Hvornår har dine følgere sidst sagt, at de elsker dig?

Tre ud af fire unge danskere har den sidste uge brugt Snapchat, og så skulle man vel tro, at det væltede med brands, organisationer og politikere på Snapchat, men det er stadig sparsomt, hvad der satses på Snapchat. Der er der mange gode grunde til, for snappen er langt mere besværlig end Facebook og Instagram at mestre, men investerer man i indsatsen, kan der stadig være meget at hente. Og helt ærligt: Hvornår har dine følgere sidst sagt, at de elsker dig?
Hvordan man som virksomhed bruger Snapchat, er helt afhængigt af, hvilket brand, man er. Men det er altid en god idé at lade den unge medarbejder, der i forvejen snapper, styre platformen.
Hvordan man som virksomhed bruger Snapchat, er helt afhængigt af, hvilket brand, man er. Men det er altid en god idé at lade den unge medarbejder, der i forvejen snapper, styre platformen.
Op til folketingsvalget i 2015 kastede mange politikere sig over "snappen", men da stemmerne var afgivet, var det, som om entusiasmen dalede, og på en måde er det forståeligt. Snapchats brugerflade er legendarisk umulig, det er svært at måle på, og så er der jo altså det forbandede problem, at dit indhold forsvinder efter 24 timer.
 
Samtidig er der den nagende fornemmelse af at være den ældste med til festen, som de unge vist kigger lidt skævt til. Lige nu gennemgår firmaet bag Snapchat endda en turbulent tid, hvor prisen på aktien bare falder og falder, men foreløbig er der dog ikke noget der tyder på, at entusiasmen for platformen er faldende blandt de helt unge herhjemme.
 
 
 
Man har som etableret virksomhed lidt følelsen af at være lidt for gammel og træg på Snapchat. Og det er jo også de unges platform, man vader ind over.
 
Derfor er der stadig god plads til dit brand på Snapchat
Det er en velkendt historie, at sociale medier på tværs af platforme er blevet mindre personlige, hvor Instagram og især Facebook i meget høj grad også er kommercielle platforme nu. De effektive algoritmer, der belønner engagerende indhold, er blevet afluret af virksomheder, brands og influencere, der har klemt det personlige lidt ud.
 
Facebook har løbende måttet justere sin algoritme, så privatpersoners opslag opprioriteres, men det bliver en svær kamp at vinde på sigt. Især når virksomheder også har mulighed for at købe ekstra plads og visninger. Her kommer Snapchat så ind i billedet.
 
På snappen hersker stadig overvejende kaos og uorden, og netop af den grund er der stadig plads for dygtige og kreative virksomheder og organisationer at spille på. Det personlige og spontane strider tunge organisationers logik imod, og Snapchat er derfor ikke oversvømmet af content manageres – til tider lidt anmassende – professionalisme, som præger Facebook og Instagram.
 
Snapchat kræver langt mere subjektivitet, grimhed, skævhed, sjovhed og personlighed for at kunne engagere brugerne, og indhold med de egenskaber er paradoksalt nok langt sværere at masseproducere. I USA kan man købe sig adgang til den lidt mere vandkæmmede Discover-sektion, men den er ikke rigtig aktuel i Danmark endnu, da det kræver en stor investering at komme på.
 
På indholdssiden er Facebook og Instagram bare langt nemmere og mere tilgængelige for alle led i organisationen at forstå og bruge, men tør man kaste sig over det, er Snapchat stadig en overvejelse værd. Især hvis man gerne vil være noget for de helt unge.
 
Fra teori til praksis
Skal man lykkes på Snapchat, er det nok en god idé, at ens brand, virksomhed eller organisation også har en iboende relevans for yngre danskere, men selv om dette kriterium er opfyldt, kan det være svært at vide, hvor man skal starte.
 
Liberal Alliance har rigtig mange unge vælgere, og derfor gav det også ekstra god mening for partiet at være på Snapchat. Vi vidste dog, at der samtidig var gode grunde til, at mange danske partier, organisationer og virksomheder har valgt ikke at være til stede på Snapchat, så der gik en del analysearbejde forud. Vi endte med at fokusere på tre konkrete udfordringer, som også vil være relevante for de fleste andre:
 
1. Hvordan får vi følgere?
2. Hvordan skal vi eksekvere?
3. Hvad skal vi egentlig snappe?
 
1. Hvordan får vi følgere?
Det er notorisk vanskeligt at skaffe følgere på Snapchat, hvor man ikke som på Facebook kan annoncere efter nye følgere, eller som på Instagram kan benytte hashtags og blande sig i andres kommentarfelter. Derudover er det svært at versionere indhold på tværs af kanaler til Snapchat, da formatet er ret unikt.
 
