De vigtigste trends for podcastmarkedet i 2022

Hvis du interesserer dig for lyd- og podcastmarkedet, så er denne artikel et must read: 15 eksperter fra landets største medier, platforme og producenter deler deres vigtigste tanker og spådomme om udviklingen i podcastbranchen i den mest gennemarbejdede danske artikel om området til dato.
Nikolaj Koppel, Morten Resen og mange flere giver deres bud på, hvordan podcastmarkedet er under forandring. Foto: Getty Images
Nikolaj Koppel, Morten Resen og mange flere giver deres bud på, hvordan podcastmarkedet er under forandring. Foto: Getty Images

Som en, der har været uafhængig podcaster siden 2017 og har arbejdet kommercielt med podcastmediet de sidste par år, har det været spændende at følge den udvikling, som podcastmarkedet har været igennem både internationalt og i Danmark. På det seneste har jeg dog oplevet en stigende nysgerrighed for, hvilke tendenser der kommer til at forme branchen de næste par år, og hvilken retning podcastmarkedet bevæger sig i.

Derfor fik jeg i foråret 2022 en skør idé: Fakta er, at vi ved, at podcastmarkedet har udviklet sig med voldsom fart siden 2018, og dataene taler sit eget sprog: 30 % af alle voksne danskere lyttede til podcasts hver eneste uge i 2021, men vi snakker meget lidt om fremtiden for podcastbranchen.

Jeg undrede mig over, hvorfor ingen spurgte eksperterne om, i hvilken retning podcastmarkedet bevæger sig, og hvad deres forventninger er til fremtiden for podcasts.

Det er vigtige indsigter, som jeg selv godt kunne tænke mig at blive klogere på, og da det ikke fandtes nogen steder, besluttede jeg mig for at spørge dem selv.

Blandt eksperterne har jeg spurgt åbent på sociale medier, hvem folk gerne ville høre i undersøgelsen, og så har det været min prioritet at spørge eksperter fra forskellige dele af branchen for at få belyst emnet fra mange forskellige sider.

I undersøgelsen har jeg spurgt følgende eksperter fra både medie- og producentsiden:

  • Nikolaj Koppel: Director of Content & co-founder, Podimo (LinkedIn)

  • Morten Resen: CEO & co-founder, GoLittle (LinkedIn)

  • Rasmus Kidde & Peter Niegel: medieforskere, DR (LinkedIn Rasmus & LinkedIn Peter)

  • Tav Klitgaard: CEO, Zetland (LinkedIn)

  • Thomas Stokholm: Creative Director, Heartbeats (LinkedIn)

  • Nick Dunkerley: Creative Director, Hindenburg (LinkedIn)

  • Kasper Astrup Saugmann: Head of Strategy & co-founder, Den Uafhængige (LinkedIn)

  • Steffen Raastrup: Head of Format Development, Gyldendal (LinkedIn)

  • Julie Holmegaard Bårris: Group Client Lead, Berlingske (LinkedIn)

  • Tor Arnbjørn: CEO, Rakkerpak Productions (LinkedIn)

  • Anders Guldberg: CEO & podcastproducer, hearHEAR (LinkedIn)

  • Satie Espersen: selvstændig radio- og podcastproducer (LinkedIn)

  • Charlotte Heje Haase: podcastmentor og producer (LinkedIn)

  • Bjørn Vestergaard: podcaster og CEO, Podup.fm (LinkedIn) < Jep, det er mig, der skriver.

 

Podcastøkonomien vokser med ekspresfart

Vores rundtur i de fremtidige tendenser i podcastmarkedet starter ved den kommercielle del, det vil sige økonomien og virksomhedernes brug af podcasts. Grunden til, at vi har valgt at starte med den, er ikke, fordi den er vigtigst, men fordi det var det område, som flest eksperter har nævnt i deres besvarelse. Faktisk i en sådan grad, at de to første trends er blevet nævnt i hhv. 65 % og 50 % af alle besvarelserne.

 

#1 Kommerciel brug af podcasts vokser, både brandede podcasts, annoncering i eksisterende podcasts og som kommunikationskanal for virksomheder.

Virksomhederne er vilde med podcasts, og hvis man spørger eksperterne, tegner der sig et klart billede: Der er enighed om, at denne tendens vil fortsætte i den kommende periode, og der vil komme flere om buddet.

