Ny rapport forklaret
Hollywood er Hollywhite only

"I årevis har forskere sagt, at manglende mangfoldighed i Hollywood-film ikke kun afspejler USA's demografi dårligt, men at det også er en dårlig forretning. En ny undersøgelse foretaget af konsulentfirmaet McKinsey & Company estimerer, at Hollywood årligt går glip af 10 milliarder dollars." Foto: Getty

Skrevet af

Niels Christiansen
Journalist

35 artikler

0 indlæg

McKinsey-rapport viser, at den amerikanske film- og tv-industri, der omsætter for 148 milliarder dollars årligt, taber 10 milliarder dollars eller 7 procent i omsætning hvert år ved at nedprioritere sorte film, sorte filminstruktører, sorte skuespillere og sorte ledere. Manglende mangfoldighed er bad business.
Først afleverede superstjernen Tom Cruise sine tre Golden Globe-statuetter tilbage til, hvor de kom fra, så afviste den store amerikanske tv-station NBC at sende Golden Globe i år, hvilket tv-stationen ellers har gjort i en årrække. Og i lørdags opfordrede skuespilleren Scarlett Johansson sine kolleger til at "tage afstand fra HFPA".
 
Hollywood Foreign Press Association (HFPA), der står bag Golden Globe, er i disse dage ramt af en bølge af kritik, der handler om manglende mangfoldighed og repræsentation i den amerikanske film- og tv-industri.
 
Golden Globe, der er et af de største prisshows i Hollywood, har angiveligt ikke nogen sorte medlemmer blandt sine 87 journalister, hvilket nu har udløst kraftige reaktioner.
 

Dårlig forretning

I årevis har forskere sagt, at manglende mangfoldighed i Hollywood-film ikke kun afspejler USA's demografi dårligt, men at det også er en dårlig forretning. En ny undersøgelse foretaget af konsulentfirmaet McKinsey & Company estimerer, at Hollywood årligt går glip af 10 milliarder dollars.
 
McKinsey-rapporten, der blev offentliggjort 11. marts i år, analyserer, hvordan manglende diversitet former den amerikanske film- og tv-branche, og hvor meget den i sidste ende koster branchen på dens bundlinje.
 
”Færre sortledede historier bliver fortalt, og når det sker, er disse projekter konsekvent blevet underfinansieret og undervurderet, på trods af at de ofte giver højere relative afkast end andre film- og tv-produktioner,” skriver undersøgelsens forfattere.
 

Meget få sorte i magtpositioner 

Undersøgelsen, der spænder over årene 2015-2019, er gennemført i løbet af seks måneder og trækker på tidligere undersøgelser foretaget af University of California, Los Angeles, University of Southern California og Nielsen. BlackLight Collective, en koalition af sorte ledere og talenter i film- og tv-branchen, har samarbejdet med McKinsey-forskerne. McKinsey har interviewet mere end 50 ledere, producenter, agenter, skuespillere, instruktører og forfattere anonymt.

 
Hollywoods langsomme fremskridt inden for mangfoldighed tilskriver McKinsey, at Hollywood er et komplekst økosystem af filmselskaber, netværk, distributører, talentbureauer og andre sammenflettede produktionssektorer.
 
Men konsulentvirksomheden påpeger, at især manglen på sort repræsentation i magtpositioner spiller en fremtrædende rolle. Undersøgelsen viser, at 92 % af filmledere er hvide, og i tv er det 87 %. Agenter og ledere i de tre bedste talentbureauer er cirka 90 % hvide – og slående 97 % blandt partnere.
 
 
Forskerne fandt ud af, at film med sort hovedeindehaver eller co-lead er budgetteret 24 % lavere end film, der ikke har det – en forskel, der næsten fordobles, når der er to eller flere sorte mennesker, der arbejder som instruktør, producent eller forfatter.
 
 
McKinsey skriver, at filmbranchens problem med mangfoldighed reelt undergraver branchen økonomisk i forhold til udvikling, finansiering, markedsføring og distribution og dermed koster den amerikanske film- og tv-industri 10 milliarder dollars i årlige indtægter.
 
