Lær af Frances Haugen
Gør det selv-guide for whistleblowers

Whistleblowerne har nu fået deres egen PR-håndbog. Fotos: Getty Images

Facebook-whistlebloweren Frances Haugen er ene kvinde lykkedes med at bringe Facebooks image i knæ. En imponerende sejr. Det mest opsigtsvækkende er dog, at hun ikke er blevet kvalt i juristeri, tavshedsklausuler, karaktermord og shut up-penge. Kforum går tæt på hendes k-strategi og samler de dyrekøbte erfaringer.
Der er ingen tvivl om, at Frances Haugen har lavet et virkeligt godt stykke k-arbejde op til og under sine afsløringer. Hemmeligheden bag hendes sejr er, at hun har arbejdet strategisk med sin whistleblower-PR. Det vil sige professionelt opbygget egne kanaler, skabt en leak-dramaturgi og samarbejdet med legacy-medie.
 
 
Ifeoma Ozoma: Kvinden bag den nye whistleblower håndbog, som udspringer af hendes egen historie som Whistleblower hos Pinterest. Kilde: Adria Malcolm
 
Kforum ser på den nye whistleblower-PR-værktøjskasse, som netop er blevet samlet og kurateret i en håndbog for whistleblowers i tech, skrevet af den tidligere Pinterest-medarbejder Ifeoma Ozoma. Håndbogens mål er at sætte alle i stand til “speak truth to power” sikkert, klogt og med størst muligt medie-impact.
 
 
Flere og flere gør det. Går til medier og offentlighed med afslørende diskriminationer og uetiske handlinger på arbejdspladsen. Senest har en række kvinder fra kendte tech-giganter brudt med tavshedsklausuler (NDA’s) og trodset skrækken for evig arbejdsløshed. Det er en risikabel affære, hvor man kan lære meget af tidligere whistleblowers’ dyrtkøbte erfaringer og fejlbeslutninger. Her gælder nemlig alle beskidte tricks fra arbejdsgivers side, og du skal være klar på at blive beskyldt for at være inkompetent, mentalt ustabil, ulovlig og ikke mindst amoralsk. Et større videnskabeligt studie viser, at 69 % mister job eller må gå på pension, 64 % oplever kritik og chikane fra chefer og kollegaer – og cirka 64 % har svært ved at få et job efterfølgende.
 
 
For de kvindelige whistleblowers er risikoen for at blive kaldt mentalt ustabil større, end det tilsyneladende er tilfældet for de mandlige whistleblowers. Som Financial Times skriver, har ingen anklaget Edward Snowden for at være “hysterisk”, som det er tilfældet med Frances Haugen.
 
 
 
Er du også klar til “speak truth to power”? Læs guiden online her, og undgå typiske fejl, og lær af andres dyrekøbte erfaringer.
 
 
For at hjælpe kommende whistleblowers har Ifeoma Ozoma skrevet en håndbog, The Tech Worker Handbook, med gode råd til, hvordan du håndterer gerningen bedst muligt. Ifeoma Ozoma er tidligere ansat hos Pinterest, men brød sin tavshedsklausul og fortalte offentligt om den diskrimination, hun oplevede i tech-virksomheden. I dag har hun dedikeret sin tid til at hjælpe andre, der ønsker at bryde tavsheden og stå frem. Og som hun har fortalt til New York Times, handler det for hende ikke om at få medarbejdere til at bryde med alle former for tavshedsklausuler, men udelukkende om, at hjælpe medarbejdere, der bliver udsat for diskrimination, chikane eller oplever ulovligheder og misinformation.
 

Guldgrube af gode råd

 
Ozomas håndbog er inddelt i fire kategorier: juridisk rådgivning, pressehåndtering, digital sikkerhed og et onlinefora, hvor du kan fortælle hele din whistleblower-historie – ikke kun den, medierne skarpvinkler. Her deler en tidligere tech-medarbejder blandt andet sin historie om, hvordan hun blev fyret for at opfordre til og organisere sig i en fagforening.
 

Preparedness Is Power

 
Whistleblowing er i sin essens hardcore kampagnejournalistik, hvor man kæmper mod mastodontvirksomheder, som ofte vil gå langt for at styre og stoppe historien. Derfor er nøje forberedelse af pressehåndteringen alfa og omega for, at den ikke bliver slået ihjel. Som der står på forsiden af håndbogen: Forberedelse er magt. For den aktuelle Facebook-whistleblower begyndte forberedelserne således lang tid før, hun afslørede algoritmepolitikken hos den kritiserede tech-gigant.
 
