Oxymoron skifter navn og udvider partnerkredsen

Kresten Schultz-Jørgensen trækker sig som adm. direktør for kommunikationsbureauet Oxymoron, som han stiftede i 2018. Samtidig skifter bureauet navn, og ny partner skal opbygge kriserådgivning som forretningsben.
Oxymoron skifter navn til Schultz J & Goll efter de to ledende partnere Kresten Schultz-Jørgensen og Peter Goll. Louise Helstrup Guldager er desuden ny partner. Foto: Schultz J & Goll / PR
Oxymoron skifter navn til Schultz J & Goll efter de to ledende partnere Kresten Schultz-Jørgensen og Peter Goll. Louise Helstrup Guldager er desuden ny partner. Foto: Schultz J & Goll / PR
Med 50 procents omsætningsvækst i de seneste to år er det tid til et gearskifte for kommunikationsbureauet Oxymoron.
 
Fremover hedder det Schultz J & Goll efter de to ledende partneres efternavne. Krestens Schultz-Jørgensen overlader posten som adm. direktør til Peter Goll og fortsætter selv som bestyrelsesformand.
 
Samtidig udvides partnerkredsen med Louise Helstrup Guldager, der skal styrke kriserådgivning samt tematisk og issue-drevet PR som forretningsben. Hun har tidligere arbejdet med kommunikation og mediehåndtering som journalist på Politiken, DR og Information samt som PR-rådgiver og pressechef hos blandt andre Kromann Reumert. 
 
”Jeg troede, at tendensen med at søge væk fra ren kommunikation og hen imod ledelsesrådgivning var en niche, men efterspørgslen er større, end jeg havde forestillet mig,” siger Kresten Schultz-Jørgensen om baggrunden for de nye tiltag hen over kaffekopperne i mødelokalet på Dampfærgevej, Pakhus 11, der bærer tydeligt præg af at have fungeret som elværk.
 

Vækst skal drives af seniorprofiler og flere partnere

Schultz J & Goll består af 15 fastansatte fuldtidsmedarbejdere. I 2022 lød omsætningen på 17 mio. kroner og en overskudsgrad på 21 pct., ifølge en pressemeddelelse.
 
Energien og lysten til ”at blive holdspiller igen” har Kresten Schultz-Jørgensen fået tilbage efter sit farvel til Lead Agency i 2018, hvor han var direktør og stifter. 
 
Han flankeres af Louise Helstrup Guldager, der uddyber årsagerne til, at bureauet vokser.
 
”Mange af vores projekter er kendetegnet ved, at vi er på et direktionsniveau. Vi samarbejder også med dygtige kommunikations- og pressechefer, men det er altid i samspil med en direktør eller en ledelse,” siger hun. 
 
Kommunikation eller PR er derfor ikke produkter, bureauet sælger i sig selv, men midler til at nå kundernes mål, hvad end det drejer sig om en ny positionering, organisationsudvikling, employer branding eller bæredygtighedsstrategi, lyder det.
 

Fortsætter 20 år endnu

Af samme årsag er fordelingen mellem junior- og seniorprofiler på 50/50.
 
”Når vi rådgiver på det niveau, vi gør, bliver man nødt til at have noget erfaring,” siger Kresten Schultz-Jørgensen.
Derfor er vejen til fortsat vækst at få flere seniorprofiler samt partnere i ledelsen.
 
”Vi skal fortsætte med at være tungest i toppen frem for at være få i ledelsen og et hav af junioransatte,” siger Kresten Schultz-Jørgensen og tilføjer, at gennemsnitsalderen i bureauet er 40 år.
 
Med sine 58 år er han med til at trække gennemsnittet op, men han har tænkt sig at ”fortsætte 20 år endnu”. 
 
"Derfor skal der ske en demokratisering af bureauet, så det bliver vores firma. Det kræver, at man finder de rigtige legekammerater, og det er lykkedes med Peter (Goll, red.), der har fokus på strategi, og med Louise, der har fokus på krisekommunikation og PR.”
 
Senere i år eller næste år bliver endnu to partnere udnævnt.
 

Kriserådgivning er nyt forretningsben

Et af de vækstområder, som Schultz J & Goll styrker med Louise Helstrup Guldager, er kriserådgivning.
 
