Hun vil til enhver tid anbefale kommunikationsfolk at deltage i netværk, men ikke uden et formål. Hun mener, at det er vigtigt, at man gør sig nogle tanker om, hvad der er ens formål med at være med i et netværk, for det er forskelligt for os alle sammen.
”Alle mennesker netværker forskelligt og har forskellige motivationer for at gøre det. For rigtig mange er det en søgning efter inspiration. Det er også ofte noget rent fagligt som kompetenceudvikling, og for andre er det at finde nye kunder eller måske endda en ny arbejdsgiver. Det kan også være, at man søger at få et fællesskab, men hvor det, man søger, måske mere er på det personlige plan,” forklarer Sanne Kjeldsteen.
Først og fremmest nærvær
Marianne Voigt arbejder i den store industrivirksomhed Haldor Topsøe som communication specialist. Hun har tidligere arbejdet med intern kommunikation i medicinalvirksomheden Novo Nordisk og i BRF Kredit. Allerede i sin tid i Novo Nordisk stiftede hun bekendtskab med et formelt netværk, der dog skulle fungere af egen kraft og uden moderator. Det gik ikke så godt.
”Vi var en gruppe af kommunikationsfolk fra forskellige virksomheder, der skiftedes til at stå for det enkelte arrangement. Det fungerede ikke for mig, for jeg syntes ikke, at engagementet var godt nok. Der manglede nok en professionel moderator for at holde det oppe på et ordentligt niveau, og der blev læst for mange mails på telefonen under bordet. Jeg tror også, at det betød noget, at det ikke kostede noget at deltage. Det var ikke særlig forpligtende,” husker Marianne Voigt.
I dag er hun medlem af et Kforum-netværk, hvor deltagerne alle er folk, der er ansvarlige for den interne kommunikation på deres arbejdsplads. Når Marianne Voigt er med i netværket, er det til dels for at vidensdele og opnå kompetenceudvikling. Men det vigtigste for hende er nærvær:
”Først og fremmest kræver et godt netværk nærvær. Det netværk, jeg er medlem af nu, er godt faciliteret, og jeg synes, at de andre, der er med i netværket, er en god gruppe mennesker, der har lyst til at give hinanden ’noget’, og som kan lide at være sammen. Jeg tror også, det har en betydning, at vores arbejdsplads betaler mange penge for, at vi er der. Det er ikke noget, vi har talt om, men sådan tror jeg, det er.”
Spændende profiler lokker husarerne til
Det er attraktivt, hvis et netværk har nogle spændende profiler indenfor deres felt i kommunikationsbranchen. Det tiltrækker øvrige deltagere. ”Det er der ingen tvivl om,” siger Christina Bech Winkler. ”Det betyder rigtig meget. Det allerførste, folk spørger om, hvis de henvender sig vedrørende et bestemt netværk, som de er interesseret i, er: Hvad er på programmet næste gang, og kan vi få at vide, hvem som er med. Det sidste kan vi ikke oplyse dem om, men så spørger de: Kan vi så i det mindste få at vide navnene på de virksomheder og organisationer, som sender deltagere?”