Ny strategi løfter Operates omsætning

Coronaåret 2020 resulterede i kollektiv lønnedgang hos Operate. Men siden 2021 har omsætningen fået et puf i den rigtige retning af en strategi om at gøre Operate til mere end et kommunikations-bureau.
Anders Dybdal blev ny adm. direktør for Operate i sommeren 2020, hvor bureauet også vedtog en ny strategi, som har trukket omsætningen op.
Anders Dybdal blev ny adm. direktør for Operate i sommeren 2020, hvor bureauet også vedtog en ny strategi, som har trukket omsætningen op.
Fredag 28. oktober buldrede festen løs i Jesper Brochmands Gade på Nørrebro, hvor Operate holder til. Anledningen var, at bureauet har eksisteret i 20 år.
 
Tilbage i 2002 blev det født som kommunikationsbureau, men kalder sig nu et ”forandringsbureau”. Bag den nye strategiske retning er en forholdsvis ny adm. direktør, Anders Dybdal. Efter cirka 15 år med forskellige andre titler i bureauet blev han udpeget til rollen i sommeren 2020.
 
Den sommer var der ikke meget at fejre i Operate, hvis forretning var blevet hårdt ramt af coronapandemiens udbrud tidligere på året, fortæller Anders Dybdal.
 
”Det var en kombination af, at pandemien, som lukkede Danmark ned, ramte vores rådgivning på samme måde som andre bureauer, og det faldt sammen med besparelser på de statslige konsulenter,” siger Anders Dybdal med henvisning til, at Socialdemokratiet forinden var gået til valg på at spare tre milliarder kroner på konsulenter i både stat, kommuner og regioner.
 

Hårdt ramt af statslig spareøvelse

 
Statens spareøvelse ramte Operate særligt hårdt, fordi den offentlige rådgivningsdel vejede tungt i forhold til mange andre bureauer, vurderer han.
 
”Vi har i mange år haft en fifty/fifty-fordeling mellem offentlig og privat omsætning. Når det gælder det offentlige, løste vi store kampagner, men vi lavede også meget og var ret tæt på en del offentlige topledere og løste en del strategiske opgaver for dem.”

Mens hele rådgivningsdelen lukkede, faldt kampagnedelen for Operates vedkommende til et lavere niveau end hidtil.
 
”Det betød, at vi tabte cirka ti millioner kroner i bruttofortjeneste i 2020, hvilket svarer til knap 25 pct. af den samlede bruttofortjeneste. Det er meget på et år,” fortæller Anders Dybdal.

 

Kollektiv lønnedgang

 
Alligevel klarede Operate skærene uden at afskedige nogen af de cirka 50 konsulenter på daværende tidspunkt. Ud over ikke at genbesætte ledige stillinger, der opstod ved naturlig afgang, krævede det solidaritet blandt medarbejdere og ledelse.
 
”Vi bad folk om at gå kollektivt ned i løn i den periode, hvilket gjorde, at vi kunne holde på vores dygtige folk,” siger Anders Dybdal og tilføjer:
 
”Allerede i 2021 havde vi heldigvis mulighed for at give en loyalitetsbonus til de medarbejdere, der var blevet i perioden, på niveau med den løn, de havde undværet.”
 

Omsætningsvækst på 20 procent

 
Ikke desto mindre var facit efter coronaåret, at der var cirka en femtedel færre medarbejdere. Det svækkede Operate i forhold til at kunne tilbyde den kompetencebredde, bureauet slår sig op på.
 
”Derfor har det siden handlet om, hvordan vi får løftet forretningen og øget vores andel af private kunder,” fortæller Anders Dybdal.
 
Den plan går tilsyneladende udmærket. I 2021 lød omsætningsvæksten på knap 20 pct., til 52,4 mio. kroner fra 39,6 mio. kroner året før. Driftsresultatet voksede fra knap 4,2 mio. kroner til 6,8 mio. kroner. Når det gælder forventningerne til i år, er de også ”meget positive”.
 
Ud over offentlige og private virksomhedskunder har Operate også kunder som fonde og organisationer. Hvert segment tæller cirka en fjerdedel og kommer i alt op på omkring 140 kunder. De fem største udgør cirka 25-30 pct. af omsætningen.
 