En netop fyret medarbejder @Ashley M. Gjøvik fra Apple ønsker Frances Haugen velkommen i klubben af eks-ansatte, der nægter at tie om uetiske og diskriminerende forhold.
 
 

Find en stærk mediepartner, som er ninja i whistleblower-gamet

 
Frances Haugen lagde ud med en eksklusiv soloaftale med Wall Street Journal om en hel pakke af artikler, The Facebook Files, der blev rullet anonymt ud i første omgang, hvor hun i tæt samarbejde med dygtige graverjournalister skarpvinklede fire historier fra det gigantiske materiale. Selve navnet fil giver pondus og skaber slægtskab med tidligere tiders store afsløringer.
 
Haugens valg af mediesamarbejdspartner var også udsøgt og velvalgt. Wall Street Journal var nøglemediet i afsløringen af Silicon Valley-skandalen Theranos (blodprøve-fupfirmaet) og er generelt anti-big tech, fordi de som republikansk medie mener, big tech er censur og udemokratisk. De havde altså en strategisk politisk interesse, impact i det politiske establishment og ikke mindst erfaring med at drive den slags whistleblower-sager på niveau med det engelske centrum-venstre-medie The Guardian. 
 
 

The Facebook Files. Wall Street Journals afslørende artikel serie, som de sammen med Frances Haugen havde vinklet og arbejdet på i månedsvis
 

Tænk din medieafsløring dramaturgisk

 
I første fase af afsløringerne forblev Haugen anonym og kunne dermed bygge op til anden akt, hvor hun afslørede sin identitet – og igen kunne booste historiens opmærksomhed. Det var ret godt tænkt medielækdramaturgi, hvor hun sikrede størst mulig opmærksomhed længst muligt og gav den personlige vinkel lidt forsinket.
 
 
Wall Street Journal giver her et dramaturgisk overblik over, hvordan de har inddelt serien i seks dele med hvert sig fortællemæssige fokus. Ret elegant.
 

Nervøs for sin fremtid

 
Ifølge Haugens danske veninde, tech-journalist Simone Okkels, er Haugen nervøs for sin fremtid og har derfor nøje planlagt sit exit igennem måneder. Det fortæller Simone Okkels til Simon Stefanski i DR-podcasten Genstart.
 
“Hun ved godt, det kan få kæmpe konsekvenser for hende. Jeg er overrasket over, hvor personlig hun bliver, og hvor meget hun tør give af sig selv. Hun ved godt, at Facebook kan ødelægge hende, men hun har taget den her personlige risiko, fordi ingen andre gør det,” fortæller Okkels.
 
 

Her Frances Haugen. Twitter sikrer, du er i dialog og en del af debatten omkring din afsløring.
 

Tænk som Inger Støjbergs OnlyFans-strategi

 
For selv at sætte dagsordenen skal du have din egen kanal. I Frances Haugens tilfælde har hun skabt et personligt website, der underbygger hendes troværdighed og anklager. Et medie, hun kombinerer med sin Twitter og Instagram. Frances Haugens hjemmeside bruges til at streame videoer fra selve vidneforklaringen, som binder hendes medie sammen med de offentlige høringer. Et kommunikativt greb, vi har set herhjemme med Inger Støjberg, der bruger Inger.dk. i sin kamp mod systemet.
 

Besøg Frances Haugens hjemmeside her, og oplev, hvordan hun bruger whistleblower-værktøjskassen second to none.

 

Det koster penge at stille sig frem

 
Det er dyrt at være whistleblower. Igen kan man også lære af Støjberg og Haugen, som samler penge ind til deres juridiske kamp. Frances Haugen er her repræsenteret af en fundraiser-organisation, Whistleblower Aid, der under taglinen “Support the Facebook Whistleblower” samler donationer til Frances Haugens videre arbejde. Hvor Inger Støjberg har valgt en mere direkte abonnementsmodel, der sikkert matcher hendes temperament: fri adgang til hjemmesidens indhold for 25 kroner om måneden.
 

Husk alle former for sikkerhed!

 
Whistleblowing kræver et skarpt blik for IT- og personlig sikkerhed og ikke mindst de juridiske aspekter af din afsløring fra start til slut. Her er Ozomas guide også en god hjælp med praktiske råd og regler, selvom juraen i USA ofte er forskellig fra Danmark.
 