Har man et stærkt billede til Instagram, kan det give mening at dele det på Facebook også, men det lader sig dårligt oversætte til et snap. Et snap kan ikke gå viralt, og det lever ikke et offentligt liv, hvor man i et kommentarspor kan gøre opmærksom på sig selv og tagge venner. På Facebook og Instagram kan nysgerrige potentielle følgere besøge den enkelte organisations profil og derigennem få et indtryk af, om det indhold, den laver, er noget, de vil følge med i, men på snappen har man ikke samme mulighed.
 
Man har ikke et naturligt hjem eller profilside at henvise folk til, så hvordan frister man potentielle følgere? Hvis brandet er meget stærkt i forvejen, kan det være nok bare at gøre opmærksom på, at man befinder sig på Snapchat, men få virksomheder og organisationer er så heldige.
 
I LA løste vi problemet med bl.a. en underside på vores hjemmeside, hvor vi lægger highlight-videoer, udvalgte snaps, promotions og en masse andet ud, så potentielle nye følgere nogenlunde ved, hvad de kan forvente. Vi bruger også vores andre kanaler til at lægge små teasere ud, hvor vi sammenklipper videoer med udvalgte snaps, og man kan også bruge andre kanaler som Twitter og Instagram-stories til at gøre opmærksom på nye stories på snappen.
 
Liberal Alliance gør liberalt brug af gadgets og humor for at fange de unge snappere.
 
Effektivt, men også tidskrævende, og så kræver det lidt klippe-kompetencer, når indhold skal versioneres. Som et tredje ben valgte vi også at få produceret en serie klistermærker, som vi på udvalgte dage tilbyder følgere at kunne få tilsendt. Det giver en meget håndgribelig værdi til følgerne, og vi har fået virkelig god respons på det. Og så hjælper det selvfølgelig gevaldigt på antallet af nye følgere, når folk – helt frivilligt – går rundt og sætter små reklamer op for os i hele landet.
 
Det vigtige er, at man identificerer, hvordan andre styrkepositioner kan udnyttes. I vores tilfælde var det en i forvejen velbesøgt hjemmeside, øvrige kanaler på sociale medier og en lille gruppe meget engagerede kernebrugere, som vi vidste ville være mere end villige til at hjælpe os (og tak for det).
 
 
2. Hvordan skal vi eksekvere?
Har man arbejdet professionelt med sociale medier, vil man vide, at det er meget forskelligt, hvor flinke de forskellige tjenester er til at sørge for, at et hold af medarbejdere kan samarbejde om en profil. I spidsen ser vi Facebook, hvor alt kan lade sig gøre på alle platforme med Business Manager, forskellige apps og flere niveauer for brugertilladelser.
 
I den anden ende har vi Snapchat. Snapchat gør slet ikke forskel på business- og privatprofiler, og logger man ind på et device, bliver man prompte logget ud på andre. Ens historier og stickers bliver heldigvis gemt på profilen, men Snapchat er bare ikke indrettet til teams, og det er nok i virkeligheden også meget godt, for det er med til at holde de voksne væk fra festen.
 
Senest har Snapchat dog åbnet lidt for brugervenligheden, og kan man lidt tricks, så er det faktisk blevet muligt at uploade ældre indhold langt bedre. Og så er Snapchats kamera-solbriller faktisk endelig blevet tilgængelige i Europa. Vi bestilte hjem fra eBay i USA og har haft rigtig gode erfaringer med dem.
 
De hedder egentlig Spectacles, men for os er det altså snapbrillen.
 
De er superfjollede, billedekvaliteten er sløj og lyden forfærdelig, men virkelig sjove at bruge. Og så har de en enkelt, lidt skjult funktion, som I som organisation kommer til at elske, hvis I er på snappen: De gemmer jeres videoer på telefonen, så I kan vente med at udgive, til I har tid.
 
