Psykisk sygdom stigmatiseres i medierne
Opfordring til kommunikatører: Tænk, før I taster

Formålet med indsatsen EN AF OS er at afstigmatisere psykisk sygdom i Danmark.

Skrevet af

Johanne Bratbo

1 artikler

0 indlæg

Sensationsoverskrifter, der kobler psykiske sygdomme til de værste forbrydelser, er med til at stigmatisere almindelige danskere. Stigmatiseringen fra medierne kan i nogle tilfælde være en større belastning end selve diagnosen, og netop derfor er det vigtigt, at danske journalister og kommunikatører laver en repræsentativ dækning.

Historier om personer med psykisk sygdom fylder meget i medierne. Det er ikke mærkeligt, eftersom en ud af fem danskere hvert år rammes af psykisk sygdom, og hver tredje dansker er pårørende til en person med psykisk sygdom. Det er derfor et emne, som berører rigtig mange af os. 

Men selvom så mange danskere har psykisk sygdom tæt inde på livet, er mediernes dækning af emnet desværre for ofte negativ og ensidig, og de dramatiske historier får meget plads.

 

 

Sensationsoverskrifter fører til stigmatisering
En sensationspræget overskrift som det ovenstående eksempel, hvor forbrydelsen bliver knyttet direkte til psykisk sygdom, er ikke sjælden i det danske mediebillede. Senest har vi set det i de forfærdelige masseskyderier i USA, hvor gerningsmændenes handlinger hurtigt kobles til psykisk sygdom af præsident Trump. Det på trods af, at det er et fåtal med en psykisk lidelse, der rent faktisk begår kriminalitet. Langt de fleste med psykiske lidelser lever et stabilt liv med familie, arbejde og fritidsinteresser.

 

Men når medierne omtaler personer med psykisk sygdom kritisk og stereotypt i sensationsprægede historier, er de med til at opbygge og fastholde et negativt billede, som bidrager til, at fordomme om psykiske lidelser opstår. Dramatiske overskrifter og historier, som reducerer folk til deres diagnoser, kan være med til at nære eller vedligeholde en angst hos befolkningen for, at mennesker med psykisk sygdom er farlige. Noget, der naturligvis har en meget stigmatiserende virkning på de berørte. 

 

Også et dansk fænomen
En medieanalyse foretaget af Infomedia på vegne af EN AF OS i 2016 viser, at den danske presses dækning af psykiatriområdet indikerer en tydelig skæv overvægt af vold og kriminalitet. Undersøgelsen, der bygger på en gennemgang af de danske nyhedsmediers dækning af psykisk sygdom, viser, at den negative omtale af psykisk sygdom fyldte forholdsmæssigt meget i medierne i perioden.

 

Helt generelt fyldte negative og stigmatiserende omtaler i det danske mediebillede meget. Størstedelen af historierne havde en negativ vinkel, næsten halvdelen blev kategoriseret som stigmatiserende, og kun ganske få havde henvisning til hjælp

 

 

Denne stigmatisering opleves af mange som en større belastning end selve lidelsen, og den negative omtale bidrager til, at nogle bliver mere forsigtige med eller helt undlader at være åbne om deres diagnose. Skizofreni er den diagnose, der er genstand for allermest negativ omtale, og det kan for de personer, der er berørte heraf, føre til social isolation og ensomhed. 

 

Det er meget problematisk, eftersom al forskning peger på, at åbenhed er afgørende for, at personer med psykiske lidelser kommer sig. Blandt andet viser et nyt studie, at samtalegrupper for pårørende er gode, fordi det giver et fordomsfrit forum, hvor man kan dele tanker og oplevelserr.

 

Medier skal fortsat dække psykisk sygdom
Medierne skal naturligvis fortsat dække psykisk sygdom, og dette skal bestemt ikke tolkes som en opfordring til censur. Jeg ønsker blot at gøre opmærksom på, at journalister og kommunikatører har et stort ansvar for, at deres dækning af psykisk sygdom afspejler virkeligheden – nemlig, at psykisk sygdom kan ramme os alle. Hvordan gør man så det? Neden for giver jeg nogle konkrete råd til, hvordan man som 

 

kommunikatør kan gribe emnet an. Antallet af personer med en psykiatrisk diagnose stiger, så problematikken bliver kun mere relevant. 

 

Gode råd 

• Overvej følgende, når du udarbejder din dækning: Ved du med sikkerhed, at den person, der omtales som ”psykisk syg” reelt har en diagnose? Og kan du stole på den kilde, du har din viden fra?

• Er det centralt for historien, at en af de medvirkende personer har en psykisk sygdom? Hvis ikke, så lad være med at fokusere på det – især i overskriften.

• Sørg for, at dit valg af kilder er kvalificeret. Der kommer løbende ny viden om psykiske lidelser, symptomer og behandling. Brug kilder, der besidder høj ekspertise om psykisk sygdom.

• Undgå stigmatiserende ordvalg og udtryk som f.eks. ”Skizofren gik amok i voldsrus”, ”sindssyg”, ”tikkende bombe” og lignende.

• Indsæt gode råd og henvisninger til hjælp, hvor det er relevant.

• Vær opmærksom på, at mennesker, der selv har eller har haft psykisk sygdom, kan tilføre værdifuld viden. 

• Henvis gerne til steder, hvor man kan få hjælp – se en oversigt ved at klikke her.

 

OM EN AF OS: Formålet med indsatsen EN AF OS er at afstigmatisere psykisk sygdom i Danmark. Bag EN AF OS står et omfattende partnerskab, som blev dannet i 2010 og i dag består af parterne Sundhedsstyrelsen, TrygFonden, Danske Regioner, regionerne, PsykiatriNetværket, Psykiatrifonden, KL, Socialstyrelsen og Komiteen for Sundhedsoplysning.

 

 

 
 

Relaterede artikler

Din sygdom er ikke en rejse - Cancer bliver ofte beskrevet ved hjælp af krigsmetaforer. Kræftsygdommen angriber kroppen, kræftpatienten enten taber el...
K skal have et bedre sprog for etiske dos og don’ts - Falck-sagen i februar vidner om, at dele af kommunikationsbranchen måske bør tage sine arbejdsmetoder op til revision. S...
"Den bedste kommunikation er handling" - Kreativ direktør i We Love People Christina Blak mener ikke, profit behøver at stå i modsætning til gode intentioner, og...
Attention unmasked – sådan fanger du opmærksomheden - “Folk læser ikke reklamer. De læser det, der interesserer dem. Nogle gange er det en reklame.” Sådan sagde reklameguruen...
Etik, tak & goddag mand, økseskaft! - Debatindlæg: Etikdebatten oven på Falck-skandalen fortsætter – i hvert fald i kommunikationsforeninger og på kommunikati...

Giv din stemme

7 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

60 JOB

Communication Intern eller Employer Branding Intern

Se alle job Indryk job

Job

Uddannelseschef

Frist: 13. november

Digital manager

Frist: 17. november

Presse- og kommunikationskonsulent

Frist: 15. november
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.