Kend problemet, før du løser det

 
Operate går desuden til kunderne på en anden måde end tidligere, fortæller Anders Dybdal. Det er det, der ligger i betegnelsen ”forandringsbureau”.

Kernen er, at Operate vil være bedre til at forstå, hvad kundernes problem er, før der kommer løsninger på bordet. 
 
Anders Dybdal tog i 2021 initiativ til en dansk masterclass for at skabe et stærkere fagligt miljø om, hvordan man skaber systemiske forandringer herhjemme.
 
En af de bøger, der har bekræftet Anders Dybdal i, at retningen er den rette, er Sigge Winther Nielsens roste bog Entreprenørstaten. Den peger netop på, at en endeløs række af reformer og økonomiske incitamenter ikke er nok til at sikre, at store og komplekse problemer bliver løst.
 
”Kunder vil jo ofte gerne have en løsning, men først skal vi identificere, hvad problemet reelt er. Det kræver, at man forstår kundernes og samfundets problemer dybere, og at man bruger den fulde forandringspalet. Det har vi mulighed for i Operate,” siger Anders Dybdal og peger på, at bureauet rummer alt fra kreative og public affairs-folk til antropologer og specialister i datavidenskab.
 

Kamp om de dygtigste medarbejdere

 
Netop de dygtigste medarbejderes kompetencer er der hård konkurrence om, erkender Anders Dybdal.
 
Da vi mødes, er der ”tirsdagsslik” og kage i biblioteket i underetagen. Med tallerkener belæsset med skumbananer og kage bevæger vi os gennem etagerne, hvor folk står i klynger samlet om en skærm, taler med hinanden hen over skrivebordene eller myldrer fra det ene sted til det andet. 
 
Arbejdsmiljøet og det at møde ind på kontoret er en stor del af nøglen til at holde på folk, mener Anders Dybdal.

”For os handler det om at skabe en fed arbejdsplads, hvor man udvikler sig fagligt. Vi kan mærke, at det giver mening for folk at forme deres eget arbejdsliv, arbejde i teams og være mere selvledende,” siger han.
 
Men konsulentbranchen er kendt for at kræve mange timer, hvordan håndterer I det?
 
”Det handler både om at skabe meningsfulde og sjove opgaver, så man bedre holder dampen oppe, men også om at skabe en balance. Vi arbejder ikke 60-70 timer om ugen, men gennemsnittet er et stykke over 37 timer,” siger Anders Dybdal, der også har fokus på at forsøge at tilpasse jobbet til den fase, medarbejderne er i.
 
”Der er forskel på at være 27 år uden børn, hvor man vil kickstarte karrieren, og så at have tre mindre børn, som mig, eller lige at være fyldt 60 år. Vi vil skabe forskellige typer arbejdsliv, der passer til, hvor folk er.”
 

Skal ansætte "væsentligt flere"

 
Alt står og falder dog med de kunder, Operate kan tiltrække, lyder det fra Anders Dybdal. De tæller blandt andre Ørsted, Energistyrelsen, TrygFonden og organisationer som DI, Forbrugerrådet Tænk og Dansk Psykologforening. 
 
”Fælles for vores kunder er, at de ikke kun orienterer sig mod deres egen bundlinje, hvad end den er at tjene penge eller få flere medlemmer, men også samfundets bundlinje. Det er mange konsulenter tiltrukket af, så fordi vi har de bedste kunder, kan vi få de bedste folk.”
 
I løbet af det sidste år har Operate ansat 25 nye medarbejdere og er i dag cirka 65 ansatte. I 2023 skal der ligeledes ansættes ”væsentligt flere”, ifølge Anders Dybdal.
 

Ny strategi i 2023

 
Når han ser ind i næste år, hvor Operate igen skal have ny strategi, vil han gøre bureauet stærkere inden for dagsordener som diversitet, bæredygtighed og digitalisering. Derudover skal brugen af data og kreative løsninger skærpes endnu mere.
 
”Men jeg tror ikke på, at en strategi kun skal skabes i den øverste ledelse. Jeg er nysgerrig på, hvad alle de kloge mennesker, jeg omgiver mig med, tænker, så de bliver også inddraget,” siger Anders Dybdal og tilføjer:
 
”Hvis vi ikke selv bruger den kollektive intelligens, der er i det her hus, udnytter vi ikke vores ressourcer godt nok.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job

Se flere jobs