De fantastiske Facebook-fire

Nye Borgerlige stormer ikke bare frem i meningsmålingerne, men dominerer også på de sociale medier. Gennem en blanding af snusfornuftig no-nonsense retorik og splittende og konfliktsøgende opslag, er det lykkedes det lille parti at skabe mere larm på Facebook end nogen andre. Men dele af venstrefløjen forholder sig kritisk og kalder partiets SoMe-metoder for ‘farlige’.
Nye Borgerliges fire folketingsmedlemmer har i det sidste år stået for en fjerdedel af alle nye likes til MF’ere på Facebook. Lige så meget som de 94 MF’ere på facebook fra Venstre, De Radikale, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Konservatives – tilsammen. Billede: Nye Borgerliges Facebook.
Nye Borgerliges fire folketingsmedlemmer har i det sidste år stået for en fjerdedel af alle nye likes til MF’ere på Facebook. Lige så meget som de 94 MF’ere på facebook fra Venstre, De Radikale, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Konservatives – tilsammen. Billede: Nye Borgerliges Facebook.
Nye Borgerliges eksplosion i målingerne kom som et chok. Pludselig stod et parti med fire mandater til at få 15. Men ser man nærmere på data, er det tydeligt, at det har været længe undervejs.#REKLAMEPLADS#
 
“Siden august 2019 har Nye Borgerliges fire folketingsmedlemmer fået næsten 14 gange så mange nye likes pr. person som resten af Folketinget“
 
Tilstrømningen til det lille borgerlige parti er ikke kommet ud af ingenting, men har været en løbende proces, der har udspillet sig over det sidste år. Og fremgangen er især tydelig på Facebook, hvor meget få har kunnet måle sig med Nye Borgerlige.
 
Siden august 2019 har Nye Borgerliges fire folketingsmedlemmer fået næsten 14 gange så mange nye likes pr. person som resten af Folketinget. Imellem sig har de fået over 100.000 nye sidelikes, hvilket svarer til mere end en fjerdedel af al ny tilstrømning til samtlige MF’ere på Facebook i samme periode.
 
Figuren gør det klart, at Nye Borgerlige har overgået al forventning. Blot fire mand har de fået lige så mange nye likes som de 94 Facebooksider fra Venstre, De Radikale, Danske Folkeparti, Enhedslisten og Konservative – tilsammen. 
 
Det er desuden værd at bide mærke i, at Dansk Folkepartis 13 MF’ere på Facebook kun har stået for 1,6 % af den samlede fremgang. DF’s krise fra meningsmålingerne genfindes naturligvis også på de sociale medier. Lige nu søger DF i panik med lys og lygte en SoMe-ansvarlig til at tage kampen op med det fremstormende NB. 
 
“Vi siger tingene, som de er. Ikke så meget professionel politikersnak. Vi prøver at bevare autenticiteten.”
 
- Lars Kaaber, pressechef for Nye Borgerlige
 
Kun Mette Frederiksen har fået flere følgere end Nye Borgerliges formand, Pernille Vermund, og partiets frihedsordfører, Lars Boje Mathiesen. Men, hvor Mette Frederiksen har nydt godt af en ‘statsministerbonus’ og semi-landsmoderstatus, har Nye Borgerlige skullet kæmpe med næb og klør for at nå ud til flere vælgere.
 
Vermund, der først oprettede sin Facebookside i november 2019, er gået fra at have nul sidelikes til at være den 20.-mest populære politiker i Folketinget. Dette understreger blot partiets SoMe-succes. 
 
 
Og tendensen tager kun til i fart. 
 
I de sidste tre måneder, fra den 1. maj til den 3. august, har Nye Borgerliges MF’ere samlet set fået over 40.000 nye sidelikes. Flere end noget andet parti. Hele 10.000 flere end Socialdemokratiet, og over 30.000 flere end gennemsnittet.
 
