Retorisk analyse af Al Gore ved C40
Al Gore brølede sin troværdighed i bund

Al Gore fremstod som decideret brølende og vred ved C40-klimamødet. Man kan have god grund til at være vred over klimaet, men er det et godt retorisk kneb? Billede Getty.

Skrevet af
Når et budskab skal stå stærkt og lede til, at folk tager action på det, der bliver sagt, er det vigtigt, at taleren får ord, stemme og gestik til at spille optimalt sammen. Da Al Gore gik på scenen ved C40-topmødet i København, brugte han stærke ord, som han leverede med en kraftfuld stemme og en markant gestik. Her er en analyse af Al Gores tale, der måske var lidt for overdimensioneret, samt 3 råd til dig, der vil være bedre til at påvirke følelser og styre publikums opmærksomhed.
Ord rammer den rationelle del af vores hjerne, mens stemme og krop rammer emotionelt. Og derfor er det vigtigt at have styr på alle tre dele af sin performance, for at publikum lytter, forstår, husker og agerer.
 
Overdosering fik passion til at blive larmende brøl
Al Gores tale var udmærket. Problemet var bare, at han overdoserede især stemmen og gestikken; han fremstod decideret brølende og vred. Det var han sikkert også, men spørgsmålet er, om det var hensigtsmæssigt i forhold til at overbevise et bredt globalt publikum.
 
Han råbte så meget og så længe, at jeg først tænkte, om hans mikrofon ikke virkede. Hans hænder kørte vredt op og ned hele tiden for at vise, at han virkelig mente hvert eneste ord.
 
Se hele Al Gores tale her.
 
Især skandinaver har godt af at træne stemme og gestik
Problemet er ikke, at man engang imellem skruer helt op for stemme og gestik, det er tværtimod meget anbefalelsesværdigt – især for skandinaver, som har tendens til monotoni og gestik, der er kedelig eller ikkeeksisterende.
 
Problemet opstår, når stemme og gestik er skruet maksimalt op hele tiden eller i en længere periode undervejs i en tale. Gør man det, bliver man nemt bare en, der larmer. Og det skete for Al Gore, selvom vreden formentlig er et udtryk for passion inderst inde.
 
Nuancer og udsving skaber dynamik, men pas på, det ikke bliver ensformigt, for så bliver publikum døve
Nuancer og udsving i stemme og gestik fungerer, fordi man skaber dynamik og spænding i sit udtryk – så man skal gå efter en balance og kun vise indignation, når det virkelig passer sig. Ellers bliver publikum ‘døve’ over for budskabet, og troværdigheden falder.
 
Troværdighed er en sammensat størrelse, som består af tre elementer: faglig kompetence, gode personlige værdier og en evne til at kommunikere relevant. Og det er på det sidstnævnte element, at Al Gore får problemer.
 
Skal du have fat i medvinds- eller modvindspublikummer?
Når man kommunikerer meget vredt i både stemme og gestik, har man allerhøjest mulighed for at få fat i medvindspublikummerne; dvs. dem, der er enige med en i forvejen. De er formentlig tunet ind på samme indignerede frekvens og følelser som taleren.
 
Medvindspublikummer har sandsynligvis oplevet talen som eminent stærk og har følt, at Al Gore satte perfekte ord på deres sindsstemning.
 
Al Gore  verdensmand, klimaets mand og næsten USA's 43. præsident. Billede Getty. 
 
Tvivlerne og modvindspublikummerne vil derimod være stået af for længst, for på trods af fornuftige argumenter kan de ikke rigtig høre dem – vreden i stemmen og den markante gestik er simpelthen et retorisk turn-off.
 
Selvom mange i salen måske er medvindspublikummer, er der mange ude i verden, som måske ikke er helt så enige med Al Gore, og det er derfor, at hans brøleri skader hans troværdighed og dermed effekten af budskabet.
 
3 gode råd til dig, der vil få bedre sammenhæng mellem ord, stemme og gestik
Denne analyse skal ikke være en advarsel mod at træne i at få stemme og gestik til at spille sammen med de ord, du siger – så derfor vil jeg her til sidst komme med tre råd, du kan bruge i din hverdagskommunikation, når du skal påvirke både rationelt og emotionelt:
 
  1. Find ud af, om du vil tale til medvindspublikummer, tvivlere eller modvindspublikummer – en eller flere af grupperne.
  2. Balancér din passion og indignation – og giv kun udtryk for det, når det er allermest nødvendigt og effektivt.
  3. Brug min highlighter-øvelse til at få nøgleord, stemme og gestik til at hænge sammen. Det er en nem og effektiv måde at dirigere publikums opmærksomhed på, og den sikrer, at du optræder troværdigt og overbevisende.
 
Hvordan Kforums læsere kan blive bedre til at bruge stemme og gestik strategisk. Se med her.

Relaterede artikler

Forskere: Vi mangler kloge debatstemmer - Selvom mange forskere rent faktisk gør sig gældende i debatten, tenderer det en skuldertackling af demokratiet, når de h...
Mettes mystiske sportstrænerretorik - Mette Bock kan godt lide at fyre smarte bemærkninger af på Twitter, men det går ikke altid godt, som nu med den friskfyr...
En suveræn humanist - Efter det forfærdelige Christchurch-skyderi er New Zealands unge premierminister for alvor trådt i karakter som en samle...
Dig mod naturen – i din stue - I den nye interaktive Netflixserie 'You vs. Wild' skal du gennem badass-spejder-soldaten Bear Grylls overleve alle mulig...
Klimatossen Greta Thunberg - Hanne Roer zoomer ind på den svenske klimaaktivists retorik. Nærlæsningen af hendes taler viser en dygtig taler, der har...
Krisekommunikation: state of the art 1980-2020 - 1980’erne var kriseledelsens årti, mens 1990’erne var krisekommunikationens årti. Den store udfordring i de kommende ti ...
Fra skolestrejker til dommedagsprofet - Da Greta Thunberg mandag den 23. september talte ved åbningen af FN’s klimatopmøde i New York, markerede det et foreløbi...
Hvorfor leder klimakrisens call ikke til action? - Klimaforskerne er enige: Vi står på en brændende platform (bogstavelig talt). Virksomheder træder på bæredygtighedsspeed...
Begreber, vi giver hjertemassage - Hver tid har sine nye begreber og koncepter, der skal prædikes. De gamle glider samtidig i baggrunden, og vi glemmer dem...
Grøn filmproduktion: bæredygtig drøm eller virkelighed? - Sandheden er, at film sviner – om vi vil det eller ej. Heldigvis gøres der noget ved problemet, skønt det langt fra er n...
Kan Bloomberg banke Trump? - Mangemilliardæren Michael Bloomberg stiller op som demokratisk præsidentkandidat. Hans kandidatur falder oven i voksende...
Det eneste og sidste anti-Trump-middel - USA 2020 – Den demokratiske vælgermasse er i bevægelse. De yngste vælgere elsker den ældste kandidat, Bernie Sanders, me...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

51 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Kursus

Adfærdspsykologi: Forstå din modtager og styrk din kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Kommunikationskonsulent

Frist: Hurtigst muligt

Praktikant

Frist: 2. oktober

Kommunikationspraktikant

Frist: 9. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.