Forbrugervagthund dropper ordet "greenwashing"

Når Forbrugerombudsmanden fremover løfter pegefingeren over for virksomheder, der ikke kan dokumentere grønne udsagn, vil det ikke ske med brugen af ordet "greenwashing". Det sker på baggrund af kritik fra Salling Group.
Kommunikations- og CSR-chefen i Salling Group, Henrik Vinther Olesen, undrer sig over Forbrugerombudsmandens brug af ordet "greenwashing". Foto: Jonas Olufson
Kommunikations- og CSR-chefen i Salling Group, Henrik Vinther Olesen, undrer sig over Forbrugerombudsmandens brug af ordet "greenwashing". Foto: Jonas Olufson
”Da det er greenwashing og vildledende markedsføring, har Forbrugerombudsmanden indskærpet reglerne over for virksomhederne," lød det i en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden midt i december sidste år med henvisning til fem virksomheder. 
 
En af dem er den store supermarkeds- og stormagasinkæde Salling Group. Men den offentlige reprimande er faldet Salling Groups kommunikationschef, Henrik Vinther, for brystet, skriver DetailWatch.
 
Det skyldes, at Salling Group allerede havde opdaget de udokumenterede omtaler af bæredygtige produkter og rettet dem, da Forbrugerombudsmanden henvendte sig. 
 
Derudover mener Henrik Vinther, at det er problematisk, at Forbrugerombudsmanden bruger begrebet "greenwashing". Og den kritik har man lyttet til, lyder det fra kontorchefen hos Forbrugerombudsmanden, Karen Søndergaard. 
 
”Greenwashing er, som vi forstår det, et udtryk for, at man giver indtryk af, at produkter rent miljømæssigt er bedre, end de er. Så det, at man overtræder vildledningsforbuddet i forbindelse med miljømarkedsføring, er jo greenwashing. Men vi har besluttet ikke at anvende det begreb fremover i vores pressemeddelelser, da vi er enige i, at det er en unødvendig retorik,” siger hun til DetailWatch. 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også