I sit indlæg påstår Ravn at det er tabu at indrømme, at det er svært at blive mor. Efter udgivelsen af Ravns debatindlæg stod flere kvinder frem og fortalte om lignende erfaringer og fødselstraumer som konsekvens af systemets misagtelse af kvinder. Ravns roman og de mange personlige vidnesbyrd fra kvinder afslørede en skævhed i, hvordan mænd og kvinder får plads i et samfund, der ikke anerkender moderskabet som et særligt, kvindeligt arbejde. Moren blev således hovedperson i, hvad der udviklede sig til en omfangsrig debat om kønsroller, ligestilling og moderskabsnormer. Det, der til at starte med fremstod som individets klage over barselsgangenes underbemanding, blev med de delte erfaringer også fundamentet for dannelsen af et søstersolidarisk fællesskab, hvor kvinder tog kampen op for at blive anerkendt af samfundet og deres medmennesker.
Mødre og kvinder stod frem i medierne og bakkede op om hinandens historier om oplevelsen af at blive frataget deres identitet - og blive reduceret til et snævert moderideal - i samfundet og i debatten. Digter Mirian Due opsummerede så sent som i august i år kvindernes mål med de mange beretninger med sin egen motivation for at fortælle sin historie i en kronik i Information, da hun skrev: ”Jeg ønsker plads til at være til stede i de cykliske forandringer, der som tidevandet trækkes ind og ud af et liv” (Due, Information, 13. august 2021)
Udtalelser som Dues, og indlæg og bøger fra kvinder om kvindelighed og moderskab, peger på en skævvridning i samfundet. Kvinderne mangler anerkendelse for det, de gennemgår, som kan betegnes som unikt kvindelige erfaringer. De ønsker plads, som de ikke er blevet tildelt, plads til at være til stede i de cykliske forandringer, plads til at være kvinder.
Det ideal og de medhørende anerkendelsesnormer, som kvinder, og særligt Rødstrømpebevægelsen, kæmpede for at ændre i 1970’erne, presser altså stadigvæk kvinden i dag. Rødstrømperne kæmpede for ligestilling mellem kønnene, og de anklagede kapitalismens kvindeidealer for at holde kvinderne adskilt i hver sin husholdning og dermed forhindre dem i at forstå undertrykkelsen som en fælles erfaring. Løsningen var at samles i solidariske fællesskaber og vise, at kvinder og mænd kan varetage de samme opgaver, både i hjemmet og i samfundet. (Dahlerup 1998, 131) Og selvom jeg i dette speciale låner fra rødstrømpernes idé om kvindefællesskaber, ser jeg i mødrenes anerkendelseskamp et søstersolidarisk fællesskab, der netop ikke stræber efter ligestilling, men som derimod kæmper for anerkendelse af, at der findes en særlig kvindeidentitet. En identitet, der adskiller sig fra mandens ditto, og som bygger på en ide om et søstersolidarisk fællesskab, hvor man møder anerkendelse som selvstændigt subjekt i kraft af den delte, kønnede erfaring.
Specialet blev skrevet af Alma Bay ved Litteraturvidenskab ved Københavns Universitet og blev bedømt til karakteren 10.