PA og PR bør være bedstevenner

Virksomheders kommunikations- og PA-indsatser nyder i dag langt større anerkendelse end tidligere, men disciplinerne kan for alvor vise deres værd, hvis de formår at arbejde bedre sammen, mener erfaren PR-rådgiver.
Det rigtige samarbejde mellem PR-afdelingen og PA styrker virksomhedens legitimitet og omdømme. Foto: Getty Images.
Det rigtige samarbejde mellem PR-afdelingen og PA styrker virksomhedens legitimitet og omdømme. Foto: Getty Images.
Der er flere ligheder end forskelle, når man holder en virksomheds arbejde med Public Relations og Public Affairs op mod hinanden – i hvert fald er det i et større fokus på lighederne, det store potentiale ligger for virksomhederne, mener Christian Grandjean, seniorrådgiver i bureauet King Street PR.#REKLAMEPLADS#
 
”Begge discipliner handler i bund og grund om at opbygge legitimitet eller det, man kan kalde ’et godt omdømme’ for ens virksomhed,” siger Christian Grandjean og uddyber:
 
”Man kan ikke som virksomhed komme rendende over for politikere på Christiansborg eller i en kommune med sine ønsker uden at have legitimitet – virksomheden skal være kendt af politikerne. De skal vide, hvem man er, og at man er troværdig. Der er parallellen til medierne jo stort set én til én – det er vigtigt, at man er kendt som en troværdig aktør.”
 
Christian Grandjean, seniorrådgiver i bureauet King Street PR.
 
Vær åben for positiv spillover
Arbejdet i en PR- og PA-afdeling har det til fælles, at der er tale om langsigtede indsatser, men som er nødvendige for, at en virksomhed kan agere hensigtsmæssigt også på kort sigt, fortæller Christian Grandjean. Med mere end 20 års erfaring fra branchen har han set, hvordan begge discipliner er blevet bedre til at vise deres værd. #REKLAMEPLADS#
 
”Begge fag er blevet professionaliserede og er blevet langt bedre til at sætte mål og dokumentere værdien af arbejdet,” siger Christian Grandjean og påpeger endvidere vigtigheden af, at de to discipliner anerkender og forstår, hvordan de kan bruge hinanden:
 
”Nogle public affairs-rådgivere kan være lidt bange for, at hvis man involverer kommunikationsfolk, så vil det altid handle om at kommunikere noget ud – men sådan behøver det jo ikke at være. Den strategiske vurdering kan sagtens lande på, at man som virksomhed ikke kommunikerer om en given sag – eksempelvis hvis man ved, at den er under politisk behandling, og man ikke ønsker at forstyrre processen ved at lave ’fuss’ om det i medierne.”
 
Med et eksempel fra sit eget rådgivningsarbejde fortæller Christian Grandjean, hvordan en virksomheds kommunikationsafdeling oplevede stor værdi af et ministerbesøg, som i virkeligheden var et resultat af PA-kollegernes arbejde.
 
”Det var en sejr for public affairs-folkene, fordi det viste, at virksomheden havde den legitimitet, det kræver at få en minister på besøg – og fordi de gennem besøget netop kunne formidle virksomhedens ønske om bedre rammebetingelser fremadrettet. Men i kommunikationsafdelingen var de også glade, for efter besøget gik ministeren ud og fremhævede virksomhedens arbejde – det er jo den bedste PR, når en tredjepart fremhæver ens arbejde positivt. Her kan man på en måde sige, at det var en optimal tredjepart, og det resulterede også i, at medierne fik mere fokus på virksomheden,” fortæller Christian Grandjean.
 
Kend spillereglerne og spil med
Sådan går det selvsagt ikke altid – journalisterne har, med Christian Grandjeans ord, ikke altid så stor tiltro til politikernes udtalelser. Ikke desto mindre agerer journalister og politikere i en virkelighed, der ser markant anderledes ud end tidligere – og det kræver det samme af virksomhederne, understreger han.
 
”De systemer, vi kendte for 10 år siden med et fast mediebillede med en afsender og en aftager, er blevet omkalfatret, for alle er jo nu blevet en slags medier. Lidt det samme gælder i det politiske univers, hvor interessen for beslutningsprocesserne har betydet, at der er kommet flere interessenter på banen, men også en større gennemsigtighed. Det er godt for os alle sammen – men det gør det lidt sværere for virksomheder at operere i,” siger Christian Grandjean.
 
Nøgleordet er ifølge ham: aktør. Som virksomhed skal du vise, at din ageren ikke blot handler om, hvad du selv vil opnå, men at du er en aktør, der interesserer dig for samfundet, forstår dets spilleregler og involverer dig i relevante debatter. Igen når Christian Grandjean tilbage, hvor han startede; den store lighed mellem PR og PA er, at arbejdet handler om at styrke en virksomheds legitimitet og omdømme.
 
”Hvis man som virksomhed formår at vise, at man er en samfundsaktør og har en holdning, så styrker det ens omdømme – og du kommer lettere igennem både til medierne og til Christiansborg,” slutter han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job