Alt er netop ikke nyt

Sophie Egede-Schrøder har anmeldt bogen ”Som ringe i vandet – Strategisk PR i en forandret medievirkelighed” på vegne af Kforum. Anmeldelsen rummer både ros og ris, hvilket naturligvis er anmelderens pligt og privilegium. Men anmelderen går galt byen, når det kommer til, hvor bogen bidrager med nyt i forhold til den eksisterende faglitteratur.
Peter Jepsen skriver et svar på anmeldelsen af sin bog "Som ringe i vandet".
Peter Jepsen skriver et svar på anmeldelsen af sin bog "Som ringe i vandet".
af Peter Jepsen
Sophie Egede-Schrøder skriver, at onde anmeldelser er de sjoveste, men at hun har valgt at pakke sit ”sur gamle mand med rød rettepen”-alter ego sammen og i stedet anmelde bogen på dens præmisser. Det er godt, for saglige anmeldelser er mere interessante og brugbare end sure og sarkastiske – både for læserne og forfatteren selv.
 
I anmeldelsen bruges der en del kræfter på, hvornår noget er nyt, og Sophie Egede-Schrøder mener ikke, at det giver mening at tale om en ny medievirkelighed, når bogens primære målgruppe er studerende, som er vokset op med fx sociale medier. Her glemmer hun dog sin indgangsbøn om at anmelde bogen på dens egne præmisser.
 
Bogen gennemgår, hvordan digitale kanaler, sociale medier og mobile platforme har forandret medielandskabet og medieforbruget markant på historisk kort tid. Og hvad det betyder for arbejdet med PR, relationer og omdømme, både når det gælder udfordringer og muligheder. I mine øjne vil det være en klar fejl, hvis en introduktion til PR, som også skal give de studerende indsigt i fagets grundlag og udvikling, ikke beskæftiger sig med dette.
 
#REKLAMEPLADS#
 
 
Sophie Egede-Schrøder synes ikke, at bogen bibringer noget nyt og henviser til andre forfattere, som har skrevet bøger om PR og sociale medier.
 
Jeg er helt enig i, at der eksisterer gode bøger om disse emner, derfor er de også anvendt som en del af bogens kildegrundlag. Men en af bogens ambitioner har været at integrere sociale medier og andre – undskyld udtrykket – nye medier i gennemgangen af klassisk PR-teori og -metode. For netop her er der brug for at supplere den eksisterende litteratur med en ny tilgang.
 
Min ambition har samtidig været at skrive en bog, som kombinerer et solidt fundament af teori, metode og viden med praktikerens erfaring, så bogens mange modeller og konkrete værktøjer rent faktisk kan bruges i den virkelige verden, som de studerende skal ud i, når bøgerne lukkes. Det er et behov, som både undervisere og praktikere, der har læst bogen, kan nikke genkendende til. Derfor sætter jeg stor pris på, at anmelderen roser bogens litteraturliste, for bogen er netop ikke baseret på løsrevne PowerPoint-pointer.
 
Jeg er også glad for, at anmelderen fremhæver bogens tilgængelighed, handlingsorienterede elementer og pædagogiske formidling. For en tredje ambition med bogen har været ikke at gøre eller skrive tingene mere komplicerede, end de er. Fagbøger bliver ikke bedre eller klogere, bare fordi de er tunge eller svære at læse. Slet ikke, når det er bøger, der handler om kommunikation.
 
Endelig er det en af bogens centrale pointer, at alt netop ikke er nyt. Selv i en verden præget af sociale medier og hurtige nyhedsfix, har fx strategi og en stærk fortælling stadig deres berettigelse. Bogen giver derfor bud på, hvilke klassiske PR-dyder der stadig har værdi, og hvilke forandringer der er kommet for at blive.
 
I hvor høj grad det så lykkes at indfri bogens ambitioner, er naturligvis op til hver enkelt læser at vurdere. Også Sophie Egede-Schrøder. Så læs bogen, og døm selv – og feedback er naturligvis altid velkommen. Så næste udgave af bogen kan blive endnu bedre.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job