Facebooks PR-chef Elliot Schrage
Pyyyyh for en PR-opgave

Med jobbet som PR-chef hos Facebook følger politisk linegang. Han har ageret højre hånd for Zuckerberg i over et årti, men hvad er det egentlig for et job, han skal udføre?

Skrevet af

Tea Bang

8 artikler

0 indlæg

Facebooks CEO, Mark Zuckerberg, har i over et årti lænet sig op ad den 57-årige advokat Elliot Schrage, der sidder på den tungeste post, når det gælder firmaets PR og kommunikation. Ikke et 9 til 17-job her i dette dataetiske forår. PR-opgaven for manden med en karrieremæssig baggrund i arbejdet med mennesketrettigheder er derfor vigtigere end nogensinde før.
Facebooks PR-chef, Elliot Schrage, er en af dem, der om muligt har lige så meget om ørerne som Mark Zuckerberg. Han er blandt Zuckerbergs og COO Cheryl Sandbergs mest betroede rådgivere. Schrage har ansvaret for 600 kommunikationsfolk og har længe været Zuckerbergs go-to, når strategi eller presserende emner skulle udpensles i medierne. Aldrig har PR-opgaven været vigtigere end i den nuværende brandslukningssituation. Schrage står midt i en regulær PR-kamp efter, verdens befolkning er blevet optaget af spørgsmålet om, hvorvidt Facebook og Zuckerberg er blevet for magtfulde.
 
Nu sås der dog tvivl om Schrages PR-stil – om hvorvidt den har været gavnlig for Facebook. 16 tidligere og nuværende ansatte har i en række interviews offentligt ytret kritik af Schrage og hans arbejde. En tidligere ansat forklarer bl.a., at “Elliot has the best intentions, but he’s clearly not winning on PR. Facebook has always had a challenge in how it talks about itself”. Kilde: The Information
 
Elliot Schrage taler ved DLD Conference om 'Building Community In A Polarized World' (Elliot Schrage, Facebook)
 
Han har både skullet undskylde for virksomhedens fejltagelser og samtidig evangelisere det sociale netværks positive indflydelse på verden. De ansattes udtalelser kaster lys over bestræbelserne for at holde virksomheden ude af problemer; ønsket har været, at Facebook kan regulere sig selv i stedet for at overlade det til lovgivere, der diskuterer lovgivning om digital privatliv og politisk reklame.
 
Man har forsøgt at gøre Facebooks indholdsbeslutninger mere demokratiske, f.eks. blev det foreslået at oprette en uafhængig brugergruppe, der skal bedømme, hvad der skal være acceptabelt på det sociale netværk. 
 
Schrage henvendte sig bl.a. til Facebook-medarbejdere sidste år og sagde, at virksomheden ikke vil beslutte, hvilke nyheder der er rigtige eller falske. I stedet ønskede man “the community to tell us what’s right”. Kilde: The Information.
 
Tidligere indsatser i stil med denne har ikke altid været en succes. I 2012 opfordrede Schrage Facebooks ledelse til at sende brugerne en mail, hvori de skulle stemme om ændringer af privatlivspolitikken, hvilke gjorde det muligt at dele anonym brugerdata med Instagram, som Facebook for nylig havde opkøbt. Ingen gad svare på afstemningen, og optællingen var stort set ubrugelig. Alligevel gik de videre med ændringerne.
 
Er sociale medier gode for demokratiet, hr. Schrage?
Schrage har endeligt mandat ved mange af de strategiske beslutninger, der tages hos Facebook, og ifølge de ansatte, der har udtalt sig, er én af de største mærkesager for Schrage, at virksomheden bliver forstået; vigtigere end, at virksomheden er “likeable”.

Schrage var også én af de få, der hjalp Zuckerberg i forberedelsen til kongresafhøringen. Der er ikke blot tale om en sårbar situation for selskabet – efter beskyldninger om russiske konti, der påvirkede præsidentvalget i 2016, samt den netop afslørede Cambridge Analytica-episode er der for alvor gået politik i Facebooks virke.
 
David Vladeck, tidligere direktør i FTC’s Bureau of Consumer Protection (Forbrugerombudsmanden, red.) og ansvarlig for tidligere undersøgelser af Facebook, forklarer om sagen: “So far, all you’ve heard is platitudes”. Han beskriver ellers Schrage som “extremely bright and able”. Kilde: The Information
 
Ifølge Vladeck er opgaven langt fra løst; der skal konkrete forslag til, ellers får Facebook svært ved at finde en løsning, der bliver accepteret af både Kongressen og brugerne. Kilde: WIRED
 
Og netop når talen falder på at stille Kongressen tilfreds, gløder det politiske perspektiv. Schrage har doneret penge til adskillige demokratiske kampagner, men samtidig sørget for at holde sig venner med republikanerne ved at ansætte højtstående republikanere, heriblandt Joel Kaplan, der arbejdede i Bush-administrationen.
 
Elliot Schrage byder tidligere San Fransisco-borgmester, demokraten Gavin Newsom og hustru Jennifer Siebel, velkommen til Facebooks hovedkvarter. Der bliver i den grad gået politisk linegang som PR-chef hos Facebook. Foto: Justin Sullivan, Getty Images
 
Fra menneskerettigheder til PR
Schrage er endt på sit nuværende kontor ad utraditionelle veje, taget i betragtning at der er tale om en kapitalistisk tech-virksomhed. Han er uddannet jurist fra Harvard, mens hans tidligere karriere fokuserede på menneskerettigheder og udenrigspolitik, herunder rådgivning af menneskerettighedsgrupper.
 