Brillerne optager 10 sekunders video ad gangen – op til 30 sekunder, hvis man vælger at forlænge optagelsen – og overfører løbende filmene via bluetooth til din telefon. Man kan med andre ord påføre sig snapbrillen, gå rundt en times tid og fange video, hvorefter man i ro og mag kan udvælge de bedste snaps og komponere sin historie.
 
De optager et rundt billede, som giver en meget medlevende oplevelse hos modtageren, og vi har i hvert fald fået virkelig gode tilbagemeldinger. Mere om oplevelsen med at bruge dem her:
 
For os har det også vist sig vigtigt, at der ikke går for meget konsensus-jagt i eksekveringen. Der er ikke tid eller plads til, at alle skal blive enige om at noget skal ud eller ej. Lad redaktørrollen gå på omgang, og få en masse ud i stedet.
 
Det handler om at være grundlæggende enige om tonen og stilen, og så have masser af tillid til hinanden. Man kommer helt sikkert til at sende nogle skæverter af sted, men det er virkelig vigtigt ikke at være så bange for send-knappen, og som så meget andet bliver man kun god til at snappe ved at gøre det rigtig meget. Det hele er alligevel væk om 24 timer!
 
3. Hvad skal vi egentlig snappe?
Nu ved vi hvorfor, vi skal på snappen. Vi ved, hvordan teknikken og det praktiske skal skæres, men hvad skal man egentlig snappe ud i verden? Det korte svar: Hvis man skal tænke for længe over det, bliver det sikkert ikke særlig godt.
 
Snappen er en refleksion over, hvem man er som person, hvad ens organisation vil, hvad ens virksomhed kan. Hvad ens brand er, med andre ord. Så har man identiteten på plads, burde det i teorien egentlig ikke være vanskeligt at lægge et snap-lag ovenpå. Det kræver dog formentlig, at I er nogle folk, som allerede snapper ivrigt privat, hvis det skal blive godt.
 
På snappen er det vigtigt at være underholdende, kreativ og spontan, og ingen af delene kan tillæres særlig nemt. Overlad indholdsproduktionen til de allerede snappende unge, og så skal det nok gå. Samtidig er det vigtigt at huske på, at snappen også er personlig. Man skal kommunikere med brugerne enkeltvis, og lægger man spørgsmål eller udfordringer ud, skal man være der til at reagere på det, man modtager tilbage.
 
Man skal vænne sig til, at man kommer ind et helt andet sted i modtagernes bevidsthed end med et Instagram- eller Facebookopslag, hvilket både er en udfordring og en spændende mulighed for at skabe det engagement hos de unge, som er så svært for gamle organisationer og virksomheder at finde.
 
Når det har fungeret bedst for LA, har vi kunnet komponere en historie, hvor man både fornemmer noget personlighed, kreativitet og skævhed. Hvor stil og tone harmonerer med de værdier, som man gerne vil være eksponent for. Man er eksperimenterende. Ikke bange for at tænke nyt. Ikke bange for at være uformel.
 
Se LA's snapchat-story, hvor blandt andet statsministeren under et besøg på Liberal Alliances landsmøde så sig udsat for hunde-filter.
 
Kunne I ikke bare koncentrere jer om at lave politik?
Man kan med nogen ret spørge, hvorfor et politisk parti overhovedet skal være på Snapchat, men samme spørgsmål må så også stilles til de aldrende kanaler som Instagram, Twitter og Facebook.
 
Tro det eller ej, men de fleste politikere ville faktisk helst tale politik hele tiden. De fleste har dog erkendt, at sociale medier er en effektiv kanal til at komme ud med budskaber, men for manges vedkommende er det ikke naturligt, og det er også derfor, at det ofte bliver rigtig dårligt, hvad de udkommer med.
 
Snapchat bliver nok aldrig stedet, hvor man finder de tunge policy-debatter, men dem ville man jo nok alligevel ikke have med de unge på snappen. Den grimme sandhed på Christiansborg er jo også, at folk generelt alligevel ikke er særlig gode til at lade sig overbevise af fakta og argumenter, men på snappen er der heldigvis alligevel ingen, der efterspørger nogen af delene.
 
Til gengæld har I en mulighed for at kommunikere en masse identitet, værdier og nærvær til følgerne, og det har i min bog også virkelig høj værdi for både politiske partier, organisationer og virksomheder – og helt ærligt: Hvornår har jeres følgere sidst sagt, at de elsker jer?
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også