Er smart-kort smart?

De fleste nyhedsartikler er alt for lange, uoverskuelige og ulæselige, lyder anklagen fra internetmediet Axios. Det er der heldigvis en let løsning på. Svaret er fundet af Axios’ grundlægger, Jim Vandehei, med hans egen udviklede redaktionelle opskrift på kort og godt. Artiklerne skal være smart-korte på under 250 ord og minde om en PowerPoint fuld af bulletpoints og fede standardrubrikker. Stilen skal være snakkende, men klog som en toprådgiver, der hvisker dig de vigtigste soundbites i øret. Den berømte journalist og Axios-bagmand Jim Vandehei er så stålsat begejstret, at han har skrevet en hel bog om det nye koncept. For at sætte tyk streg under succesen og stilen er Axios netop blevet solgt for intet mindre end 525 millioner dollars. Er smart-kort smart? Bundlinjen: Det er vigtigt at huske, ting skal skrives enkelt. Et enkelt budskab, men også let forenklet.
Be smart: Ja, kort smart er smart, bare ikke altid alle steder. Kilde: Axios logo
Be smart: Ja, kort smart er smart, bare ikke altid alle steder. Kilde: Axios logo

Se sitet her, hvor det sker: Axios.com

Se video, som forklarer alt: Intet er så kort og præcist som at høre det fra manden selv:

 

Hvorfor er det en nyhed? De har skrevet en bog om det, og mediet er blevet solgt for et større millionbeløb. 

DIY: Her er en kort guide.

Her er den smarte opskrift i en smart-kort form

Se det forklaret her på video:

 

Hvorfor er det vigtigt

Læserne har mindre og mindre tid til flere og flere medier. Flere og flere skimmer tekst, ergo, skriv dine artikler, så de bedst muligt kan skimmes, og læseren hurtigt kan skabe overblik.

  • Læserne tjekker deres e-mail 200 gange om dagen.

  • En læser bruger i gennemsnit mindre end 30 sekunder på en artikel.
     

Ergo: 

Bundlinjen: Det gælder om at skrive kort uden at miste den vigtige substans. Det betyder artikler, som minder om en god, gennemtænkt PowerPoint med en god informativ overskrift.

Her før/efter smart-kort-omskrivningen med fede faste mellemrubrikker. Se blot her:



Kilde: Smart Brevity
 

Det handler om at:

 

Skabelonoverskrifter altid, alle steder: Brug faste, fede overskrifter i dine artikler, og skriv nogle få sætninger efterfølgende. De ser sådan ud på AXIOS. Her bruges, hvorfor det er vigtigt, og læseren kan så vælge at gå dybere: 

De andre fede, faste overskrifter er:

Be smart: En klog alternativ vinkel fra en klog ven med dyb indsigt. 

Se et godt eksempel her: 

 

Bundlinjen: Her beskrives kort og godt i nogle få sætninger, hvad konklusionen er. I nogle tilfælde kombineret med “Hvad kan vi lære af fortiden?” – altså god læring for andre cases/historiske forløb.

Hvorfor er det den vigtige nyhed?: En kort beskrivelse af, hvorfor det er en kæmpe nyhed lige nu.

Hvad skete?: helt faktuelt.

Ja, men: En klog alternativ vinkel, som ser det i et nyt perspektiv. her er et eksempel: 

Hvad du skal holde øje med fremover: Hvad sker der om lidt?

The big picture: Hvordan kan nyheden helt kort forklaret ses i en større sammenhæng?

 

Se blot Elon Musk-eksemplet, hvor flere af de forskellige overskrifter er i spil: 


 

Hvad er styrken?: 

  • Det sætter information, nyheden og læsevenlighed i centrum.

  • Det tager udgangspunkt i mange læseres behov for overblik.

  • Det er et spændende nyt haiku-format. Mange ting kan og bør skrives kort og præcist

  • PowerPoint-formatet tvinger journalisten til give svar på det vigtigste spørgsmål. Det er blot godt.

  • Læsemønstret bevæger sig mod mindre og mindre opmærksomhed. Her er smart-kort-formatet smart.

  • En kæmpe styrke er nye kategoriseringer som: yes, but.. Be smart. Det tvinger journalisten til at skrive noget klogt og vigtigt i kort form – og dermed smart.

 

Hvad er svagheden:

  • Ikke velegnet til alle typer artikler, emner eller læsesituationer.

  • Mangler emotionel appel, fordi det er så faktuelt.

  • Ikke alting og alle historier kan oversættes til et PowerPoint-format.

  • Det kan virke skematisk og generisk.

  • Det er en smule banalt, men ikke derfor forkert.

 

Bundlinjen: Det er vigtigt at huske, ting skal skrive enkelt. Et enkelt budskab, men også let forenklet.

 

Be smart: Ja, kort-smart er smart. Det er dog kun smart i forhold til en bestemt genre af hard news. Altså en bestemt type af læserkontrakt/-relation, hvor det er transaktion mere end relation og identitet.

 

Yes, but..: Keep it simple, stupid, kan også være dumt. Intet slår den lange essayistiske feature-artikel til at belyse en kompleks sag fra mange forskellige sider. Moralen er jo længere, jo klogere, jo mere læselyst. For læsevenlig er ikke det eneste, som giver læselyst…

 

Læs mere her:

Smart Brevity: The Power of Saying More with Less

Raise the bar on what’s worthy of readers’ time

Headlines should teach readers something new

Hook your audience: Two keys to keeping busy readers engaged

Conversational writing will keep readers engaged

Axios CEO Jim VandeHei: "Radically rethink how you communicate"

The Art of Smart Brevity - Write Less, Say More | Jim VandeHei | TEDxOshkosh

The Holy Grail of Email: What Analyzing 1,300 Axios Newsletters Taught Us | HackerNoon

 Smart, brief writing will transform your internal comms

Federal Communicators Network: Smart Brevity with Nick Johnston of Axios

“Smart Brevity”: a media game-changer for PR pros… and clients, alike | by Bradley Ingram | Medium

The Axios Smart Brevity format is an act of compassion

Jim VandeHei: The Art of Smart Brevity - Write Less, Say More | TED Talk

Smart Brevity Studio (@SmartBrevity) / Twitter

Axios Wants Us to Read Everything in Bullet Points - The New York Times

gode eksempler her: 

Annual reports that capture vital metrics for teams and stakeholders.
 
Community activism that builds awareness for growing issues. 
 
Feature writing that illuminates the human side of global struggles. 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også