4 trin til din Public Affairs-indsats

Det er en myte, at Public Affairs-arbejde kun kan udtænkes og eksekveres af store virksomheder og organisationer eller bureauer. Små organisationer med få ressourcer kan sagtens være med i spillet om at sætte en dagsorden og påvirke politikere og andre relevante stakeholders. Det kræver selvfølgelig, at du har værktøjerne til at lave en god Public Affairs-strategi, prioriterer benhårdt og tør at være kreativ. Du får fire trin til din PA-indsats her. 
Strategien skal overordnet udfylde de blanke felter i forhold til at opnå dit mål og lykkes med din agenda: hvorfor, hvem, hvornår og hvordan.  
 
1. Find dit WHY 
Konkretisér, hvorfor du ønsker indflydelse på et specifikt område eller tema i én sætning. Jo mere specifik dit WHY er, jo nemmere er det for dig at se løsningerne og sælge dit budskab til relevante stakeholders og interessenter. Sørg for at finde så meget viden som muligt om emnet, så du er parat med alle de gode argumenter, når du skal tale din sag. Hvis du henvender dig til stakeholders på skrift, så skru ned for lix-tallet, og lad vær med at vedhæfte lange rapporter. Skær helt ind til benet, og brug maksimalt 3-4 linjer på at forklare din sag. Gør det nemt for din modtager at hjælpe dig.
 
2. Map dine stakeholders
Der er minimum to grupper af stakeholders du skal definere i denne fase: Dem der har samme interesser som dig selv, og dem der skal overbevises til at kæmpe for din sag. Start med at definere den første gruppe. De skal ses som samarbejdspartnere, da I har en fælles agenda. Ved at skabe alliancer og samle alle kræfter og indsigter, er der en langt større chance for, at I lykkes med jeres indsats. Den anden gruppe, er de stakeholders der har indflydelse inden for området, f.eks. politikere, embedsmænd, NGO’er eller journalister. Sørg for at din pitch lægger sig op ad interesseemner, der allerede optager din stakeholder. #REKLAMEPLADS#
 
3. Kontekst is king
Det er fuldstændigt ligegyldigt, at du fremfører den gode sag, hvis tidspunktet er forkert. Timing er altafgørende i forhold til, om din PA-indsats bliver vellykket. Selv den bedste sag kan drukne, hvis den breakes på det forkerte tidspunkt. Er timingen off, risikerer du, at din indsats drukner i den politiske arena. Undersøg om der er store offentlige samtaler eller begivenheder, der kan linkes til din sag, og træk på dem. Det sikrer aktualitet og legitimitet. Er der andre samtaler der opsluger befolkningen, medierne og politikerne, så vent til et roligere tidspunkt. Din sag er nødt til at være en del af en større kontekst, hvis den skal have en chance for at blive bemærket.
 
4. Start småt og skil dig ud 
De fleste virksomheder og organisationer har ikke ressourcer til at hyre et bureau til at varetage PA-arbejdet, og som oftest er PA blot en lille del af én medarbejders mange ansvarsområder. Det betyder dog ikke, at du skal opgive på forhånd. Tværtimod. Udnyt at du sidder i en lille organisation, hvor der ikke er et bureaukratisk bagland, der skal tilfredsstilles. Brug de friere tøjler til at være kreativ og uformel i din tilgang. Start med at kortlægge, hvordan du kan skabe opmærksomhed på sociale medier. Det er relativt omkostningsfrit og giver dig en platform til hægte dig på andres agendaer. Sociale medier kan også være indgangen til at give din sag opmærksomhed, selvom du ikke har et stort netværk af indflydesesrige personer at trække på. Gå gerne lige til kanten, når du promoverer din sag. Du er nødt til at skille dig ud, for at blive set. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også