Denne tendens står mest klart, da det er den trend, som flest af eksperterne har nævnt, faktisk har hele 65 % af de adspurgte peget på det som en af de tre vigtigste temaer i podcastbranchen de kommende år.



Morten Resen fra GoLittle har en stor tiltro til at væksten fortsætter de kommende år.
 

Morten Resen fra GoLittle siger: “Jeg tror, vi vil se flere virksomheder, som bruger podcasts som en kommerciel kommunikations- eller marketingkanal. Flere vil bruge podcasts, fordi de har fundet ud af, at det er kommunikation uden støj til målgruppen, og de kan fange folk på nogle tidspunkter, hvor de ikke kan nås på en skærm.“

Dataene har peget i den retning længe, men der er alligevel enighed blandt eksperterne om, at udviklingen vil forstærkes de kommende år.

Bjørn Vestergaard fra Podup.fm siger: “Vækstraten ligger på tværs af internationale markeder på 30–40 % for podcastannoncering, og den tendens ser jeg kun stige eksponentielt, i takt med der både kommer flere lyttere, og mange annoncører begynder at lede efter alternative marketingkanaler.”

Flere eksperter nævner, at der vil ske en stigning i såvel brugen af egenproducerede podcasts, men at det også vil være et forsøg på at finde podcasts og producenter, som matcher deres brand.

Thomas Stokholm fra Heartbeats udtaler:

“Flere virksomheder og organisationer vil række ud efter podcastproducenter i håb om at kunne sponsorere fortællinger, der understøtter deres værdier og ikke mindst forbrugernes forventninger til brandet.”

Et kig på besvarelserne viser også, at denne tendens kan komme til udtryk på andre måder. Det kan fx være ved at benytte podcasts som udvidelse af den samlede pakke af eksisterende annonceformater, hvilket fx Berlingske gør.

Berlingskes Group Client Lead, Julie Holmegaard Bårris, udtaler: “Vi forsøger at lave stærkere partnerskaber omkring vores podcast. Et godt eksempel er Millionærklubben og Saxo Bank, som udover at være fast sponsor på podcasten også laver andre features, bannere, native mv. på Euroinvestor.dk. Lyd bliver en del af den samlede pakke.”

En anden måde, hvorpå podcast begynder at vækste kommercielt, er ved, at flere virksomheder laver udvidelser af eksisterende brands og universer, eller sågar spinoffs fra podcasts på andre medier.

Fra Rakkerpak Productions ser Tor Arnbjørn også en klar tendens: “Vi ser en stigende grad af “ekstra” podcasts, der knytter sig til enten personligheder eller indhold, der allerede findes og er kendt i forvejen. Internationalt er det fx. Obama og Springsteens podcast, men også, når fx HBO udgiver en ny serie, så kommer der i stigende grad en podcast, der uddyber indholdet.”

Men selvom kendisfaktoren er høj med navne som Obama og Springsteen, så er der også eksperter, som mener, at der vil ske et boom i antallet af podcasts, som er skabt af solo-selvstændige og mindre virksomheder, der ønsker at markedsføre deres virksomhed:

Den uafhængige podcastproducent Satie Espersen siger: “Jeg tror vi kommer til at se endnu flere solo-selvstændige kaste sig ud i podcasting i 2022. Det er en enormt givende måde at skabe mersalg i sin virksomhed.”

Når først virksomheder og brands for alvor begynder at kigge på podcasts med kommercielle briller, så vil det påvirke branchen vidt og bredt på mange forskellige måder, og det bliver interessant at se, hvordan den kommercielle del af markedet set ud om 3–4 år, men en ting er sikkert:

Det kommer til at vokse.

 

#2 Der vil ske en stigning i betalingsvillighed for podcasts, og flere podcasts vil komme bag betalingsmur

Podcastmarkedet har igennem mange år været kendt som en gratis fornøjelse, men hvis man spørger eksperterne, kommer der for alvor til at ske en udvikling på denne front de kommende år.

Tendensen, at producenter går fra at give indholdet væk gratis til at rykke indholdet over på egne apps og bag betalingsmure, har allerede været i gang et stykke tid.

