Årets politiske kommunikatør
Pelle Dragsted accepterer ikke din præmis

Pelle Dragsted vil udfordre nonsensbegreber, som han kalder det. Foto: Jens Dresling

Skrevet af

Luke Brown
Journalist

194 artikler

0 indlæg

Enhedslistens chefideolog, Pelle Dragsted, vandt onsdag Ting-prisen som årets politiske kommunikatør. Kforum har taget fat i en overrasket, men glad Pelle Dragsted, og spurgt ham om hans kommunikative overvejelser. Spoiler: Han så gerne mere kritisk debat.
Pelle Dragsted har formået at forvandle Enhedslistens tankegods til en moderne og bred fortælling, og så har han tilmed haft modet til at justere sin politik i en krisetid. 
 
Sådan lød begrundelsen for at tildele Enhedslistens chefideolog Altingets Ting-pris som årets politiske kommunikatør. Tidligere har Kforum skrevet om Pelle Dragsted som Twitter-kongen af Danmark, hvor han twettede mere end Trump. Han er altså en mand, der har succes med at komme igennem med sine budskaber.
 
Kforum har hevet fat i Pelle Dragsted for at høre, hvad han egentlig selv tænker om sin politiske kommunikation og sejren som årets politiske kommunikatør.
 
"Jeg er først og fremmest overrasket, men glad for prisen. Jeg troede faktisk, Jacob Mark ville vinde, fordi han så effektivt bruger sin egen personlige historie om stress og sygdom og når så langt ud på sociale medier," siger han.
 

Udfordrer præmissen

Faktisk har Pelle Dragsted ikke gjort sig de helt store tanker om sin kommunikation, men adspurgt har han alligevel nogle bud på, hvorfor han lykkes med sin kommunikation nok til at vinde Ting-prisen.
 
"Jeg prøver at gøre svære diskussioner – særligt om økonomi – forståelige for flere. Og jeg forsøger at udfordre præmisserne for den økonomiske debat. Når der f.eks.tales om ”nødvendige reformer”, så udfordrer jeg præmissen om nødvendighed," fortæller Pelle Dragsted.
 
Det var under Helle Thornings regering, at Pelle Dragsted fik indsigt i, hvordan økonomien virker, og hvodan man taler om den. Foto: Jens Dresling
 
Da han var rådgiver for Enhedslisten under Helle Thornings regering, lærte han meget om, hvordan økonomien hænger sammen, og han bed mærke i, hvordan Finansministeriet, medier og politikere tog det politiske ud af økonomien.
 
"Der bliver fremlagt nogle præmisser, som mange bare accepterer omkring økonomi. Hvis man kigger på de økonomiske reformer, så skal de fattige motiveres til at arbejde ved at tage penge, mens de rige skal tilskyndes med en gulerod i stedet for pisk. Det handler jo om et politisk og ideologisk syn, men bliver fremlagt som fakta af mainstream økonomer og Finansministeriet. Den bias udfordrede jeg med min analyse af Finansministeriets regnemodeller, som fik meget opmærksomhed for en kompliceret rapport," siger han.
 

Politik er konflikt

Pelle Dragsted mener, at god politisk kommunikation faktisk er ret banalt: Man skal sige det, man mener, være ærlig og være sig selv.
 
Han sidder ikke med en stor forkromet plan for, hvordan han kommunikerer, men han holder fast i sin instinktive sociale indignation og er ikke bange for at have tvivl. Noget, han tror vækker genklang.
 
"Jeg tør give udtryk for tvivl og ikke have alle svarene. Jeg tænker ikke på, hvordan jeg skal være en dygtig kommunikatør, men jeg prøver at holde fast i substansen og holde mig fra at være for polemisk. Jeg synes grundlæggende, man skal gå efter bolden og ikke manden. Det er mere troværdigt og fremmer debatten, så vi alle kan blive klogere," siger Pelle Dragsted.
 
Han opfordrer sine medpolitikere til at tage deres modstander på det bedste ben og ikke tillægge dem onde hensigter. Alligevel er han ikke bange for konflikt.
 