”Jeg skal opbygge krisekommunikation som et forretningsområde. I løbet af de seneste to år har vi set, at området vokser, og at vi kan gøre en forskel for de virksomheder, vi arbejder med,” siger Louise Helstrup Guldager, som har arbejdet med området de sidst 16 år, hvoraf de seneste tre år har været som Head of PR hos Schultz J & Goll. 
 
Hun mener, at det skyldes, at kriser er nemmere at havne i for virksomheder end nogensinde før.
 
Det er tilsyneladende også opfattelsen hos virksomhederne selv. Tre ud af fire organisationer på nordisk plan har allerede ansat, eller har planer om at ansætte, krisekommunikationsfolk eller rådgivere i krisekommunikation, ifølge en ny undersøgelse fra Mynewsdesk blandt 450 nordiske PR- og kommunikationsprofessionelle.
 
Ud over at håndtere kriserne, når de er der, er hun også med til at hjælpe virksomheder med at lave kriseberedskab og simulationer af krisesituationer.
 
”Ligesom det kvartalsvise tandlægebesøg forebygger huller i tænderne, hjælper det at være forberedt på en krise. Det er et behov, ikke alle selv ser, men det kan blive dyrt, når man pludselig står i stormen,” siger Louise Helstrup Guldager.
 

Kompleksitet er kunders største hovedpine

Og ingen er ifølge hende fri for at kunne havne i en krise.
 
Det skyldes den myriade af krav og forventninger, virksomheder mødes med fra deres interne og eksterne stakeholdere. Derudover er der kommet nye trusler til i form af eksempelvis cyberangreb.
 
Kravene til bæredygtighed, etik, diversitets- og MeToo-agendaen betyder også, at virksomheder skal forholde sig til flere agendaer, end de skulle tidligere, mener Kresten Schultz-Jørgensen.
 
”Kompleksitet er et hovedproblem for de fleste af vores kunder. Det skyldes blandt andet, at digitalisering er intensiveret, og at alle brancher reguleres mere. Det betyder, at vi alle sammen bliver bombarderet med input og skiftende forudsætninger,” siger han. 
 
Ingen af de områder er der lette svar på. Derfor har Kresten Schultz-Jørgensen også gjort op med sin egen tidligere tilgang til kommunikation og til hårdtslående rådgivning.
 
”Der har været et oppisket fokus på mere information og gejl, men de knappe ressourcer er ikke gode ideer, kanaler eller muligheder. Det findes til overflod. Den knappe ressource er tid og styring.”
 

Opgør med "maskuliniseret rådgivning" 

Derfor handler det for Schultz J & Goll om at hjælpe kunderne med at styre deres processer, når de vil positionere sig anderledes, forandre organisationen, lave en bæredygtigheds- eller employer brandingstrategi, tilføjer han.
 
”Mange af vores kunder har dygtige kommunikations- og pressefolk. Det, de har brug for, er et eksternt blik på, hvad de skal gøre,” siger Louise Helstrup Guldager, som ikke af den grund oplever, at bureauet er i konkurrence med klassiske management-konsulenter.
 
”Nej, for vi arbejder ofte sammen med dem og flere andre parter. Vi ligger i den bløde ende af management consulting og i den hårde ende af kommunikation,” siger hun.
 
Kresten Schultz-Jørgensen mener desuden, at noget har forandret sig i både ledelser og rådgivningsrollen.
 
”Vi arbejder med alternativer til en rådgivnings- og ledelsesform, der har været meget maskuliniseret og dominerende. Jeg kan godt huske, hvordan det var, og vi har alle noget at lære,” siger han og tilføjer: ”Dengang sagde man ”du skal bare gøre sådan og sådan”. Det var måden, man talte på til medarbejdere og til kunder.”
 
Men de opgaver, bureauet går efter i dag, kræver en anden tilgang.
 
”Når man som os arbejder i processer, handler det om at lytte og om ikke kun at have fokus på slutmålet, men måden, vi kommer derhen,” siger Kresten Schultz-Jørgensen.
 
Ud over Louise Guldager, der indtræder i partnerkredsen, vil Cirkeline Buron og Paulina Nielsen være en del af den daglige drift i ledelsen som fungerende Director of Organizational Development og Director of Operations.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også