Denne tendens er blevet forstærket af podcastkrigen mellem de store platforme, hvilket nok bedst er illustreret i Danmark ved Podimos opkøb af rettighederne til Her Går Det Godt og Hav & Kamal på deres platform, men tendensen ses også internationalt, hvor også bigtech som Spotify og Amazon investerer i eksklusivt betalingsindhold.

Strategichef Kasper Astrup Saugmann fra Den Uafhængige udtaler: “Vi ser et større skift over mod betalt indhold, bl.a. drevet af Apple Podcast Subscriptions og platforme som Podimo, som jo senest har fået “Her Går Det Godt” med i folden. Jeg tror ubetinget, det er godt, at brugerne bliver vænnet til i højere grad, at lydindhold/podcasts er noget, det er naturligt at betale for.”



Flere mennesker vil være betalingsvillige over for podcasts, og det glæder Kasper Astrup Saugmann.
 

Selvom Kasper Astrup Saugmann ser det som en positiv ting, at folk vænner sig til at betale for podcasts, og mener, det vil betyde højere kvalitet på flere podcasts, så mener andre, at tendensen kan få negative implikationer for podcasts og lytterne, at der er gang i en platformskrig.

Nick Dunkerley, som er kreativ chef på Hindenburg, siger: “Vi vil få færre og færre indgange til vores yndlingspodcast. Større podcastudbydere som Spotify, Apple, Amazon, Google og andre vil gøre deres bedste for at lukrere på podcastpopulariteten. Det vil for den enkelte podcastproducer betyde, at de også må være ved det vandhul, hvor alle er migreret hen.”

Men kan udviklingen ligefrem være et tegn på, at den klassiske gratis podcast er på vej i graven? Nogle mener ligefrem, at der sker et opgør mod det klassiske åbne RSS-feed, som ellers har været guldstandarden for podcastbranchen siden formatet blev lanceret til iPod for snart 20 år siden.

Det kunne noget tyde på, hvis man spørger Zetlands CEO, Tav Klitgaard: “Der vil ske en øget bevægelse fra RSS mod specialbyggede platforme og formater med hver deres særlige fokus, og det vil betyde, at brugeroplevelsen vil ændres.”

Og netop den intensiverede fokus på lyd blandt de store og kendte streamingtjenester vil betyde, at flere i stigende grad søger mod abonnementstjenester, og at den udvikling vil betyde, at de etablerede spillere vil intensivere udviklingen af mere og bedre indhold.

Det mener Steffen Raastrup, Head of New Format Development hos Gyldendal:

“Man må forvente, at spillere som fx TV 2, Netflix og andre traditionelle streamingtjenester vil gøre audio-only til en mere markant del af deres offering, hvilket samlet set vil få konkurrencen om det gode audioindhold til at eksplodere. Så bevægelsen er over mod digitale abonnementstjenester, der leverer flere forskellige former for indhold, TV, podcast, lydbøger.”

Nogle eksperter kalder ligefrem udviklingen en direkte platformskrig mellem streamingtjenester og de største spillere i markedet.

DR’s medieforskere Rasmus Kidde og Peter Niegel siger:

“Podcastmarkedet har hidtil været et frit uafhængigt marked, hvor alt lå tilgængeligt for alle. Dette ser mere og mere ud til at blive fortid. De helt store spillere som Spotify, Apple, Amazon og Facebook har meldt sig ind i kampen om podcastmarkedet, og alle vil have brugerne ind på egne platforme med eksklusivt indhold og bag betalingsmure.”

Det er dog ikke alle eksperterne, som tror, at podcast er på vej til udelukkende at blive pay-to-play, og der er stadig en fremtid for de gratis podcasts.

Den holdning har fx Anders Guldberg, CEO og podcastproducent i hearHEAR:

“Ingen kommer til at betale for podcasts. Folk elsker, når ting er gratis. Der vil fortsat være enkelte, som Third Ear, GoLittle og Podimo, der hiver Apple-penge ind for at være eksklusive. Men overall forbliver podcast lige så gratis at lytte til som altid.”

Men flertallet af de adspurgte forventer, at podcasts i de kommende år vil opleve en stigende betalingsvillighed fra lytterne, men også at der kommer mere kvalitetsindhold bag betalingsmuren ved streamingtjenester, og at den udvikling vil medføre en markant stigning i produktionen af godt audioindhold.

