De vigtigste k-tendenser for 2023
Robotterne kommer med på k-holdet

Jakob Wandel ser frem til AI'ens indtog i 2023. Foto: PR

Skrevet af

Luke Brown
Journalist

268 artikler

0 indlæg

Jakob Wandel, Nordic Head of Public Relations hos EY, kommer med sine tre forudsigelser i Kforums serie om professionelle kommunikatørers største udfordringer i 2023.

I år bliver året, hvor de kommunikationsansvarlige for alvor skal forholde sig til kunstig intelligens. Med lanceringen af ChatGPT fra OpenAI i november 2022 ringer fremtiden nu på døren.

Det mener Jakob Wandel, Nordic Head of Public Relations hos EY. Her er hans tre forudsigelser for 2023:

 
 
 
SERIE: K-chefernes udfordringer i 2023
I løbet af januar bringer Kforum løbende interviews med k-profiler, der kommer med deres bud på, hvilke store issues og udfordringer der vil lande på kommunikationschefernes bord i 2023. Kontakt redaktionen på info@kforum.dk med dine bud, så kommer de med i vores opsamling på alle forudsigelserne.

 

 

1. Robotterne kommer med på k-holdet

Vi vil gå fra at se ChatGPT som en fascinerende gimmick til faktisk at skulle forholde os både strategisk og operationelt til den nye, brugervenlige kunstige intelligens.
 
Kunstig intelligens som ChatGPT er stadig langt fra perfekt, men kommende opdateringer vil allerede i år forandre verden for altid, som da internettet revolutionerede måden, vi kommunikerer og arbejder på. Og spørgsmålet er ikke, om den kunstige intelligens vil gøre det samme for kommunikationsfaget. Spørgsmålet er hvordan.
 
Er det et værktøj, vi kan og vil tage aktivt i brug i vores kommunikationsafdelinger? Og hvis ikke, hvordan vil vi så håndtere tabet af effektivitet og konkurrenceevne i forhold til dem, der automatiserer rutineopgaver, producerer indhold hurtigere og mere effektivt end før og bruger den tid, de sparer, til at udvikle endnu bedre og mere kreativ kommunikation?
 
Mit bud er, at svaret vil give sig selv. Robotterne kommer altså med på kommunikationsholdet.

 

2. Autenticitet bliver vigtigere end nogensinde før

Hvis du for et halvt år siden læste et indsigtsfuldt opslag på LinkedIn, spekulerede du da over, hvorvidt det var skrevet af afsenderen selv?
 
Hvad så nu efter lanceringen af ChatGPT?
 
Og når næste generation, der hedder GPT-4 – og som eksperter spår vil være mindst ti gange bedre end den nuværende ChatGPT – bliver sluppet fri i løbet af 2023, hvordan kan du så vide dig sikker på, at der ligger ægte analyser bag de budskaber, du præsenteres for, eller om de blot er resultatet af et par hurtige spørgsmål til en chatbot?
 
Hvad skal vi med eksperter, når vi bare kan spørge en algoritme? Det skal eksperterne hitte ud af i en fart. Det samme skal vi som kommunikatører, for det er vores virksomheders troværdighed, der er på spil.
 
Når den indledende fascination af ChatGPT har lagt sig, vil det stå klart, at den kunstige intelligens stadig er langt fra ufejlbarlig. Dens output skævvrides af det input, den får, den laver faktuelle fejl, og den er begrænset af de data, den er trænet med og kan derfor ikke generere helt nye og originale ideer.
 
Kunstig intelligens kan altså ikke erstatte menneskelig ekspertise, og det kræver derfor en ekspert at vurdere, revidere og validere dens output, ligesom det mere end nogensinde vil kræve en kommunikatør med dybdegående viden inden for sit felt at sikre, at kommunikationen er relevant, korrekt og præcis – og ikke mindst autentisk.

 

3. Kreativitet bliver konge

Det er langt fra alt, den kunstige intelligens er bedre til end os mennesker, og efterhånden vil det blive tydeligt, at den for eksempel (endnu) ikke kan erstatte menneskelig kreativitet eller empati, da den ikke kan tænke abstrakt eller forstå menneskelige følelser.
 
Vi vil derfor bruge de ressourcer, AI frigiver ved at lave vores rutinearbejde for os, til at udvikle flere og bedre originale idéer, udtænke nye løsninger og mere effektive budskaber og til opgaver som interviews og andet, der kræver evnen til at sætte sig ind i andre menneskers følelser, behov og syn på verden.
 
Den kunstige intelligens vil derfor ikke bare hjælpe os til at gøre vores arbejde hurtigere og bedre – den vil også gøre det endnu sjovere at arbejde med kommunikation.
 
Inden året er omme, vil det stå klart, at brugen af kunstig intelligens i kommunikationsfaget altså ikke handler om, at kommunikatørerne skal erstattes af robotter, men at robotterne skal tages ud af kommunikatørerne.

Relaterede artikler

"K-branchens omfavnelse af sociale medier er latterlig" - Kommunikationen på sociale medier har været for ukritisk og for meget, mener Kresten Schultz Jørgensen, adm. direktør fo...
K-direktør: Vær ikke bange for at påvirke politikerne - I det nye år skal kommunikatører kaste ressourcer efter at påvirke den politiske agenda, mener kommunikationsdirektør i ...
"I krisetider har vi endnu mere brug for kommunikation" - I 2023 skal kommunikatører holde det ægte og vise handling. Det mener Marianne Hjaltelin, adm. direktør i Lead Agency, s...
Sparekniven kan ramme K-afdelingen - I 2023 vil krisen ramme yderligere. Derfor er det vigtigt at huske på, at resultater og værdi skal kunne dokumenteres. E...
DI Produktion får ny kommunikationschef - Charlotte Bechfeldt bliver ny chef for public affairs og kommunikation i Dansk Industri Produktion.
AIBC - AI-teknologier, såsom tekstprogrammet ChatGPT, har taget internettet med storm. Teknologier er hurtigt og overraskende b...
Jørnvil: Der er metaltræthed at spore mange steder - Der er krig på kniven, når det handler om at fastholde og tiltrække de gode medarbejdere, mener Mikkel Jørnvil, der har ...
Slut med mere, mere, mere - Bæredygtighedskommunikationen kommer et gear op, og der skal prioriteres bedre med tiden. Det fortæller Cecilie Vinther ...
Der venter en tsunami af ESG-lovgivning - En mindre tsunami af lovgivning på ESG-området står klar lige rundt om hjørnet, og det skal kommunikatører være klar på....
Det skrevne ord er stadig i høj kurs - Kunstig intelligens vil for alvor udfordre os i 2023. Det fortæller Signe Krabek i Kforums serie om de største udfordrin...
Tiden kalder på endnu stærkere kommunikatører - Trenden med transparens fortsætter, og kommunikatører skal bruge hele værktøjskassen. Det mener Anne Katrine Lund i Kfor...
Spillepladen er forandret for politisk kommunikation - Timing bliver vigtigere end nogensinde i 2023 – både når det kommer til at planlægge proaktive tiltag, der kan blive ove...
Vi ved, at ChatGPT lyver. Men er den overhovedet lovlig? - Selvom ChatGPT løbende bliver bedre af vores allesammens træning, så skal vi aldrig stole på generativ AI. Internettet e...
Glem greenwashing og vær troværdig - Polykriser øger behovet for tydelig kommunikation. Det mener Pernille Stokholm Bøg i Kforums serie om de største udfordr...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

41 JOB

Presse- og kommunikationsrådgiver

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.