”E-mailen er til stede i vores hverdag hele tiden, men den bliver brugt på en meget bestemt måde; enten til salg eller kommunikation blandt kollegaer og i arbejdsmæssige sammenhænge. Så projektet er et forsøg på at bruge e-mailen som et andet – poetisk – indslag i hverdagen,” siger Majken Overgaard, som er leder af Catch og dermed den ene part i projektet.
“Nyt Nyhedsbrev” udsendes i løbet af det kommende år én gang om måneden. Det første nyhedsbrev udkom i august og var forfattet af Christina Hagen. Foto: "Nyt Nyhedsbrev"
Ved at invitere 12 yngre, danske forfattere til i løbet af det næste år at tage udfordringen om at videreudvikle nyhedsbrevet som genre op – både hvad gælder indhold og indpakning – er håbet ikke blot at bryde med folkets forventninger til genren, men også deres forventninger til, hvad en nyhed er, og hvem de kan skrives af:
”Vi håber, at skønlitterære begreb vil vise en ny vej ind til empatien og åbne folks øjne og følelser igen i forhold til at være involveret i et nyhedsflow eller reflektere over aktuelle problemstillinger,” forklarer Majken Overgaard, og projektet skriver sig hermed også ind i en strømning, som allerede i 1970’erne opstod med genren new journalism, hvor narrative fortælleteknikker blev taget i brug i forsøget på at transformere nyhedskonsumptionen.
Forfatternes opgave er foruden et benspænd om aktualitet hængt op på et krav om inkorporering af teknologi. Det vil sige, at man ikke må kunne printe nyhedsbrevet og læse det på papir, men at den fulde læseoplevelse er bundet til det device, som modtagerens e-mail er koblet til. Et krav, som hashtag-generationsdigteren og denne måneds nyhedsbrevsforfatter Caspar Eric helt bevidst har forsøgt at indtænke simplicitet i:
”Det kan hurtigt blive for meget, når man får som krav, at man skal inkorporere teknologi, og jeg ville bare gerne lave noget enkelt. Jeg har skrevet nogle rolige digte som kontrast til de nyheder, som vi ellers ser i dag, og den måde, som jeg har valgt at bruge teknologien på, konnoterer det. Formatet er roligt, og det er en rolig måde at læse på,” siger Caspar Eric, som kontrasterer nyhedsbilledet i dag ved at insistere på digtet som en nyhed og 20 linjer som en acceptabel overskrift.
Caspar Eric har forfattet nyhedsbrevet for oktober måned, hvilket består af 18 animerede og ”rolige digte fra lykkelige dage som modstand mod den generelle nyhedsstrøm”. Foto: "Nyt Nyhedsbrev"
Nyhedsbrevets forretningsmæssige perspektiver
”Jeg tror helt klart på perspektivet i at have betalte nyhedsbreve, og vi ser det særligt inden for niche-indhold,” siger hun, men understreger, at det også sætter store krav til kvalitetsindhold. Krav, som også gør sig gældende for det litterære nyhedsbrev manifesteret i projektet ”Nyt Nyhedsbrev”:
”Det forudsætter, at litteraturen i nyhedsbrevene er skidegod – også fordi man er nødt til at medtænke brugssituationen. Folk vil læse nyhedsbrevet, mens de venter på bussen til arbejde, når de sidder på arbejdet, eller når de ser fjernsyn. Så det er et relativt kort tidsinterval, forfatterne har til at rive læserne ud af deres hverdagssituation og ind i en anden verden,” siger hun.
Inden for niche-indhold bærer nyhedsbrevet ifølge Astrid Haug store forretningsmæssige potentialer, men de er koblet til et krav om kvalitet. via GIPHY