"Og sådan skal vi tage julens budskab med os”

Det er en forventningsfuld, højtidelig og ganske særlig stemning, der fylder kirkerummet, når mange danskere den 24. december i nystrøgede skjorter samles i kirker landet over. Man forsøger at lade julefreden sænke sig for en kort stund og rykker ekstra tæt sammen på kirkebænken, så der er plads til alle.
Foto: Speciale
Foto: Speciale
"Og sådan skal vi tage julens budskab med os” – En retorisk genreanalyse af juleaftensprædikenen i Den Danske Folkekirke
 
Selvom prædikenen var en af middelalderens vigtigste genrer, har den i nyere tid ikke oplevet samme opmærksomhed inden for det retoriske felt. Det samme gør sig gældende for juleaftensprædikenen, der hvert år fortsat høres af mange danskere den 24. december. Juleaften er nemlig, til trods for Den Danske Folkekirkes støt dalende medlemstal, forblevet en af årets mest populære kirkedage. Her ønsker vi naboen glædelig jul, synger i fællesskab julens salmer, og så hører vi præstens ord, når han eller hun træder op på prædikestolen for at række ud til kirkegængerne og med afsæt i juleevangeliet skabe betydning i øjeblikket. Det er præstens ord i kirken juleaften, der danner udgangspunktet for dette speciale.
 
Specialet tilgår juleaftensprædikenen som en central retorisk komponent i gudstjenesten juleaften, og med udgangspunkt i Carolyn R. Millers syn på genre som social handling undersøger og dykker vi ned i 34 juleaftensprædikener indsamlet fra Københavns og Helsingør Stift med det formål at tegne et aktuelt billede af, hvordan juleaftensprædikenen som genre ser ud i dag.  
 
I en tredelt analyse, der består af en analyse af den retoriske situation, en analyse af juleaftensprædikenens særlige karakteristika og en analyse af det fortællende element i prædikenerne, udfolder og undersøger vi den retoriske situation, som indkapsler prædikenen juleaften samt belyser narrativers dominerende og bærende rolle i juleaftensprædikenen.  
 
Specialet er skrevet af Marie Schmidt Appel og Kasper Skov Nørmark ved Retorik ved Institut for Kommunikation ved 
Københavns Universitet og blev bedømt til karakteren 12.
 
Læs hele specialet her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også