vil være.
 
”Radio lukkede ikke, da tv kom, og for mig at se lukker flow-tv heller ikke. Nichekanaler kommer til at lukke eller blive digitale, så der kommer færre kanaler, men der vil stadig være flow-tv. Ligesom radio vil det fungere for folk på bestemte tidspunkter. Jeg tror, det er både-og, ikke enten-eller,” spår Keld Reinicke.
 
 
Grib den digitale udvikling
Han sammenligner overgangen fra tv til digitale medier med fjernsynets overtagelse af radioens altoverskyggende dominans og opfordrer tv-branchen til at gribe mulighederne i udviklingen:
 
”Indholdet bliver ikke dårligere – du får bare flere muligheder. Netflix er et godt eksempel. Se bare på tv-seriefronten, hvordan den digitale tilstedeværelse har gjort, at niveauet for tv-serier har løftet sig enormt. Jeg tror, det samme kan ske for mange andre genrer.”
 
Efterårets store Netflix-hit er serien Stranger Things.
 
Men det kræver nytænkning i tv-branchen. Og mod. For når man eksempelvis i en nyhedsudsendelse forsøger at skabe trafik på hjemmesiden ved at opfordre seerne til at gå ind se et bestemt klip eller deltage i en given debat, er det ifølge Keld Reinicke et forfejlet forsøg på at forfølge de digitale muligheder.
 
”Hvis man vil have folk til at interagere, skal man ikke gøre det i det gamle flow. På et tidspunkt kunne den nye nyhedskanal jo også bare være, at man gør det på eksempelvis Facebook. Man skal til at lave en mere flydende integration mellem flow-tv og digitale platforme.”
 
Og hvad bliver så det næste?
 
”Jeg tror snart, vi kommer til at se tv-kanaler på nettet, også hvor de store brands kommer til at lave kanaler som Red Bull gør. Red Bull er gået fra at være energidrik til at dække al musik på Roskilde Festival. Det er tankevækkende, at en virksomhed på den måde bliver en superprofessionel mediepartner og tv-station på den nye måde. Det kommer til at ske i 2017, tror jeg.”
 
Mere Charlie, mindre niche
Danmark er, påpeger Keld Reinicke, internationalt set et interessant medieland. Vi har en god intranetinfrastruktur og et højt antal smartphones i befolkningen, mobildatamængden for almindelige brugere stiger, vi er nærmest alle sammen på Facebook, og vi har adgang til streamingtjenester som ingen andre. Alt sammen medvirkende til, at ”almindelige mennesker kommer til at bruge medier på måder, vi kommer til at se i andre lande senere”.
 
Danskere dagligt på de sociale medier i 2015. Kilde: DR Medieudviklingen / Gallerup.
 
Når det er sagt, rammer den digitale udvikling ikke nødvendigvis alle lige hurtigt. Medieforbrug og -vaner afhænger ifølge Keld Reinicke nemlig mere end noget andet af alder: Hvor danskere over 50 over en bred kam ser tv som hidtil, er målgruppen op til 40 år knap så trofaste mod fjernsynet. Og da det jo giver mening at lave tv til dem, der rent faktisk ser det, kommer aldersspændet også til at afspejle fremtidens tv-program.
 
”Vi er det land i verden med flest antik-programmer, og vi kommer til at se tv-programmer blive lidt ’ældre’, fordi det er der, seerne er. Jo mere, man ’charlificerer’ sine programmer, jo mere sikker er man på at få seere. Nichekanaler som Kanal 4, Kanal 5, DR3 og TV 2 Zulu er udfordret af at skulle ramme yngre målgrupper, som søger mod det digitale, modsat eksempelvis Charlie, som laver tv til folk, der ser tv.
 
Indhold frem for platforme
Men hvad så, når de ældre målgrupper ikke længere er her?
 
”Man gør et godt stykke arbejde for at holde flow lige nu, og det går ud over de yngre, som måske så hurtigere ryger over på digitale kanaler. Men tingene smelter sammen, og jeg tror, man kommer til at tænke mere i indhold generelt end i indhold i henholdsvis fjernsynet og på internettet. I dag har man på stationerne et tv-budget og et digitalt budget; jeg tror, det kommer til at blive ændret til et content-budget. Man er nødt til at tale om indhold snarere end om platforme,” forudser Keld Reinicke.
 
Han mener, at mediebranchens aktører herudover skal til ikke alene at tænke anderledes, men at tænke sammen på tværs af genrer.
 
”Jeg synes, det er så mærkeligt, at vores branche har været lukket inde i genrer. Hvis du lavede tv, lavede du tv, hvis du lavede reklamer, lavede du reklamer, hvis du lavede kommunikation, lavede du kommunikation. I den her transformationstid bliver vi nødt til som brancher at mødes, som vi ikke har gjort før,” siger Keld Reinicke.
 
Som et bidrag til at sætte den udvikling i gang har han taget initiativ til konferencen CPH Transform, som med internationale gæster har fokus på de nye digitale indholdsmuligheder. Målet er at samle interessenter på tværs af brancher for at tale om fremtidens digitale fortællinger, deres formål, forretningsmodellerne bag og hvem, der producerer dem.
 
CPH Transform løber af stablen den 19. januar 2017 og er støttet af Kforum og Bureaubiz. Læs mere her: http://cphtransform.com/

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også