Men det er ikke kun subtotalen af sidelikes og følgere, der eksploderer. Ser man på Lars Boje Mathiesen, har han,  pr. d. 3. august, fået mere engagement på sine sidste ti opslag end Kristian Thulesen Dahl, Morten Østergaard, Jakob Ellemann-Jensen og Søren Pape Poulsen tilsammen, selvom de fire partiformænd har over fem gange så mange følgere.
 
 
Det går altså rigtig godt for Nye Borgerlige. 
 
Men hvorfor? Hvad er kommunikations- og SoMe-strategien? Hvad er hemmeligheden bag deres store fremgang?
 
Ikke så meget professionel politikersnak
Ifølge Lars Kaaber, pressechef for Nye Borgerlige, skyldes den store fremgang ikke en centralstyret kommunikation og strategi. Det er derimod resultatet af et budskab, folk gerne vil høre. 
 
“Vi siger tingene, som de er. Ikke så meget professionel politikersnak. Vi prøver at bevare autenticiteten. Og det siger vi til alle vores folketingsmedlemmer – ‘Glem nu ikke, hvor du kommer fra, sig tingene, som de er’. Det kan folk godt lide at høre”.
 
Det er dog ikke blot et sprog, som folk kan forstå, men en samlet position og platform. Ser man nærmere på de fire folketingsmedlemmers Facebookopslag, er det tydeligt, at der er en rød tråd af folkeligt formidlet frygt og foragt. En række fællestræk, der konsekvent fremtvinger reaktioner fra deres følgere og tiltrækker endnu flere i den anden ende.
 
Som vi tidligere har beskrevet på Kforum, består en god Facebookstrategi af to essentielle dele. 
 
Først og fremmest: indhold. Man skal producere noget, der fanger folks opmærksomhed og vækker stærke følelser. Hvis man virkelig skal skabe engagement på Facebook, skal man, som vi skrev, enten “dele vandene, eller preach to the choir”. Man skal skabe konflikt eller konsensus.
 
"Vi søger ikke konflikt. Men konflikten opstår jo næsten automatisk, når man kommer ind som et nyt parti med en anden måde at agere på. Så bliver man jo lidt en fremmed fugl, der synger med en anden tone."
 
- Lars Kaaber, pressechef for Nye Borgerlige
 
Dernæst er formidlingen og formen af opslagene enormt vigtigt for strategiens succes. Man kan sige nok så mange kloge ting, men hvis indpakningen skræmmer folk væk, skaber man intet engagement. Især videoer og billeder har det med at klare sig bedre på Facebook end statusopdateringer og links til artikler. 
 
Nye Borgerlige har mestret begge. 
 
Formidling i verdensklasse
Få partier er lige så dygtige som Nye Borgerlige til konsekvent at have styr på, hvilken form og formidling der batter på Facebook. 
 
Ifølge vores egen undersøgelse er det som sagt billeder og videoer, der fungerer bedst. Og samtlige fire folketingsmedlemmer vedhæfter næsten altid en selfie eller en tale fra Folketingssalen, der understreger pointen i opslaget. Et billede eller en video. 
 
Tag fx dette opslag fra Mette Thiesen:
 
 
Det er en udbredt trend blandt landets politikere at dele en selfie som vedhæng til et længere opslag. Mette Frederiksen gør det. SF’s Jakob Mark gør det. Nye Borgerlige gør det. 
 
Den primære funktion af en selfie er at skabe en menneskelig forbindelse til sine vælgere. Politikerne viser sig selv i et naturligt habitat. Om det er statsministeren der er ude at nyde aftensolen med sin mand, Bo, Jacob Mark, der er nede i den lokale pølsevogn, eller Mette Thiesen, der er ude at gå i Danmarks flotte natur. 
 
Pointen med selfien er grundlæggende at styrke båndet mellem vælgeren og politikeren samt at ‘humanisere’ politikerne. Der er langt til Christiansborg, men lidt kortere, hvis man kan relatere til dem, der sidder der. 
 
