Hvem er størst på TikTok med flest følgere?
Liberal Alliance og Alex indtager både første- og andenpladsen. Partiet fører ikke blot i et felt af ligeværdige, men har skabt en stor og dramatisk afstand til resten af partier og kandidater på platformen.
Hvorfor er Liberal Alliance og Alex så store på TikTok?
Svaret er, at parti og formand har haft et skarpt øje for, hvad der virker af format og musik på mediet. De har med succes oversat deres ideologi til små skarpvinklede liberale virale videoer. Samtidig har de bygget et brand op omkring Alex som en sjov, selvironisk politiker, som gider kommunikere med de unge på mediets og målgruppens præmisser. Her har han fået en kæmpe respekt blandt de unge for, modsat mange andre, at gå ind i deres medievirkelighed og formidle et politisk budskab, de forstår. Samtidig magter han mediets mange dialogformer og konfliktformater, hvor han fx ofte er i en såkaldt battle med Enhedslistens eneste TikToker: Rosa Lund. Se blot her:
Partiets mest succesrige TikTok-video er en video, hvor Alex giver et klap og en fistbump til en ung vælger. Et optrin, som vokser ud af en dialog med de unge på deres sociale platforme. Signalet er en formand, som er tilgængelig i dialog og med sans for de unges sprog og værdier.
Igen samme opskrift på målgrupperelevans i følgende video, hvor han taler direkte til statsministeren med et krav om, at de unge frit skal kunne vælge gymnasium. En borgerlige liberal mærkesag, hvilken også optager mange unge, fordi det som intet andet har stor betydning for deres sociale liv. Altså en mærkesag, som bygger bro mellem de liberale idealer og de private ungdommelige interesser.
Liberal Alliances digitale chef, Kim Jessica Axholt, står i spidsen for partiets og formandens TikTok-triumf. Hvad er hendes egen forklaring på succesen?
“TikTok er et meget hurtigt og kort medie, hvor du i snit har blot 17 sekunder til at få dit budskab frem. Vi har arbejdet meget med enkle budskaber, og så har vi bevidst genbrugt musik, grafik og formater, som trender på mediet. Altså, været tro mod mediets muligheder på mediets betingelser.”
For hende er mediets styrke, at det spreder det politiske budskab ud som digital broadcasting til potentielle vælgere og tilhængere. Som hun udtrykker det:
“Styrken ved TikTok er, at det er mindre poleret end Instagram og har street-cred blandt de unge, modsat kedelige Facebook. Det gør, at man kan være mere selvironisk og sjov. Samtidig er algoritmen demokratisk, og mediet åbent. Hvis man laver noget, som fanger og går viralt, når det ud til mange nye potentielle vælgere, som ikke følger partiet. TikTok er derfor en erobringskanal, hvor Instagram og andre sociale medier fastholder kommunikationen til følgere og allerede overbeviste kernevælgere. Det er derfor, vi bruger det så meget.”
Mediets form og udtryk er ikke blot en mulighed, men også en fare og begrænsning:
“Faren er naturligvis altid, at det bliver for plat og intetsigende eller ligefrem tåkrummende pinligt, som vi kender det fra de berygtede OK boomer familiedansevideoer på platformen. Vores tilgang har derfor altid været ingen dans eller sang, men politik med god humor og skarpskårne budskaber, der er til at forstå for det yngre segment. Det virker tydeligvis uden at blive pinligt eller uprofessionelt.”
Nej tak til Skattestigninger forklaret så alle kan forstå det
Hvad er den overordnede konklusion omkring partierne og kandidaterne på TikTok?
Her er det bagvedliggende skema med TikTok-data, hvilket samler op og synliggør det politiske landskab på TikTok lige nu.
Her kan man se de vigtigste nøgletal for den politiske offentlighed på TikTok lige nu.
Liberal Alliance er som skrevet den ubetingede konge af TikTok, når det gælder fans, reaktioner og antallet af likes.
Kilde: Fanpage Karma
Som sagt er det ikke overraskende, at det er partiernes ungdomsafdelinger, som er først med det nye medie. Sådan har det altid været og vil altid være i politisk kommunikation. Det er også typisk, at de nye partier med få resurser ofte er tidligere med på nye medier, såsom Tiktok lige nu, for hurtigt og billigt at få en større synlighed. Lysten til at prøve nyt er ofte stor her, fordi man har lidt eller intet af tabe. Et illustrativt eksempel er her Frie Grønne, som fylder langt mere på Tiktok end alle andre steder i det politiske landskab. Her ses en af deres mest populære videoer, hvor de mikser deres nøglebudskaber med den klassiske TikTok-danse-/bevægelsesdramaturgi ned ad Dronning Louises Bro.
Enhedslistens Rosa Lund er en anden politiker med sans for poliTikTok. Igen bunder succesen i, at hun mestrer mediet og genren. Et godt eksempel på dette er hendes politiske TikTok-battle med Alex fra Liberal Alliance, hvor de driller og laver videoer mod hinanden i en kærlig dialog af politisk kritik og uenighed. En genre, som er tyvstjålet for youtuber-universets mange battles. Her unboxer hun fx et brev fra Alex med en opskrift på, hvordan hun kan blive bedre på, naturligvis, TikTok. Sjov, dialogisk og helt i mediets ånd, og netop derfor virker det så godt. Nu sidder alle tilbage og venter på hendes svar på TikTok i denne pingpong-battle mellem diametralt forskellige politikere og ståsteder.
I toppen af listen finder vi også Konservativ Ungdom, som lykkes med at genopfinde klassiske konservative værdier på mediets nye betingelser. Se blot her, hvor en ung konservativ kvinde giver det klassiske konservative Gud, konge og fædreland en frisk TikTok-behandling med en kærlighedssang til det danske kongehus.
Endelig har vi SF’s Karina Lorentzen blandt de førende poliTikTokere. I en af sine mest likede videoer lykkes det hende i mediets ånd at fortælle om Folketingets åbne elevator, så selv de unge gider lytte og se med. Man kunne dog spørge, om hun her går for meget på kompromis med det politiske indhold på bekostning af kravet om underholdning. Dette er poliTikTokerens grundlæggende dilemma og svære balancegang mellem underholdning, som undergraver, eller underholdning, som understøtter den politiske dannelse originalt i tidens medie og udtryk.