K-ugen: TV 2 – nu også med skjult reklame

Tidligere sundhedsminister Nick Hækkerup, nu direktør i Bryggeriforeningen, går tobaksindustrien i bedene med angreb på videnskabelig evidens. Regeringens kommunikative “Store Bededag i bytte for et bedre forsvar”-trick er for længst gennemskuet. Og så er TV 2 sørme blevet taget med fingrene i kagedåsen igen. Vi ser tilbage på årets første kommunikationsuge.
Bemærk radaren på bilens tag. TV 2's seneste møgsag handler om skjult reklame. Radaren har i øvrigt ikke virket i seks år og er nu blevet fjernet. Foto: TV 2
Bemærk radaren på bilens tag. TV 2's seneste møgsag handler om skjult reklame. Radaren har i øvrigt ikke virket i seks år og er nu blevet fjernet. Foto: TV 2
af Mikkel Skov Petersen

Ugens politiske smart i en fart-kommunikation

Afskaffelsen af Store Bededag er p.t. SVM-regeringens mest profilerede slagnummer. Forslaget begrundes som bekendt med behovet for bl.a. militær oprustning og grøn omstilling.
 
Sammenstillingen mellem en ekstra årlig arbejdsdag og flere penge til bl.a. Forsvaret kaldes et kryds. Men som blandt andre Politikens chefredaktør, Amalie Kestler, påpeger, så er krydset fiktivt.
 
Kestler citerer forhenværende finansminister og nuværende chefredaktør for Børsen, Bjarne Corydon, der i Slotsholmen på P1 udtalte:
 
“De penge, der kommer ind, kommer i den store kasse (statskassen, red) og bliver brugt til alle formål – ikke kun til et bestemt formål. Derfor er det mere kommunikation, end det er realitet.”
 
Man kan mene, at det er smart på den måde at konstruere en sammenhæng mellem et upopulært forslag og dagsordner, som de fleste er enige i. Tiden vil vise, om det er lidt FOR smart og derfor vil give bagslag.
 
Det ligger f.eks. lige for at konstruere alternative krydser, såsom: Vi er nødt til at afskaffe Store Bededag, fordi de hårdt pressede direktørfamilier har brug for topskattelettelser.
 
Måske fungerede SVM-krydset første gang, da det blev brugt i forbindelse med præsentationen af regeringsgrundlaget. I den forbindelse var det meste af offentlighedens opmærksomhed rettet mod det sensationelle i den umage regeringskonstellation, og strømmen af informationer var tillige tung.
 
Men da det blev gentaget i nytårstalen, forekom krydset straks mere nøgent afklædt. Nu er der efterfølgende fra flere sider kaldt bluff på krydset, og det forekommer derfor kommunikativt risikabelt at fremture yderligere med det.
 

Ugens ildevarslende pressemeddelelse

Og apropos investeringer i Forsvaret: I begyndelsen af december gik en række af Forsvarets hjemmesider i sort. I denne uge udsendte Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse så en pressemeddelelse med en orientering.
 
Pressemeddelelsen bekræftede, hvad mange nok anede: De pågældende hjemmesider blev lagt ned af et cyberangreb. Mere specifikt et godt gammeldags DDoS-angreb. De ramte sider var utilgængelige i 11 timer.
 
”Vi drager altid erfaringer fra angreb. Det har vi også gjort i forbindelse med angrebene den 8. og 9. december. Disse erfaringer bidrager til konsolidering og videreudvikling af vores interne procedure. Det er samtidig centralt for os, at Forsvarets operative systemer på intet tidspunkt under angrebene var kompromitteret, og at ingen data blev tabt,” siger den fungerende chef for Koncern IT under Materiel- og Indkøbsstyrelsen, oberst Claus Brixensen.
 
“Af hensyn til operationssikkerhed vil Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse ikke uddybe sagen yderligere,” slutter pressemeddelelsen
 
Det er, som om de beroligende ord ikke rigtigt nulstiller det faktum, at Forsvaret ikke var i stand til at afvise et DDoS-angreb i 2022.
 

Ugens TV 2-møgsag

“Karl Marx’ sidekick, Friedrich Engels, er ophavsmand til udtrykket “kvantitetens omslag i kvalitet”: Når mængde og omfang bliver til egenskab.” 
 
Sådan skrev vi her på Kforum før jul i en artikel om TV 2’s imponerende række af møgsager. Senest Jyllands-Postens afsløringer af, at man kan købe sig til redaktionel omtale på stationen. I denne uge kunne samme avis så føje endnu en til samlingen.
 
I årevis har TV 2 Vejrets vejrbil nemlig stolt flashet en radar fra Garmin monteret på bilens tag. Det er skjult reklame.
 
Som en barok krølle på historien kan Jyllands-Posten videre fortælle, at den pågældende radar ikke har virket i seks år.
 

Ugens klassiske lobbystrategi for skadelige rusmidler

Nick Hækkerup er tidligere sundhedsminister. Nu er han i stedet lobbyist for alkohol som direktør i Bryggeriforeningen.
 
Eller som Politiken formulerer det i et interviewspørgsmål fra 1. januar:
 
“Nick Hækkerup, du var engang sundhedsminister og skulle sørge for, at vi drak mindre. Nu er du direktør i Bryggeriforeningen og skal sørge for, at vi drikker mere.”
 
I samme interview udtaler Hækkerup: “Der er ingen evidens for genstandsgrænsen på 10 om ugen.”
 
Sundhedsstyrelsen (SST) svarer efterfølgende Hækkerup i samme avis:
 
“Der ligger et meget solidt arbejde bag grænsen på ti”, siger Niels Sandø fra SST til Politiken.
 
I samarbejde med Statens Institut for Folkesundhed har SST brugt 69 gennemgange af litteratur og metaanalyser om alkohols skadelige virkning. Dertil kommer en australsk gennemgang af 40 studier og inddragelse af en matematisk vurdering af risici, fortæller Sandø fra SST.
 
I en opfølgende artikel sætter professor og alkoholforsker Ulrik Becker fra Statens Institut for Folkesundhed et retorisk dybt stød ind:
 
“Jeg var med til at læse dødsattesterne. Frygtelig læsning, simpelthen.” Your move, Hækkerup.
 
Hækkerups frontalangreb på den videnskabelige evidens er et lærebogseksempel på rusmiddellobbyens taktik. I 2019 udgav WHO en rapport om disse taktikker, hvor casen var tobaksindustrien.
 
Og hvad kunne være mere oplagt end at slutte af med en anbefaling af artiklen om at være "curious sober"?

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også