Digitale events: Sådan kommer du igang

I slutningen af 2019 udkom bogen Sæt Scenen – Kunsten at kuratere live-events, skrevet af Barbara Stephensen og Lise Bach Hansen. Den fortalte os om, hvordan man udfører et succesfuldt live-event, men den har nu fået et nyt kapitel.
Digitale events er ikke længere en sjældenhed. Bogen Sæt Scenen – Kunsten at kuratere live-events er derfor blevet opdateret med nye aktuelle råd for dig som arrangør
Digitale events er ikke længere en sjældenhed. Bogen Sæt Scenen – Kunsten at kuratere live-events er derfor blevet opdateret med nye aktuelle råd for dig som arrangør
Men i en ny tid, hvor alt fra festivaler, konferencer og fredagsbaren er nødt til at omdannes til noget digitalt, er arrangørerne mildest talt på overarbejde. Derfor har Sæt Scenen fået et nyt kapitel – selvfølgelig i en digital udgave.
 
I det nye kapitel tages der udgangspunkt i Per Schlingmanns erfaringer med digitale live-events. Herunder bliver der fortalt om, hvorvidt en tv-personlighed kan bruges, når man skal lave en livestream, og om det amerikanske demokratiske konvent formåede at skabe den samme elektriske stemning, som man forventer af en begivenheden på den størrelse.
 
Vi har udvalgt fem råd som forsmag:
 
Drop tv-personligheden.
Livestreams er et andet medie, og dermed forventes en anden personlighed. Stå frem med autenticitet. Eventet skal ikke præsenterer polerede tv-værter og fremme seertal. 
 
Sørg for, at de medvirkende er forberedte.
De medvirkende og de optrædende er med til bære præmissen eventet igennem, og derfor skal de ikke køre ud af en tangent. Play it by ear er ikke en mulighed her.
 
Overvej, om du har brug for professionel teknisk assistance
I visse tilfælde er der behov for hjælp udefra. Men husk på, at det er dig, der sidder i førersædet, ikke produktionsselskabet. 
 
Sæt dig i publikums sted
Ser dit publikum eventet fra en laptop eller smartphone, på kontoret eller derhjemme? Rent teknisk bruger du måske flere kameraer, men hvor meget kan man se gennem dem? Er det vigtigt at få din og de medvirkendes mimik med?
 
Tag dit digitale værtskab med dig.
Hvordan kan du bedst engagere dit publikum? Du har måske brug for en moderator, der styrer chatten. Hvornår skal den fjerde væg brydes? Tag højde for, om der skal være dialog mellem publikum og dig, eller om de blot henvises til i optakten og aflsutningen.
 
Nyeste kapitel i Sæt Scenen – Kunsten at kuratere live-events kan findes online her. Bogen i sin helhed kan købes hos Djøf Forlag her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også