Så der var bred enighed blandt eksperterne om, at markedet kommercielt vil vokse, og at der bliver investeret store summer i podcasts, specielt fra de etablerede streamingtjenester, men hvad sker der i markedet? Det får du et bud på i næste afsnit.

 

Podcastmarkedet er et virvar af tech-giganter og markante forandringer

I denne sektion vil vi kigge yderligere på, hvilken retning podcastmarkedet bevæger sig i, og nogle af de temaer og trends, som vil påvirke og forme markedet de kommende år. Lad mig bare sige det med det samme: Der kommer til at ske nogle markante forandringer af markedet, som kommer til at påvirke os alle.

 

#3 Podcastmarkedet har vokseværk

Tendensen har været meget tydelig igennem de sidste par år: Størrelsen og omfanget af podcastmarkedet vokser, og vores eksperter er ikke i tvivl – den udvikling fortsætter.

Som du læste i foregående afsnit, så vil der strømme flere penge ind på lydmarkedet, fordi den har fanget interessen fra en række af verdens største tech-virksomheder, der jagter deres bid af kagen.

Den udvikling kickstarter den positive spiral, at der kommer større opmærksomhed og bliver produceret mere og bedre indhold, hvilket igen vil medføre en stigning i antallet af lyttere, som så betyder, at der bliver investeret yderligere i indholdsproduktion og marketing og… Ja, du forstår nok, hvor jeg gerne vil hen.

Nikolaj Koppel, medstifter og Director of Content hos Podimo, siger “Jeg tror, vi vil se en fortsat vækst i podcastmarkedet, når jeg ser, at den konstante opadgående kurve på podcastforbrug de sidste ti år, og det er en tendens, som jeg tror sker på tværs af alle målgrupper og markeder.”

Denne mening deles af andre eksperter, som peger på, at udviklingen kommer fra såvel platforme som brands og medier, og udbuddet og frekvensen vil blive øget fra de aktører, som allerede udgiver.

 

Julie Holmegaard Bårris siger: “Endnu flere danskere kommer til at lytte til podcasts – i alle aldersgrupper, da der udgives mere og mere relevant og unikt indhold. Der kommer endnu flere faste, frekvente podcasts fra både medier og brands, som vil udgive med højere frekvens.”

Men selvom podcastmarkedet historisk set har været kendt for en bred underskov af forskellige producenter med en stor grad af uafhængighed, så mener nogle, at vi godt kan vænne os til en vækst drevet af nogle store og velpolstrede aktører, som det også er tilfældet med tv-markedet.

Her er det DR’s medieforskere Rasmus Kidde og Peter Niegel, som siger:

“De helt store spillere som Spotify, Apple, Amazon og Facebook har meldt sig ind i kampen om podcastmarkedet. […] Vi bevæger os med andre ord mod et marked, der minder mere om tv-streamingmarkedet.”

Men selvom en del af eksperterne peger på, at væksten drives af de store tech-selskabers medier og brands, så er der også andre faktorer, der spiller ind på trenden, fx at det er blevet mere lettilgængeligt og billigere at starte podcast.

Kasper Astrup Saugmann siger: “Med diverse guides og udstyr, der er til at betale, er det efterhånden blevet forholdsvist tilgængeligt at starte sin egen podcast, og der er snart sagt ikke den organisation, der ikke har sin egen […] Jeg tror egentlig fortsat, der vil komme flere podcasts til, men samtidig vil flere komme til en erkendelse af, at deres podcast måske ikke kommer til at lægge gaderne øde, og i stedet vil de sigte mod et mindre, mere målrettet publikum.”

Så selvom man kan pege på mange forskellige faktorer som årsag, så står konklusionen klar: Podcastmarkedet vokser, og det tyder ikke på, at den tendens kommer til at stoppe lige foreløbigt.

 

#4 Podcastlytterens profil er under hastig forandring

I podcasts’ spæde ungdom var det sikkert, at du var en vis grad af nørd, hvis du lyttede til podcasts, men det hører fortiden til, fordi eksperterne forudsiger, at mediet for alvor er blevet mainstream.

“Men hvor skal væksten i podcastforbruget komme fra?”, spørger du måske, og der peger mange eksperter i en bestemt retning: Der vil komme en forandring i, hvem der lytter til podcasts, og demografien er under hastig udvikling.