Der, hvor Nye Borgerlige alligevel tager prisen, er i dobbeltfunktionen af deres selfies. Ovenstående af Mette Thiesen viser hende både ude at gå en tur, men også en flok får, der pænt illustrerer, hvad hun ikke vil have, at Danmark skal være i EU-regi: Får, der blindt følger efter. 
 
Det samme gælder i dette opslag fra Pernille Vermund:
 
 
Samtidigt med, at hun kalder SF’s klimapolitik “skadelig” og ‘dum’, tager hun en selfie, hvor man tydeligt kan se, at hun er i gang med at lade sin elbil op. Kort sagt, uden at pudse på glorien i teksten understreger hun på billedet sin villighed til at gøre noget godt for klimaet.
 
Hvor selfien for Mette Thiesen fungerer som en styrkemarkør af hendes budskab, bruger Pernille Vermund det, i dette tilfælde, som rygdækning. Den røde tråd er, at de begge bruger selfien til mere end blot at skabe en hyggelig og menneskelig stemning omkring deres person. 
 
Folketingets talerstol
Nye Borgerliges største succes på de sociale medier er deres enormt kløgtige brug af videoer fra Folketingssalen. De bliver ofte set af hundredtusindvis af Facebookbrugere og har potentialet til at sprede sig som en steppebrand. 
 
Tag fx denne video på Lars Boje Mathiesens Facebookside: 
 
 
Den er blevet set næsten 700.000 gange og delt af mere end 3.000. Indholdet kommer vi til. 
 
Først bliver man nødt til at spørge sig selv: Hvorfor overhovedet bruge sin tid på at skrive og holde en tale til en næsten tom Folketingssal? Er det ikke spild af tid? 
 
Jo, medmindre man kan få talen ud til flere mennesker, end dem der sidder i salen. 
 
Nye Borgerlige er eksperter i at forberede sig grundigt inden de forskellige folketingsdebatter for derefter at bruge deres ‘optræden’ på de sociale medier. 
 
Nedenstående video af Pernille Vermund er set 742.000 gange.  
 
 
Derudover har de, på tværs af alle deres folketingsmedlemmer, skabt en visuel identitet i deres videoer. De har samme format, samme farver og samme outro. En smule central koordinering må det trods alt være. 
 
Lars Kaaber insisterer dog over for Kforum, at brugen af videoer fra Folketingssalen ikke er en strategi: 
 
“Det er ikke en strategi, men det er en del af partiets DNA. De [MF’erne, red.] skal være en stemme, der siger de ting, andre ikke vil tale om. Det har vi jo lovet vores vælgere, at hvis de stemte på os, så ville vi sørge for, at tabuer blev brudt, og vi fik sagt tingene, som de er.”
 
Hvad får Nye Borgerlige ud af videoerne fra Folketingets hellige haller?
 
Et er, at videoer let kan deles og derfor hurtigt spreder sig på de forskellige platforme. 
 
Noget andet er, at brugen af Folketinget som scene illustrerer seriøsitet. Folketingssalen er symbolet på vores demokrati, og hvis Nye Borgerlige konsekvent viser sig på talerstolen, integrerer de sig selv i vores bevidsthed som en mere fast del af det demokrati – og ikke blot den nye dreng i klassen med fire mandater. 
 
Konflikt overalt 
Netop Nye Borgerliges evne til at “sige tingene, som de er” er hjørnestenen for indholdet i deres Facebookopslag. De har en ‘cut the crap-attitude’. I et stykke tid var deres slogan da også “sund fornuft”. 
 
Som nævnt er den bedste måde at få engagement på Facebook at dele indhold, der enten skaber konflikt eller konsensus. Og Nye Borgerlige har plantet begge ben solidt i konfliktlejren. 
 
Stort set alt, hvad der bliver delt af de fire folketingsmedlemmer, handler om noget, der er for dårligt, eller om nogen, der er for dumme. 
 