Du vil blive lagt for had af nogle. Ergo, få styr på din personlige sikkerhed, og ikke mindst sikr dit materiale i opbevaring og overdragelse. De fleste afsløringer skaber et juridisk hundeslagsmål. Det er både dyrt og svært at forstå juridisk. Tænk derfor fra start til slut, hvordan du kan sikre dig.
 

Anmeldelse til finansmyndighederne

 
Frances Haugen har for eksempel sikret sig juridisk ved at anmelde Facebook til finansmyndighederne, SEC, i USA for at tilbageholde afgørende viden for deres aktionærer. Anmeldelsen sikrer hende juridisk og åbner for, hun kan få en større erstatning. I øvrigt samme taktik, whistlebloweren fra Danske Banks store hvidvaskningsskandale benyttede. Spørgsmålet er om de vil godtage hendes klage? 
 
Samtidig er det vigtigt, du viser, du har forsøgt at klage, informere og løse problemerne i virksomheden, før du går til pressen. Det er også vigtigt, du kan sandsynliggøre, at virksomheden handler mod bedre vidende. Altsammen vigtige forholdsregler, som gør, at du står bedre, når the shit hits the fan.
 

Go pro: Få din egen pressemand og telefonsluse

 
Frances Haugen er ikke længere bare et navn, men et brand. Hun har ansat en ekspert i public relations, der guider hende gennem mediernes dækning, så hun fremstår så troværdig og overbevisende som muligt. Altså, udvælger, hvilke budskaber hun skal kommunikere til hvilke medier og kanaler.
 
 

Få din whistleblower-pressepakke på plads

 
At lære af Frances Haugens succesfulde pressearbejde vil – med håndbogen fra Ozoma i baghånden og andre gode råd – sige, at du som whistleblower har styr på følgende:
 
  • Hvorfor er du sandheden og samfundets helt?
     
  • Hvad er din platform og dit nøglebudskab set politisk socialt, økonomisk og juridisk?
     
  • Q&A på de vigtigste spørgsmål og svar omkring din afsløring. Også de ondeste og dummeste spørgsmål. Skriv dine ærlige svar. Hvad er den dårlige historie? Hvordan vil de fremstille dig som et monster? Hvad vil de angribe dig for, og hvordan? Hvad er dit modtræk?
     
  • Hvad er dit WHY? Overvej og kommunikér dine motiver ærligt. Motiv-debatten er nemlig en central del af afsløringerne.
     
  • Udtænk fem vinkler i materialet, som Frances Haugen: faktavinklen, branchespecifikt (SoMe-samfundsskadelig), eventdrevet (nye afsløringer), arketypisk tema (dobbeltmoral og grådighed), zeitgeist (tech-bashing, børn på social medier).
     
  • Overvej, hvordan historien vil forløbe flere dage frem. Udtænk en dramaturgi for, hvornår hvad bliver afsløret – og hvordan.
     
  • Naturligvis dokumentation. Husk sikkerhed, og vær skarp på deres juridiske status.
     
  • Budskabspyramide/-platform. Altså, hvad vil du sige til forskellige medier?
     
  • Liste med nøglejournalister og nøglemedier, som skal drive historien frem.
     
  • Videnskabelig opbakning: P2P-videnskabelig artikel.
     
  • Liste med uafhængige, men positive tredjeparts-thought leaders, som kan indgå som støttende kilder/eksperter.
     
  • Byg eventuelt dine egne kanaler, og brug dem som baggrundsmateriale og til at sikre ufiltreret dialog mellem dig og dine nøgle stakeholders.
 
Det kan godt være, vidneforklaringerne snart er overstået, men for brandet Frances Haugen er arbejdet kun lige begyndt. Som Financial Times skriver: “If whistleblowing has become one of the last bastions for the individual standing up against over-powerful corporations, then Haugen has just elevated it to a higher plane.”
 
Respekt. Og lær af hende og håndbogen, hvis du tør og kan blow dine egen whistle.

Relaterede artikler

Facebooks PR-bøllemetoder - Facebook har skiftet forsvarsstrategi. Fra at undskylde går de nu til modangreb. Det har whistleblower Frances Haugen se...
Take the story and run - Over 150 millioner mennesker verden over i reach på sociale medier. Bloomberg, CNN, The New York Times, The Guardian, BB...

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

86 JOB

Presseansvarlig

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 24. oktober

Communication Officer

Frist: 19. december

Kommunikationskonsulent

Frist: 5. november
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.