"Politik er konflikt. Det er en civiliseret kamp om magt, interesser og ressourcer. Konflikten er ikke forkert. Men den skal foregå på en måde, hvor vi gør folk bedre til at tage stilling til, hvem de er enige med, når der skal stemmes. Og det kræver, at de kan vurdere, hvad politikerne står for," siger han.
 
 
Og så handler politik selvfølgelig om at komme til orde og påvirke debatten. Noget, Pelle Dragsted har stor succes med gennem Twitter.
 
”Jeg bruger Twitter meget aktivt til at reagere hurtigt og skarpt på politiske sager. Det er ikke så sjældent, at det er et tweet, der fører til et interview eller til deltagelse i Debatten eller P1 Debat. Det er også en måde at være hurtigt med til at frame en politisk debat," siger han.
 

Sproget er vigtigt

Sprog og formuleringer er essensen af kommunikation. Ord har konnotationer, og dem er Pelle Dragsted meget opmærksom på. Især når det kommer til den økonomiske politik. Han har udgivet bogen Nordisk Socialisme om sin politiske tænkning, som gentænker Enhedslistens position og  stiller spørgsmål ved den kapitalistiske økonomi.
 
"Når politikere i forbindelse med reformer siger, at vi skal gøre det rigtige for Danmark, så spørger jeg: for hvem? Skærer man i velfærden og giver skattelettelser, eller indfører man gratis tandlæge? Jeg synes, der er en stor forskel, og den vil jeg gerne påpege, når man kommunikativt lægger en præmis ud, som antages for at være underforstået. Altså, at man gør det rigtige for Danmark. Det handler jo om øjnene, der ser på det," siger Pelle Dragsted.
 
Pelle Dragsted og Enhedslisten er blevet smidt ud af de nuværende regeringsforhandlinger med Mette Frederiksen. Foto: Jens Dresling.
 
Han vil også gerne gøre op med det, han kalder nonsensbegreber – som f.eks. økonomisk ansvarlighed. Han opfordrer også journalister og kommunikatører til at være bedre til at spørge ind til præmisserne, når de bliver præsenteret for nye reformer.
 
"Hvad er økonomisk ansvarligt? Det er jo et politisk spørgsmål og ikke et med et faktuelt svar. Sproget påvirker virkeligheden, så det er vigtigt i forhold til at definere rammerne, vi taler under. Man kan kalde afslutningen af dagpenge for opbrugt dagpengeret, eller at man er faldet ud af dagpengesystemet. Det er to sider af samme sag, men sproget definerer, hvordan vi opfatter virkeligheden," siger han.

Relaterede artikler

Twitter-kongen Pelle - Ingen dansk politiker er mere aktiv på Twitter end Pelle Dragsted. Ingen kommer tæt på. Selv Donald Trump må se sig udko...
Politiske medieangreb: strategi eller desperation? - Danske politikere angriber danske medier i større stil end tidligere set. Især Socialdemokratiet har været kritiske over...
K-folkene i den kongelige undersøgelse - Mange af de rådgivere, der lige nu følger politikerne som skygger under regeringsforhandlingerne, har en stærk kommunika...
Pelle Dragsted er årets politiske kommunikatør - Altinget uddelte onsdag årets Ting-pris til Pelle Dragsted som årets politiske kommunikatør.
K-folkene i den kongelige undersøgelse - Mange af de rådgivere, der lige nu følger politikerne som skygger under regeringsforhandlingerne, har en stærk kommunika...
Alle bør stoppe tekstfabrikken og sige mere nej - Eva Tingkær, public affairs-chef i Diabetesforeningen, er tredje gæst i Kforums K&A. Læs om, hvorfor hun vil have flere ...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

32 JOB

Kommunikationsmedarbejder

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Pressemedarbejder

Frist: 2. februar

Digital Marketing Manager

Frist: 26. februar

Kommunikationskonsulent

Frist: 15. februar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.