Konsulentvirksomheden foreslår derfor flere direkte indsatser, som film- og tv- industrien bør implementere.
 

Sikr mangfoldig repræsentation, især blandt off-screen-talenter og ledere

Det handler ikke kun om skuespillere. Enheder som filmstudier, tv-stationer, streamingvirksomheder, agenturer og produktionsvirksomheder bør alle stræbe efter at nå specifikke mål for sort og ikke-hvid repræsentation på tværs af alle niveauer og roller. Inklusive i bestyrelseslokalet, der i dag er overvejende hvidt – og disse mål bør offentliggøres, for at de samme organisationer holdes ansvarlige.

 

 
At matche andelen af den amerikanske befolkning, der er sort (13,4 %) og ikke-hvid (40 %), synes at være et logisk sted at starte, mener McKinsey: ”Industriens ledere kunne fokusere på at øge repræsentationen i vigtige stillinger inden for beslutningstagning og gatekeeping, herunder ansættelsesudvalg. De kunne også sætte tværsnitsmål, herunder for repræsentation af sorte kvinder.”
 

Øg gennemsigtighed og ansvarlighed

McKinsey er ikke for sjov en af sværvægterne inden for business consulting. Det er derfor ikke overraskende, at konsulentvirksomheden foreslår en indgående rapportering fra alle deltagere i film- og tv-branchen, så det er muligt at spore og sprede deres fremskridt hen imod racemæssig retfærdighed for at sikre, at det sker. 
 
”Vi vil opfordre disse deltagere til at offentliggøre krydsrapportering (inklusive data om race, etnicitet og køn) om deres medarbejdere, ledelse og talentlister mere regelmæssigt og til at dele disse rapporter med en ekstern, uafhængig organisation. De bør også overveje at vedtage bedste praksis fra andre industrier ved at formalisere alle præstationsevalueringer og -kampagner for at hjælpe med at begrænse virkningerne af systemisk bias og reducere de skjulte barrierer, som sort talent står overfor,” skriver McKinsey i rapporten.
  
 

Søg og støt økonomisk en bred vifte af sorte historier

For at fremme racemæssig mangfoldighed – og for at udnytte denne økonomiske mulighed, McKInsey her ser – bør branchens ledere overveje at afsætte finansiering på forhånd til at øge indhold og talent i forhold til racemæssig mangfoldighed. 
 
”Film- og tv-selskaber kunne for eksempel starte med at forpligte 13,4 % af deres årlige budget til projekter – igen for at spejle den sorte andel af den amerikanske befolkning – ikke kun med sorte førende skuespillere, men også med sorte producenter, forfattere og instruktører. Denne indsats bør ikke være begrænset til en enkelt, kortvarig kampagne. Film- og tv-selskaber og -producenter kan også fokusere på at udvide den internationale distribution af film med sort talent,” foreslår McKinsey.
 

Skab en uafhængig organisation

Til sidst anbefaler McKinsey, at der oprettes en "velfinansieret tredjepartsorganisation" som et slags kontrollerende organ.
 
”Det er urimeligt at forvente, at fagfolk i den sorte industri alene fortsætter med at bruge utallige timer på at forsøge at reformere denne enorme, komplekse industri, den tid de ellers kunne bruge på at skabe den næste hit-serie eller blockbuster-film.” Derfor bør en bred funderet organisation stå for dette for at sikre kontrol og fremdrift for en større mangfoldighed i branchen,” mener McKinsey. 
 
Læs hele McKinsey-rapporten her.

Relaterede artikler

Vi står på tærsklen til en ny k-tidsalder - Mette Refshauge har tidligere været kommunikationschef i TDC, SAS, Danfoss og har de seneste tre år styret kommunikation...
Er medierne de rette til at redde vores demokrati? - Det er smukt at se, hvordan to af landets stærkeste og mest troværdige medieprofiler i denne weekend har nægtet at gå i ...
Skal vi frygte de røde lejesvende på DMJX? - Nye tal fra DMJX viser, at der er en markant overvægt af studerende, der vil stemme på partier til venstre for midten, h...

Giv din stemme

14 stemmer
2,2/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

66 JOB

Presserådgiver

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.