Red Barnets nye CTRL-initiativ – kan kommunikation nedbryde et tabu?

Specialet undersøger et af de mest tabubelagte emner i samfundet; nemlig pædofili. Gennem interviews med fem fagpersoner fra Red Barnet og anonyme brugere fra onlineforummet Virtuous Pedophiles undersøger vi kommunikationens muligheder og udfordringer i relation til emnet om unges begyndende seksuelle tanker om børn.
Foto: Speciale
Foto: Speciale
af Rikke Sofie Storgaard, Gertrud Scheutz
Red Barnets nye CTRL-initiativ – kan kommunikation nedbryde et tabu? –  Et speciale om kommunikationens muligheder og udfordringer i relation til emnet om unges begyndende seksuelle tanker om børn
 
Specialet er et unikt studie af Red Barnets nye initiativ ’CTRL’ fra december 2021 bestående af et website og dertilhørende kampagne på de sociale medier Facebook, Instagram og Snapchat. CTRL er udviklet med det formål at give rådgivning til teenagere i alderen 12-18 år, der har seksuelle tanker om mindreårige. På denne måde ønsker Red Barnet at sikre, at de unge får den rette hjælp allerede i en tidlig alder, da det kan medvirke til at forebygge seksuelle overgreb på børn.
 
Formålet med specialet er derfor at analysere, hvordan kompleksiteten i emnet pædofili har været med til at udforme kommunikationen i Red Barnets CTRL-initiativ for derefter at kunne diskutere, hvordan Red Barnet kan forbedre og videreudvikle initiativet således, at målgruppen får det bedst mulige udgangspunkt for at søge hjælp. Da emnet er et yderst komplekst emne, grundet den samfundsmæssige diskurs om pædofili, søger specialet først at tydeliggøre dette tabu gennem en kritisk diskursanalyse af udvalgte artikler om pædofili i de seneste fem år.
 
Efterfølgende består specialet af en tredelt analyse med fokus på den skrevne og visuelle kommunikation, kampagnens strategiske mediemix samt modtagerperspektivet fra Virtuous Pedophiles. Analysen inddrager teorier som Stuart Halls kodnings-afkodningsteori, Norman Faircloughs kritiske diskursanalyse, Lisbeth Thorlacius perspektiv på visuel kommunikation samt Ib. T. Gulbrandsen og Sine N. Justs teoretiske rammeværktøj fra ’Strategizing Communication’.
 
På baggrund af analysen diskuterer vi muligheder og udfordringer i en potentiel videreudvikling af websitet og kampagnen med det formål at præsentere specialets fund for Red Barnet. Grundet det komplekse emne, så vi endvidere en nødvendighed i at diskutere de interne muligheder og udfordringer med henblik på specialets teoretiske perspektiver og metodiske grundlag. Her diskuterer vi bl.a. problematikken i, at teorier inden for kommunikation primært beskæftiger sig med kommercielle eller mindre komplekse emner og derfor ikke kan tage højde for særligt sårbare emner.
 
Yderligere diskuterer vi specialets metodiske grundlag, idet vi har været underlagt en stor udfordring i rekruttering af informanter til modtagerperspektivet grundet det tabuiserede emne. Af denne grund har vi været nødsaget til at sænke barrieren for, hvor kritiske vi har været i forbindelse med rekruttering af informanterne. Det har vi gjort, da vi ud fra et kommunikativt og samfundsmæssigt aspekt vil argumentere for, at det er en større styrke at inddrage et modtagerperspektiv på CTRL, end det er at følge normerne inden for den metodiske verden.
 
Specialet konkluderer, at kompleksiteten i emnet pædofili i høj grad har influeret den sproglige og visuelle kommunikation i CTRL. Med afsæt i modtagerperspektivet konkluderer specialet yderligere behovet for at nedbryde tabuet om pædofili og foreslår derfor, at Red Barnet udbreder budskabet om CTRL mere bredt til samfundet med det formål at oplyse og aftabuisere; fx gennem en informationskampagne.
 
Efter endt aflevering præsenterede vi specialets fund for udviklerne af CTRL-initiativet i Red Barnet med henblik på forslag til rettelser på websitet og videreudviklingen af kampagnen. I oplægget for Red Barnet klargjorde vi bl.a. tvetydigheden i, at pædofili på websitet blev præsenteret som en seksualitet samtidig med, at flere fagpersoner i interviewene klargjorde, at man skulle være meget påpasselig med at skabe sammenhæng mellem pædofili og LGBT-miljøet. Dette resulterede i, at definitionen af pædofili blev revurderet, og at alle vendinger om ’pædofili seksualitet’ blev omskrevet til ’mennesker med seksuelle tanker om børn’.
 
Yderligere blev brevet på siden ’Er der et blev, jeg kan give til mine forældre?’ omskrevet på baggrund af de inputs, vi videreformidlede til Red Barnet fra Virtuous Pedophiles. I oplægget klargjorde vi netop, hvordan brevet ikke var skrevet med nok forståelse for, hvor vanskeligt det var at fortælle en forælder. Derudover pointerede vi, at Red Barnet ikke kunne antage, at alle unge havde forældre, som de kunne gå til, hvorfor brevet blev omskrevet til ’Er der et brev, jeg kan give til mine forældre eller en voksen?’.
 
Oplæg for Red Barnet
Med henblik på Red Barnets videre arbejde med kampagnen kom vi med inputs om, at aftabuisering var det vigtigste for informanterne fra Virtuous Pedophiles. Derfor foreslog vi bredere kommunikation om initiativet, hvor målgruppen ikke blot var de unge i alderen 12-18, men også en større gruppe af samfundet. Kampagnen kunne bl.a. udbredes på sociale medier eller Tv-programmer – fx med Red Barnets generelsektrær, Johanne Schmidt-Nielsen, som talsperson. Både Red Barnet selv og Johanne Schmidt-Nielsen har efterfølgende kommunikeret om CTRL-initiativet på sociale medier som Instagram, Facebook og LinkedIn samt i DR’s ’Aftenshowet’. Kampagnens budskab har dermed fået en bredere synlighed, der skal afhjælpe stigmatisering og skabe et mere nuanceret billede af personer med seksuelle tanker om børn.
 
Månederne efter specialet
Efter endt speciale har det stået klart, at emnet ’pædofili’ kun er blevet mere aktuelt. I takt med Red Barnets videre kommunikation om CTRL er nye dokumentarer, kampagner og artikler dukket op, der alle er med til at sætte fokus på aftabuisering af pædofili. Dette er bl.a. kommunikationsprodukter med afsendere som DR, Sundhedsstyrelsen og Social- og Boligstyrelsen, hvor formålet er at informere, rådgive og aftabuisere. Som konkluderet i specialet kan dette netop give unge med seksuelle tanker om børn et bedre udgangspunkt for at søge hjælp og behandling, hvilket på sigt skal være med til at mindske risikoen for overgreb. Nedenfor kan der ses nogle af de aktuelle og relevante kommunikationsprodukter om pædofili, der er opstået efter specialets afslutning den 29. juni 2022.
 
 
 
 
 
 
 
Specialet er skrevet af Gertrud Scheutz og Rikke Sofie Storgaard ved Strategisk kommunikation og Digitale medier ved Roskilde Universitet og blev bedømt til karakteren 12. 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også