Geelmuyden Kiese-projekt fik 800 artikler

En kommunikationsopgave, der startede med en pressemeddelelse om containerfragt, kulminerede i marts med et event med deltagelse af kronprinsen, klimaministeren og kommissionsformanden og mere end 800 artikler i Danmark og globalt. Læs, hvordan det gik til.
Historien har alle de rigtige ingredienser, siger Rasmus Winther, skandinavisk public affairs-ansvarlig i Geelmuyden Kiese, om lanceringen af CO2-fangst og -lagring i Nordsøen. Foto: Geelmuyden Kiese / PR
Historien har alle de rigtige ingredienser, siger Rasmus Winther, skandinavisk public affairs-ansvarlig i Geelmuyden Kiese, om lanceringen af CO2-fangst og -lagring i Nordsøen. Foto: Geelmuyden Kiese / PR
”Da historien kom på BBC World News kl. 6, vidste vi, at den ville nå langt ud,” siger Rasmus Winther, partner og ansvarlig for public affairs i Geelmuyden Kiese.
 
Det er ingen overdrivelse, ifølge kommunikationsbureauets egen optælling. Den løber op i mere end 830 danske og internationale omtaler af "Project Greensand”. Det er navnet på konsortiet bag den første lagring af CO2 i Danmark, som for første gang i verden har demonstreret, at CO2 kan fanges i et land – hvorefter det lagres i et andet.
 
Erfaringerne fra projektet, hvor Geelmuyden Kiese var en del af konsortiet frem for kun at være ekstern kommunikationspartner, har givet bureauet blod på tanden, når det gælder et lignende engagement i andre store projekter. Og det siger noget om, at den danske kommunikationsbranche kan måle sig med større, internationale konkurrenter, mener Rasmus Winther.
 
”Projektet kunne bare have været lanceret med en pressemeddelelse, men i august fik vi den vanvittige idé at foreslå kunden, at vi gjorde det til en international begivenhed og inviterede kronprinsen, klimaministeren og EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen,” siger han.
 
Rasmus Winther er partner i Geelmuyden Kiese og blev tidligere i år ansvarlig for public affairs i Skandinavien
 

Projekt med stort mediepotentiale

Nogle måneder efter "den vanvittige idé", i januar 2023, fik Geelmuyden Kiese bekræftet, at de tre hovedpersoner var klar på at deltage, om end Kommissionsformanden kun kunne være med på et videolink. Eventen tiltrak over 50 danske og internationale journalister, over 300 prominente gæster fra ind- og udland og blev live-transmitteret.
 
”Ideen, til at gøre det til et større event, opstod, fordi vi ved, at teknologien, der gør det muligt at fange- og lagre CO2 er omdiskuteret. Samtidig siger FN-rapporter, at det er et vigtigt værktøj, hvis vi skal nå klimamålene i Paris-aftalen. Derfor har vi som bureau et ansvar for at fortælle, at det for første gang er blevet muligt at transportere CO2 på tværs af landegrænser og lagre det offshore,” siger Rasmus Winther.
 
Linket til den historiske reference gjorde projektet interessant for Kongehuset. For 50 år siden var prins Henrik med til at åbne for selv samme olie- og gasfelter, der i dag skal forsøge at modvirke klimaeffekterne af de fossile brændsler.
 
Fra 2030 er målet at pumpe otte millioner ton CO2 i flydende form ned i de tidligere olie- og gasfelter i Nordsøen. Det svarer til cirka ti procent af Danmarks CO2-udledning i dag.
 

En del af erhvervskonsortiet

Optakten til lanceringen går helt tilbage til 2020, hvor Rasmus Winther tog de indledende samtaler med nogle af hovedaktørerne i projektet, der i alt består af 23 virksomheder, såsom tyske Wintershall Dea og den danske del af den globale Ineos-koncern, der producerer kemikalier og er involveret i olie- og gasudvinding. 
 
”Vi blev enige om at gå ind i konsortiet på linje med de øvrige 22 virksomheder og fik ansvaret for kommunikationen,” fortæller Rasmus Winther.
 
Det blev muligt at finansiere, fordi projektet er støttet af midler fra Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP), hvor der netop blev lagt vægt på oplysning om CO2-lagring, der af mange anses for at være kontroversielt og ikke hidtil for alvor har bevist sit værd.
 
”Det har været en stor fordel, at vi var med fra begyndelsen. Vi har løbende kommunikeret om projektet i pressemeddelelser, hvoraf de fleste er blevet til mediehistorier. For man kan ikke bare buse ud med, at det her er en af løsningerne på klimakrisen, fordi forståelsen af teknologien er lav. Så fra 2020 til 2022 har vi dybest set lavet kedelig, men vigtig kommunikation.”
 
Finansieringen af selve lanceringseventet kommer fra virksomhederne i konsortiet og ikke EUDP-midler. Det har i perioder involveret 25 fuldtidsmedarbejdere i Geelmuyden Kiese og har været det største projekt i bureauets historie, fortæller Rasmus Winther.
 
Platformen i Nordsøen, der skal pumpe CO2 ned i de tidligere oliefelter. Foto: PR
 

Vigtigt at sidde med ved bordet

CO2-lagring er en teknologi, der langt hen ad vejen har skuffet indtil nu, men nu lægger I også jeres navn bag, at det virker denne gang, ved at være en del af konsortiet. Hvordan tør I det?
 
”Skal man tages alvorligt som kommunikationsbureau, skal man sidde med ved bordet og være villig til at tage et ansvar på sig. Derfor har vi også haft mange overvejelser om at gå ind i det, og det har krævet meget af os at forstå teknologien, som vi ikke havde haft mulighed for, hvis vi kun havde været med på sidelinjen,” siger Rasmus Winther.
 
Hvordan forklarer du, at historien når så bredt ud, som jeres optælling viser?
 
”Den har de rigtige ingredienser. Der er en historisk reference til de tidligere oliefelter, som gør den interessant for Kongehuset. Den er også interessant som en af løsningerne på klimakrisen, og så er der en erhvervsvinkel i, at den peger på, hvordan fremtidens marked for CO2-lagring kan se ud.”
 

K-branche skal tænke stort 

Er alt klappet for jer, eller er der noget, du gerne ville have gjort anderledes?
 
”Vi har lært meget om, hvor krævende et projekt af denne størrelse er. Men når det gælder output, mener jeg ikke, at vi har sat en fod forkert. Det er der ikke plads til, når man rådgiver topledelserne i to af Europas største energiselskaber.”
 
At få foden ind hos dem har krævet benarbejde, fortæller Rasmus Winther.
 
”Når man kommer som dansk bureau, skal man bruge noget tid på at opbygge relationer og tillid, så det er også en læring, jeg tager med mig,” siger han.
 
Derudover har projektet været med til at åbne nye døre for, hvor stort man kan tænke som bureau, mener han.
 
”Det giver appetit på, at vi kan gøre det igen. Men det er også en øjenåbner for, hvad vi kan som dansk kommunikationsbranche. Niveauet er højt både hos os og andre bureauer, så vi skal ikke være bange for at slå et stort brød op. I dag er jeg glad for, at vi ikke parkerede det her projekt ved en pressemeddelelse, men turde tænke stort,” siger Rasmus Winther. 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job