Herefter rykkede han i 2006 videre til den mere pengetunge verden og blev ansat som chef for Googles PR-afdeling. Kort tid efter vidnede han mod den selvsamme virksomhed for dennes praksis i Kina.
 
Siden 2008 har han dog arbejdet for Zuckerberg med et ønske om større brugerforståelse, bl.a. grundet den store ejerfølelse, som brugerne tilsyneladende har i forbindelse med Facebook. I 2009 udtalte han bl.a.: “Part of the big lesson here is that we really underestimated the sense of ownership Facebook users feel over the site.” Kilde: The Information
 
I 2011 sendte han en lille gave til sin tidligere arbejdsplads, Google, idet han fik journalister til at skrive kritiske artikler om Googles dataindsamling.
 
Senere har han arbejdet på tiltag som Facebook Live, hvor han forsøgte at foregribe problemer som livestreamede selvmord, der opstod med jævne mellemrum. 
 
 
Tal om en PR-udfordring. 

Relaterede artikler

Grrrrrr: Find din indre PR-Tiger frem - Nyhed: Har du PR-arbejdet, der kan konkurrere om den omstridte PR-Tiger, og i bedste fald snuppe en Tiger med hjem for b...
Bell Pottingers PR-selvmål - Storbritanniens største PR-bureau, Bell Pottinger, er i total opløsning efter at have spekuleret i raceuroligheder.
Her er Danmarks bedste PR-kampagner - Det var ikke helt de sædvanlige bureauer, der vandt en af de fire PR-Tiger priser i år. I den ene kategori var der ikke ...
PA og PR bør være bedstevenner - Virksomheders kommunikations- og PA-indsatser nyder i dag langt større anerkendelse end tidligere, men disciplinerne kan...
Sådan overlever medierne Facebooks apokalypse - Facebook annoncerede i sidste uge, at SoMe-giganten havde i sinde at ændre på sin algoritme, så man fremover prioriterer...
Kommunikatørens death-fight med SoMe - Engagement, deling og rækkevidde? Ak ja, det hele var nu så hyggeligt i gamle dage. Vi inddeler nu verden i før og efter...
Facebooks fake fake news-kamp - Falske nyheder i søgesvar på Google eller i opslag på Facebook har længe været udpeget som årsag til de vestlige demokra...
Insights fra Instagrams maskinrum - Instagram har altid været meget båret af stærke private profiler, der flittigt gør verden opmærksom på egen lækkerhed, m...
Farvel Facebook - hej nyhedsbrev? - Den 12. januar ændrede Facebook sin algoritme, så venner og familie bliver prioriteret og firmaer nedprioriteret. Kort s...
Facebook og Google i krig om de lokale medier - ​​​​​​​Med deres indtog i lokaljournalistikken vil Facebook og Google styrke deres dominans i nyhedsbranchen ved at stra...
Firmaet, der legede med psykologien i et helt land - Barndomstraumer, race, køn, intelligens og seksuel orientering: Analysefirmaet Cambridge Analytica, der har arbejdet for...
Mark, hvor er du? - Facebook er endnu engang havnet i en kæmpe krise. I weekenden afslørede en tidligere medarbejder i Cambridge Analytica, ...
Når big data giver store etiske problemer - Medier og brugere er i oprør over firmaet Cambridge Analyticas tilsyneladende massive misbrug af data fra Facebook, og s...
Er din kritik af Facebook strandet i et hashtag? - Facebook er blevet kaldt den mest vellykkede nudging-kampagne nogensinde. Den har vist sig så effektiv, at selvom virkso...
Mea culpa: Vi er alle skyldige i Facebooks datasynder - Imens et hylende kor af opportunistiske ådselsædere er i gang med at fortære Mark Zuckerbergs indvolde, er det måske på ...
Kan vi kontrollere Facebook? - Facebook er ikke, hvad det har været. Engang var det blot et uskyldigt forum til børne- og kattebilleder. De tider er fo...
Zucks 1-0 sejr - Mark Zuckerberg er god til at sige undskyld, for han gør det tit. Han har nemlig sagt undskyld siden 2003 for den ene Fa...
Gris til grin - Landbrug & Fødevarer har en plan. De vil revitalisere grisen. Eller de vil have, at vi siger gris i stedet for svin. Ell...
Drop nu dit pseudoarbejde! - For 100 år siden var alle overbeviste om, at vi i dag ville arbejde 15 timer om ugen. Det skete ikke. Og det var ikke, f...
Sådan bliver du kommunikationschef - En række chefer peger med afsæt i KOM magasinets kommunikationschefundersøgelse på, hvordan man tager skridtet fra at væ...
Når dine kunder går i brand - Forfattere og rådgivere Katrine Emme Thielke og Nana Dall har skrevet bogen "Når tasterne taler - konflikthåndtering på ...
Læs Peters pædagogiske PowerPoint-pointer - PR-rådgiver Sophie Egede-Schrøder anmelder Peter Jepsens "Som ringe i vandet". Hun har pakket sit "sur gammel mand med r...
Få chefen med på budskaberne - Det kan være sin sag at få den travle chef til at medudvikle, tilegne sig og ikke mindst kommunikere virksomhedens eller...
Du er ikke Facebooks hund - Facebook ændrer sig hele tiden! Det er umuligt at følge med! Brugerne flytter sig hele tiden! Vi skal være med på alt de...
Great Hack, Great Film - Data er svære at få til at være sjove. Mennesker har drive. Det bruger The Great Hack til at fortælle årtiets måske vigt...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

49 JOB

Kommunikationskonsulent & Visuel Content Creator

Se alle job Indryk job

Job

Studentermedhjælper

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationskonsulent

Frist: 20. april

Digital Redaktør

Frist: 19. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.