“Det her er ganske enkelt for dumt!”, lyder den første sætning i et af Lars Boje Mathiesens Facebookopslag. “VI VIL IKKE FINDE OS I MERE!”, lyder starten på et af Pernille Vermunds. 
 
Den eneste konsensus, der er at finde på Nye Borgerlige MF’eres Facebook, er, det vi på Kforum har døbt ‘negative konsensusopslag’. 
 
Opslag, hvor alle kan blive enige om at være sure på nogen eller noget. 
 
Ofte er deres opslag rettet mod Enhedslisten, feminister eller ikkevestlige indvandrere. Et godt eksempel, hvor alle tre bliver inddraget, er nedenstående video fra Lars Boje Mathiesen, hvori han kritiserer medlem af Folketinget for Enhedslisten Rosa Lunds udtalelse om en ny samtykkelov.
 
“Dumheden, dumheden, dumheden. Rosa Lund, du fatter ganske enkelt ikke en bjælde af, hvad der foregår i Danmark”, siger han. “Prøv at høre her, Rosa Lund, hvis du vil have et opgør med voldtægtskulturen, kunne vi starte med at have et opgør med den fuldstændigt forfejlede ikkevestlige indvandring, vi har haft i rigtig mange år. Så skal du bare se løjer”.
 
 
Om han forsøger eller ej, så skaber Lars Boje Mathiesen her en konflikt med Rosa Lund. Samtidigt søger han implicit konsensus blandt sine egne følgere om, at Rosa Lund ikke ‘fatter en bjælde’. Han stiller sig kort sagt i kontrast og definerer sig selv som modpol til Enhedslisten, feminister og ikkevestlige indvandrere.
 
Lars Kaaber, Nye Borgerliges pressechef, afviser dog, at partiet aktivt søger konflikter. Over telefonen siger han til Kforum:
 
“Vi søger ikke konflikt. Men konflikten opstår jo næsten automatisk, når man kommer ind som et nyt parti med en anden måde at agere på. Så bliver man jo lidt en fremmed fugl, der synger med en anden tone. Og så opstår konflikterne jo også, fordi vi tit eksponerer hykleriet, især fra venstrefløjen og de radikale. Det er altså mest politikken, der gør det i sig selv. Ikke nogen strategi eller noget kommunikationsteknisk.”
 
‘Farlige’ metoder 
Man kan ikke benægte effektiviteten af Nye Borgerliges metoder på Facebook. Deres no-nonsense retorik og konfliktsøgende opslag gør dem til den tydeligste modpol til venstrefløjen i hele det borgerlige Danmark. Det er kraftfuldt og vellykket kommunikationsarbejde. 
 
Men dele af venstrefløjen ser med bekymring på de metoder, partiet har brugt og stadig bruger. 
 
Overfor Kforum konstaterer Enhedslistens Rosa Lund bl.a., at Nye Borgerliges brug af videoer fra Folketingssalen er ufint, da de viser politiske modstanderes udtalelser “ude af kontekst”.
 
Rosa Lund er bl.a. udlændinge- og integrationsordfører for Enhedslisten i Folketinget. Billede: Enhedslisten. 
 
Hun bekræfter desuden, at Lars Boje Mathiesen ikke har fortalt hende om den føromtalte video, hvor han beskylder hende for ikke at “fatte en bjælde”. 
 
“Det er desværre ikke første gang, at en politiker fra Nye Borgerlige skriver om min person uden lige at fortælle mig om det”, siger hun over telefonen.  
 
Rosa Lund fortæller Kforum om et andet opslag fra Nye Borgerliges Mette Thiesen, hun heller ikke var blevet gjort opmærksom på. 
 
I opslaget kritiserer Thiesen Rosa Lund for at have deltaget i Black Lives Matter-demonstrationen i København d. 7. juni. “Jeg kommer aldrig til at forstå venstrefløjens hykleri og dobbeltmoral”, lød et af kritikpunkterne. 
 