CEO i Rakkerpak, Tor Arnbjørn, siger: “Podcast har de sidste 10–15 år udviklet sig som et græsrodsmedie og er gradvist blevet større. Nu er det blevet så stort og bredt, at det er blevet kommercielt attraktivt […] Derfor tror jeg, at vi vil se flere produktioner, der er målrettet den brede befolkning.”

Men selvom der kommer mere indhold til den brede befolkning, så bliver væksten i endnu større grad båret af, at der er nogle helt nye målgrupper, som vil få ørerne op for podcastmediet.

Et gennemgående tema fra flere eksperter var holdningen, at børnepodcasts kommer til at vinde frem, og hvis vi kigger på Danmark, er GoLittle og Talk Town to eksempler på streamingtjenester, der udelukkende forsøger at skabe podcasts til børn.

Dette er dog ikke udelukkende i Danmark, hvilket DR’s Rasmus Kidde og Peter Niegel har observeret: “På indholdssiden er der mange udviklinger, men vi holder i særlig grad øje med fiktionsgenren og lyd til børn. Det er to områder, som der p.t. investeres en del i rundt omkring på det udenlandske podcastmarked. Her ser samtidig ud til at være et uudnyttet potentiale, men vi mangler at se det blive forløst.”

Men det er ikke kun de helt små, som i stigende grad tager høretelefonerne på, for deres storesøskende i tween-målgruppen vil også begynde at få større fokus mod podcasts.

Anders Guldberg siger: “De seneste to år har vi set et skift mod podcast til børn. […] Næste skridt er podcast til tweens. Der findes allerede et pænt udvalg til målgruppen, men der er plads til flere og mere målgruppespecifikke pods. Det bliver interessant at se, om det bliver en stor ting, da der ikke er en mor-og-far til at drive trenden.”

Så skiftet i lytterbasen er med andre ord både drevet af, at mediet er blevet mere mainstream og dermed populært i den brede befolkning, men også af, at podcastproducenterne i stigende grad fokuserer på at lave målrettet indhold mod en række forskellige målgrupper, som skaber en forøgelse blandt lytningen i disse målgrupper.

 

#5 Lys, kamera, ACTION: Videofeberen har for alvor ramt podcasting.

Samtidig med, at podcastmediet vokser, er der en ny transformation i gang, som eksperterne forudsiger, bliver markant: Video er for alvor ved at sætte sit præg på podcasts.

Det store spørgsmål er, hvordan podcastmarkedet kommer til at blive påvirket af, at der er vækst i digital video. Faktum er, at podcastmediet er født i en tidsalder, hvor YouTube ikke eksisterede, eller hvor videokameraet var noget, som du skulle have i din hånd og ikke i din telefon, hvilket gjorde det besværligt at skabe podcasts kombineret med video i podcasts’ tidlige dage.

Der er sket meget siden, og derfor er tendensen også meget klar: Der bliver tændt for kameraet, når det kommer til podcasts, og der vil komme en stigning i antallet af videofilmede podcasts i fremtiden.

Kreativ chef for Hindenburg, Nick Dunkerley, siger: “Ca. 25 % af alle “nyfundne” podcast sker på YouTube. Mere kan der vel ikke siges om den sag.”

Den holdning deles af Satie Espersen, som tror, at YouTube og podcasts smelter endnu mere sammen: “Jeg tror, flere og flere podcasts i Danmark får video på og kommer på YouTube. I 2022 bliver det normalt i Danmark “at se” sin podcast.”

Men selvom der er forventninger til, at YouTube bliver en markant kanal for podcast fremover, så er det ikke den eneste videofilmede innovation, som kommer til at ramme podcastspacet.



Nikolaj Koppel fra Podimo forventer en stor stigning i brugen af video i podcasts.
 

Nikolaj Koppel fra Podimo siger: “Vi kommer til at se en stigning i brugen af video i forbindelse med podcasts […] Podcasts bliver mere og mere set på video, og live videopodcasts kommer også til at blive mere udbredt.”

Hvis disse forudsigelser holder, kan man tale om et decideret paradigmeskifte, hvor live podcasts på såvel lyd som video har potentiale til at blive en endnu større konkurrent til de etablerede radio- og tv-stationer.

