Hvad fanden er nu handlejacking?!

Du ved, at du skal have en digital strategi for at være med. Du var lige kommet med på, hvad newsjacking egentlig er, og syntes, at det lød lidt fedt og lidt farligt. Så kom hashjacking, og du var forvirret, for forfatterne havde jo selv skabt indholdet til deres artikel. Nu sker det igen; handlejacking, men du missede det og må leve med et usselt Kforum-resumé. Her.
Onsdag den 4. februar 2015 skete den første handlejacking i Danmark. Her er en storify om, hvordan vi handlejackede @djoef på Twitter, i hvad der på overfladen lignede en simpel citatkamp.
 
Handlejacking er, når dit handle bliver inddraget i en dialog mellem flere Twitter-brugere. Kilde: Gettyimages.
 
Handlejackingen* kan ikke ignoreres. Den oversvømmer dine mentions som den perfekte arvtager fra 80’ernes demonstrationer, men med en ironisk distance og en litterær ekstravagance, der passer til 10’erne. Dens kunstneriske kvaliteter konfronterer dig konsekvent og kontant som en kreativ flash mob på din dørtærskel – og så er den væk. Du står måbende tilbage og føler dig irettesat men uden noget at være sur over, for kritikken er subtil.
 
Derfor vender vi bøtten i vejret og beskriver de syv essentielle spørgsmål, som du burde stille dig selv om handlejackingens natur. Hvis ikke for at undgå at have røven i klaskehøjde, når drengene med de tunge Klout Scores ruller sig ud, så for at sikre dig rigeligt med loyale followers, der vil omdefinere dit brand i positiv retning eller i hvert fald ryste posen.
 
 
1. Hvad er så handlejacking?
Handlejacking er, når dit handle bliver inddraget i en dialog mellem flere Twitter-brugere. Dit handle behøver ikke nødvendigvis have noget med emnet at gøre, udover at dine tweeps pludselig finder det mægtig morsomt at tage pis på det handle.
 
Derfor bliver du nu oversvømmet af mentions og tweeps, der udfordrer hinanden på skæve citater, der for nogles vedkommende bruges til at bekræfte alt det værste om dit brand. Her kommer som eksempel et uddrag af @RuneKiers storify (samling af links etc., der giver overblik over en sag eller et fænomen, red.) om handlejackingen af @djoef:
 
 
 
Uddrag af Rune Kiers storify over handlejackingen af @djoef.  
 
2. Hvorfor skal jeg overhovedet gå op i det?
Fordi handlejacking er det hele på én gang. Det er et overflødighedshorn af elitært overskud, der øses ned over dit handle og trækker dig ind i en poetry slam-contest, som du kun kan tabe. Du har ikke den distance, Socialdemokraterne havde til #DetDanmarkDuKender som tematisk kampagnehashtag. For du kan ikke frasige dig dit handle, som du kan benægte ejerskabet til dit hashtag. For handlejacking er personligt og ’in your face’, som den værste shitstorm på Fjæsen.
 
 
3. Hvordan overlever jeg?
Du sidder i saksen, og du kan reelt ikke gøre noget. Hvis du blander dig fra dit brands Twitter-konto, er du færdig. Du kan kun bede til de højere magter, om at citat-battlen dør ud, inden for mange af dine chefer opdager det.
 
Den eneste måde, hvorpå du kan undgå en af de rigtig grimme handlejackings, er ved at undgå, at folk hader dig og dit brand. Med andre ord: Hvis du er en global dansk legetøjsvirksomhed, der netop har indgået en strategisk kontrakt med et større olieselskab, er du fanget som en lus mellem to negle. Som alle andre højtflyvende og arbitrært gode kommunikationsråd, som du altid læser på disse sider, så hav orden i dit hus og din baghave. For hvis du først arbejder for tobaksindustrien eller babysælpels-lobbyen, så bliver det rigtig grimt.
 
Djøf-handlejackingen fortsat:
 
 
4. Hvordan skal jeg så bruge det?
Som enhver anden dygtig kommunikationsrådgiver ved du, at den digitale pøbel går deres egne veje, og uanset hvor meget du Benjamin Rud’er din digitale strategi, er du fuldt bevidst om, at du styrer din virksomheds brand på de digitale medier som en rytter på ryggen af en frådende tiger. Med andre ord – lad brugerne selv tage styringen, sikr det rette engagement, og gamificate dit brand på Twitter. Med de rette værktøjer skaber du de uvurderlige brugere, der er dine BFF.
 
Djøf-handlejackingen fortsat:
 
5. Hvad fortæller jeg cheferne?
Ingenting - medmindre dine chefer kan matche din Klout Score. I stedet skal du fokusere på, at en masse brugere fra alverdens afkroge pludselig er blevet introduceret til dit brand og dit handle. Det er din mulighed for at opnå et par stjerner i topchefens bog.
 
Mere Djøf-handlejacking:
 
 
6. Hvordan kommer jeg så videre?
Find din alt for dyre strategi frem fra skuffen. Den, du fik landets dyreste konsulentdrenge til at udarbejde, men som du aldrig havde råd til at eksekvere. Opsæt et vildt PowerPoint-show, og sørg for at afslutte med ikke mindre end fire-fem slides, der beskriver alle de FTE’er (Full Time Equivalent, red.), du bare må ansætte, så I virkelig kan komme ud over rampen.
 
Djøf-handlejackingen goes on and on:
 
7. Shit, jeg forstår intet. Hvad er mit næste skridt?
Brug handlejackingen til at tage hele din kom-afdeling på det off-site-seminar på Skodsborg Hotel, som du altid har drømt om, så du kan gennemtænke hele jeres digitale strategi. Hvis det ikke er nu, hvor du har opnået dine 15 minutters Twitter-berømmelse, så bliver det aldrig. 
 
 
*Handlejacking bruges også om kaprede profiler (det at overtage en Twitter-konto), men det er ikke den betydning, som vi bruger her.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job