“Hvis hun gerne vil diskutere med mig om den demonstration, skulle hun jo bare have tagget mig i det, så skulle jeg nok gå ind og svare. Jeg gik faktisk også ind og svarede, da jeg opdagede, at hun havde skrevet opslaget,” siger Lund om Thiesens opslag. “Det er ikke noget, de gør for at fremme den politiske debat. Nærmest tværtimod ville jeg sige, så maler de nogle konflikter op, der ikke er der.”
 
Også folketingsmedlem, tidligere for Alternativet og nu løsgænger i gruppen Frie Grønne Stemmer, Sikandar Siddique har været på den anden ende af et af Nye Borgerliges Facebookopslag. 
 
 
I en e-mail til Kforum opfordrer han Nye Borgerlige til at vælge en anden SoMe-strategi, hvis de virkelig vil Danmark det godt. 
 
“Nye Borgerlige lever af angst og frygt, og derfor skaber de endnu mere angst og frygt. Hvis de virkelig ønskede et dejligere og mere trygt Danmark, ville de vælge en anden strategi, men det er der nok ikke så mange vælgere i.”  
 
Rosa Lund er enig med Siddique om intentionerne bag partiets opslag, “Jeg tror, det handler om at få flere vælgere til dem selv. Hvis det handlede om den demokratiske debat, hvis det handlede om reelle politiske forandringer, ville de gå i dialog for at få et flertal. Det vælger de ikke at gøre. De vælger konfliktvejen.”
 
Sikandar Siddique uddyber yderligere, at han ikke har noget imod at blive gjort til Nye Borgerliges modpol:
 
“Jeg har ikke noget problem med, at de bruger mig som politiker som modpol i deres hadpolitik. For jeg er deres modpol – og det skal jeg være. Det problematiske er, når det avler kritik og chikane af andre, der ligner mig, minoritetsborgere, som ikke selv har valgt et offentligt hverv. Så er det decideret farligt.” 
 
Facebook er essentielt for Nye Borgerlige
Har Facebook og de andre sociale medier været nøglen bag Nye Borgerliges fremgang i meningsmålingerne? Eller er de mange likes blot en sideeffekt af fremgangen i målingerne? 
 
Lars Kaaber mener ikke, at det er noget, man kan vide med sikkerhed. Men han anerkender, at de sociale medier er en ekstrem vigtig kommunikationskanal for partiet. 
 
“Det er da rigtigt, at fordi vi ikke har den samme adgang til mainstream-medier, hverken den skrevne presse eller fjernsyn, er vi meget afhængige af at kunne kommunikere via vores egne digitale platforme. Og det lægger vi mange ressourcer i.” 
 
For mange politiske outsiders har de sociale medier været en unik mulighed for at kommunikere direkte til vælgerne uden om de traditionelle medier. Om det er demokraten Bernie Sanders, præsident Donald Trump eller Nye Borgerlige. Alle tre har haft enorm succes med den digitale kommunikation. 
 
Vi skal derfor regne med meget mere aktivitet på Facebook fra det lille borgerlige parti. Som Lars Kaaber siger til Kforum; “Det er meget op til os selv at få fortalt vores budskaber til vores stakeholders, interessenter og medlemmer.”
 
Nye Borgerlige har knækket koden i den nye medievirkelighed. Vores dalende koncentrationsevne blandet sammen med det evige newsfeed giver kun ilt til det, der vækker flest mulig følelser, såsom vrede og kærlighed. 
 
Den konstante trækken til følelsernes vold skaber muligvis engagement på de sociale medier, men det kvæler nuancerne og drukner dialogen. 
 
Som der tidligere er blevet skrevet på Kforum: 
 
“Tilbage står kun ren rød identitetspolitik, som ubetinget multikulturel kærlighed, og blå-sort identitetspolitik, som ren had og frygt. Alt andet er ligegyldigt, og alle andre spørgsmål er irrelevante”.


----
 
Artiklen bygger på tal fra to artikler på Kforum. 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job