Som for flere af de andre repertoirer er det landsdækkende TV-nyheder, der varetager forbindelsen til mainstreamdagsordenen.
4. Det interpersonelle netværksrepertoire: For medlemmerne af dette repertoire er både de nære interpersonelle netværk (familie, venner) og de lidt fjernere (kolleger, bekendte) vigtige informationskilder til, hvad der rører sig i samfundet:
Så sender jeg typisk en Facebook-post til en ven eller min kæreste eller noget familie, som jeg ved, er lige så interesseret, som jeg er i det, og så kan vi diskutere det, eller (…) altså online nok mest, når det ikke er min kæreste. Men ellers så face to face. Og så, jeg sidder på kontor med to andre drenge på – med meget samme interesser som mig, så det er sådan meget, der er lige en, der siger et eller andet “hov, har I lige læst, at der kommer en ny film med ham her”, eller “har I lige læst, at nu var der brand her”, altså, så bliver det ligesom sådan et diskussionsrum, vi har der os tre, sådan. (Mads)
Disse unges forbindelse til mainstreamnyhedsdagsordenen er tilfældig og skrøbelig, fordi de traditionelle nyhedsmedier ligger lavt placeret i repertoiret. Men samfundsinteressen kan også gå gennem TV-seriers fiktive univers:
Jeg har set rigtig meget Black Mirror, men det også, fordi det er tankeprovokerende. (…) Og så ser jeg faktisk også ret meget Grey's Anatomy, det er sådan lidt en guilty pleasure, de tager faktisk overraskende mange dilemmaer op. (…) Det’ jo både sådan noget med transseksualitet, så det da helt sikkert noget, jeg også tænker over i forhold til (…) den abortlovgivning, der lige er blevet vedtaget flere steder i USA. (Anna)
5. Ikke-nyhederrepertoiret: De medier, der dominerer i dette nyhedsrepertoire, giver (bortset fra lokale/regionale nyhedsmedier) disse unge et indirekte forhold til, hvad der rører sig i samfundet – fx gennem satireindhold gennem radio og TV (Den korte Radioavis, Tæt på Sandheden) og via sociale medier:
[Satire] er nok noget af det, jeg går rigtig meget op i, fordi jeg har brug for de grin en gang imellem, synes jeg. (…) også nogle af de der, for eksempel der hvor – øh, i Jyllands-Posten, hvor de også lavede grin med religion, (…) fordi man skal kunne lave grin med det hele efter min mening. (…) Memes, ej dem bruger jeg rigtig rigtig meget, det elsker jeg. Jeg sidder og får et grin (fnis) – min telefon er så fyldt op med memes, at jeg skal til at have den renset. (Freja)
Hos disse unge figurerer bøgers fiktive universer højt på listen over informationskilder, på samme måde som TV-fiktionsserier indgår i flere af de andre informationsrepertoirer.
Unges informationsrepertoirer
Den ovenstående analyse udelader mange detaljer om unges nyheds- og informationsrepertoirer, fordi den her overvejende er baseret på de fem informationskilder, som de anser for allervigtigst. De øvrige 31 informationskilder, som hvert repertoire også består af, danner et mere nuanceret billede, der også viser, hvordan de blot “hyppigt” eller sjældnere brugte medieformer spiller en rolle for unge.
Det rokker dog ikke ved, at unges hybride informationsrepertoirer adskiller sig en hel del fra ældres (disse er kortlagt i Kobbernagel & Schrøder 2016). På tværs af de fem repertoirer er det utvetydigt sociale medier, især Facebook, der spiller en vigtig rolle, primært som leveringssystem for nyheder delt af nyhedsmedierne og af venner. Sociale medier fungerer således som det centrale udgangspunkt for unges forbindelse til samfundets informationsunivers – det jeg ovenfor kaldte et “hub” – ikke mindst i kraft af den sømløse forbindelse i newsfeedet mellem de forskellige niveauer for informationer: Fra det nære og interpersonelle til det samfundsmæssige og offentlige, som dukker op for den unges blik i en farverig og kaotisk blanding.
For de unge i vores undersøgelse spiller influencere ikke nogen hovedrolle for at holde sig orienteret. Influencere ligger generelt lavt placeret på tværs af repertoirerne og opfattes ikke som troværdige kilder:
Det er ikke noget, jeg følger overhovedet, faktisk – jeg tror bare ikke, det siger mig noget. (…) Men der er også nogle gange, når det er sådan.. næsten sundhedsmæssige ting og sådan noget, hvor jeg så også nogle gange begynder sådan og sidde og tænke ”hva’, hvad ved I egentlig om det?” (Lotte)
Sammenlagt tegner de fem informationsrepertoirer et billede af, hvad det er, der vækker unge mediebrugeres interesse, og forklarer måske, hvorfor nyhedsmedierne, som vi kender dem, ikke umiddelbart har stor appel for unge, selvom både public service-medierne og avishusene løbende iværksætter tiltag for at appellere til unge (Rømer Olsen 2021). Man kan derfor kun være enig med konklusionen i en omfattende analyse af, hvordan engelske unge opfatter og bruger nyheder:
De traditionelle nyhedsmedier er nødt til at ændre både form, tone og indholdsdagsorden: De bliver nødt til ikke blot at levere ’det man bør vide’, men også det som unge opfatter som nyttigt, spændende og sjovt at vide. Men på den anden side ønsker unge ikke, at de etablerede nyhedsorganisationer opgiver det, der giver dem autoritet og troværdighed. De ønsker ikke, at nyhedsmedierne skal tale ned til dem. (Galan m.fl. 2019: 54)
Det bliver ikke nogen let opgave for nyhedsmedierne at løse dette paradoks.