“Hun ved godt, det kan få kæmpe konsekvenser for hende. Jeg er overrasket over, hvor personlig hun bliver, og hvor meget hun tør give af sig selv. Hun ved godt, at Facebook kan ødelægge hende, men hun har taget den her personlige risiko, fordi ingen andre gør det,” fortæller Okkels.
Tænk som Inger Støjbergs OnlyFans-strategi
For selv at sætte dagsordenen skal du have din egen kanal. I Frances Haugens tilfælde har hun skabt et
personligt website, der underbygger hendes troværdighed og anklager. Et medie, hun kombinerer med
sin Twitter og
Instagram. Frances Haugens hjemmeside bruges til at streame videoer fra selve vidneforklaringen, som binder hendes medie sammen med de offentlige høringer. Et kommunikativt greb, vi har set herhjemme med Inger Støjberg, der bruger
Inger.dk. i sin kamp mod systemet.
Besøg Frances Haugens hjemmeside her, og oplev, hvordan hun bruger whistleblower-værktøjskassen second to none.
Det koster penge at stille sig frem
Det er dyrt at være whistleblower. Igen kan man også lære af Støjberg og Haugen, som samler penge ind til deres juridiske kamp. Frances Haugen er her repræsenteret af en fundraiser-organisation,
Whistleblower Aid, der under taglinen “Support the Facebook Whistleblower” samler donationer til Frances Haugens videre arbejde. Hvor Inger Støjberg har valgt en mere direkte abonnementsmodel, der sikkert matcher hendes temperament: fri adgang til hjemmesidens indhold for 25 kroner om måneden.
Husk alle former for sikkerhed!
Anmeldelse til finansmyndighederne
Samtidig er det vigtigt, du viser, du har forsøgt at klage, informere og løse problemerne i virksomheden, før du går til pressen. Det er også vigtigt, du kan sandsynliggøre, at virksomheden handler mod bedre vidende. Altsammen vigtige forholdsregler, som gør, at du står bedre, når the shit hits the fan.
Go pro: Få din egen pressemand og telefonsluse
Frances Haugen er ikke længere bare et navn, men et brand. Hun har ansat en ekspert i public relations, der guider hende gennem mediernes dækning, så hun fremstår så troværdig og overbevisende som muligt. Altså, udvælger, hvilke budskaber hun skal kommunikere til hvilke medier og kanaler.
Få din whistleblower-pressepakke på plads
At lære af Frances Haugens succesfulde pressearbejde vil – med håndbogen fra Ozoma i baghånden og andre gode råd – sige, at du som whistleblower har styr på følgende:
- Hvorfor er du sandheden og samfundets helt?
- Hvad er din platform og dit nøglebudskab set politisk socialt, økonomisk og juridisk?
- Q&A på de vigtigste spørgsmål og svar omkring din afsløring. Også de ondeste og dummeste spørgsmål. Skriv dine ærlige svar. Hvad er den dårlige historie? Hvordan vil de fremstille dig som et monster? Hvad vil de angribe dig for, og hvordan? Hvad er dit modtræk?
- Hvad er dit WHY? Overvej og kommunikér dine motiver ærligt. Motiv-debatten er nemlig en central del af afsløringerne.
- Udtænk fem vinkler i materialet, som Frances Haugen: faktavinklen, branchespecifikt (SoMe-samfundsskadelig), eventdrevet (nye afsløringer), arketypisk tema (dobbeltmoral og grådighed), zeitgeist (tech-bashing, børn på social medier).
- Overvej, hvordan historien vil forløbe flere dage frem. Udtænk en dramaturgi for, hvornår hvad bliver afsløret – og hvordan.
- Naturligvis dokumentation. Husk sikkerhed, og vær skarp på deres juridiske status.
- Budskabspyramide/-platform. Altså, hvad vil du sige til forskellige medier?
- Liste med nøglejournalister og nøglemedier, som skal drive historien frem.
- Videnskabelig opbakning: P2P-videnskabelig artikel.
- Liste med uafhængige, men positive tredjeparts-thought leaders, som kan indgå som støttende kilder/eksperter.
- Byg eventuelt dine egne kanaler, og brug dem som baggrundsmateriale og til at sikre ufiltreret dialog mellem dig og dine nøgle stakeholders.
Det kan godt være, vidneforklaringerne snart er overstået, men for brandet Frances Haugen er arbejdet kun lige begyndt. Som Financial Times skriver: “If whistleblowing has become one of the last bastions for the individual standing up against over-powerful corporations, then Haugen has just elevated it to a higher plane.”
Respekt. Og lær af hende og håndbogen, hvis du tør og kan blow dine egen whistle.