Men videotrenden inden for podcastmarkedet kommer ikke kun til at handle om flere videofilmede podcasts. Flere eksperter peger på, at de forventer, de etablerede podcasts får deres univers udvidet med ekstra indhold og yderligere materiale, fx video.

Nikolaj Koppel siger: “Jeg tror i stigende grad, vi vil se ekstramateriale og add-ons til podcasts, som er med til at belyse indholdet på fx dokumentarfortællinger på en ny måde.”

Denne trend sker med afsæt i forbedringer i teknologien, som nogle ser som en af de største grunde til, at video i højere grad kommer til at spille en større rolle i podcastmediet fremover. Charlotte Heje Haase udtaler: “Flere platforme vil kunne optage lyd lokalt, optage video – som downloader hurtigere – streame og sende direkte til hosts og diverse medier.”

Interessen efter video er også en klar tendens, som også ses blandt de store tech-giganter, hvor spillere som Spotify, Meta, YouTube og Twitter intensiverer fokusset på podcasts og videopodcasts. Spotify er i skrivende stund netop i gang med at rulle teknologien til at lave videopodcasts ud via deres hostingplatform Anchor.

 

#6 Kan teknologien hjælpe lytterne med at navigere i podcastjunglen?

Det er åbenlyst, at når der kommer større efterspørgsel og udbud af podcasts, så bliver det også sværere at finde rundt blandt podcasts, og netop det bliver et alvorligt problem, forudsiger eksperterne.

I takt med den stigende popularitet, og udbuddet af podcasts er eksploderet, møder podcastmarkedet et af de største problemer i dets levetid: discoverability – eller på dansk, hvordan man præsenterer lytterne for de mest relevante podcasts.

For når der er mere end 4 mio. podcasts på Spotify alene, hvordan skaber platformene så de bedste betingelser for at finde den helt rette podcast til den enkelte lytter? Det er et område, som der er enorm opmærksomhed på blandt teknologiselskaberne lige nu, og Spotify har købt flere podcastteknologiselskaber, som har specialiseret sig i discovery af den grund; et godt eksempel herpå er Podz.

Nogle af eksperterne mener, at branchen stadig ikke har fundet løsningen endnu, blandt andre Rasmus Kidde og Peter Niegel fra DR: “Et af de vigtigste områder, der kræver forandring for at skabe et fortsat sundt podcastmarked, er at knække koden til ”Search and Discoverability” […] De fleste platforme lider fortsat af dette problem, og vi ved også, at det står højt på platformenes prioriteringsliste at få det løst.”

Podimos Nikolaj Koppel er enig og udtaler: “I en verden, hvor der er +900.000 aktive podcasts, så er discovery og recommendation vigtigere end nogensinde før — det bliver alfa og omega.”

Ifølge ham er det stadig kanaler som word-of-mouth og sociale medier, der er de primære måder at finde nye podcasts på, men det er her, hvor podcastplatformene skal forbedre hjælpen til brugeren, når de lytter:

“Det vigtigste er at finde det indhold, som er væsentligst for dig […] De platforme, som bliver en uundværlig del af hverdagen i fremtiden, er dem, hvor lytterne let og intuitivt kan finde det indhold, som er relevant for dem.”



Tav Klitgaard fra Zetland tror, at discovery bliver et meget vigtigt parameter i fremtiden.
 

Tav Klitgaard fra Zetland stemmer i og mener ligefrem, at det kommer til blive en af de vigtigste faktorer, som selskaberne konkurrerer om: “Discovery bliver det væsentligste konkurrenceparameter — både for platforme og for producenter.”

Så der er bred enighed blandt eksperterne om, at der er fokus på området, og det i høj grad bliver en udfordring for branchen, som skal løses de kommende par år. Nogle af de tendenser, som er blevet belyst i denne artikel, kommer til at tegne en helt anden virkelighed for medie- og marketingbranchen fremover, og den anden guldalder for lyd kan for alvor først lige være startet. Med de tidlige implikationer, vi allerede kan se med metaverset og alternative digitale virkeligheder, så tror jeg ikke, man må, eller kan, undervurdere den rolle, som lyd kommer til at spille i et menneskes liv i den moderne tidsalder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job