Det kører ikke for radiokanalen 24syv for tiden.
Nu lægger han sig så ned i et
interview med Journalisten og medgiver, "at den mest valide måling af nationale radiokanalers lytning af flowradio stammer fra den officielle danske radiomåling".
Overskriften siger, at 24syv-direktør lægger sig fladt ned. Men sådan ser bureauet Publicos direktør, Uffe Lyngaae, det ikke.
"Jeg synes faktisk ikke, at han lægger sig helt fladt ned i sit skriftlige citat. Han taler lidt rundt om med formuleringen: ” Efter en grundig og konstruktiv samtale i gruppen bag målingen er det nu klart for alle parter…”. Han kunne have sagt, at han tog fejl og er blevet klogere, og nu bruger de gængse lyttertal. Det ville nok være mere præcist," siger Uffe Lyngaae.
Største problem er ikke kommunikationen
Ifølge Uffe Lyngaae ser sagen ikke god ud for 24syv og Lars Schmidt. Han mener, at det burde være en vigtig kompetence for en radiodirektør at have styr på sine lyttertal. Og så hjælper det ikke, at man har taget dialogen om det i medierne.
"Det har været et kluntet forløb. Man skal have styr på, hvordan man måler lyttertal. Hele diskussionen indikerer, at stationen virker desperat efter at skaffe flere lyttere," siger han og peger på de seneste ugers sager om
falske kilder og medvindsinterviewet med Jønke.
Publicos direktør, Uffe Lyngaae, mener, at 24syv burde have lagt sig endnu mere ned. Foto: LinkedIN
Men det største problem er ikke kommunikationen, mener Uffe Lyngaae. Det største problem er 24syvs prekære position, hvor dårlige sager kommer i halen på hinanden, hvilket får hver mindre sag til at virke større og værre, fordi man ikke har nogen goodwill.
"Hvis nu det havde været en succeshistorie med en masse positive associationer og nyheder, som for eksempel det gamle Radio24syv i deres velmagtsdage, så ville en direktørs misforståelse af lyttertallene sikkert hurtigt gå i glemmebogen – i hvert fald uden for de snævre mediecirkler," siger han og fortsætter:
"Men fordi bagtæppet for historien derimod er, at Radio Loud i manges øjne har vundet et udbud på nogle tvivlsomme præmisser, har haft tæt på nul lyttere og i sin overlevelseskamp har skiftet navn fra Loud til 24syv, så er denne sag blot mere benzin på et bål, der allerede brænder."
Kan aldrig blive en vindersag
Hvis Uffe Lyngaae skulle have rådgivet 24syv om kommunikationen, så havde han rådet dem til at være ydmyge, da radiostationen grundlæggende har et imageproblem
"Han var meget cocky i at gå ud i medierne og modsige de gængse lyttertal. Så han skulle have været mere ydmyg og lægge sig helt fladt ned. Man kan ikke komme godt ud af den. Det bliver aldrig en vindersag, uanset hvordan man håndterer den," siger Uffe Lyngaae.
Normalt ville han rådgive en privat virksomhed til ikke at stille op og sige noget i sådan en sag, hvor man ikke har meget at vinde. Men i tilfældet med 24syv, så havde man stået med et troværdighedsproblem, hvis man ikke stillede op.
"Man kan ikke bede andre stille op til interviews og så ikke selv gøre det. Og man går selv ud i medierne i første omgang, så det er svært at gemme sig efter det. Nogle gange er den gode, kedelige taktik ikke at stille op, men her var man nødt til at følge den til dørs. Bare mere ydmygt og undskyldende," siger bureaudirektøren.