Ny podcast om shitstorme vil ramme hul i markedet

'Den perfekte shitstorm' kommer til at have et unikt perspektiv fra tre forskellige vinkler, mener William Atak.
William Atak fortæller, at 'Den Perfekte Shitstorm' skal være interessant for en bredere målgruppe end kun kommunikatører. På billedet ses William Atak, Julie Fristed Hansen og Julie Falster, som er holdet bag Den Perfekte Shitstorm. Foto: PR
William Atak fortæller, at 'Den Perfekte Shitstorm' skal være interessant for en bredere målgruppe end kun kommunikatører. På billedet ses William Atak, Julie Fristed Hansen og Julie Falster, som er holdet bag Den Perfekte Shitstorm. Foto: PR
Der er kommet en ny kommunikationspodcast på markedet. Den Perfekte Shitstorm er navnet på podcasten, som William Atak, kommunikationsrådgiver med speciale i shitstorms og direktør i Atak Nordic, står bag.
 
Han ser det som en form for spirituel efterfølger til den nedlagte og dengang populære navnebror Shitstorm på P1. Dog med den forskel, at værterne hos Atak er specialisterne selv, der kommenterer, i stedet for at have gæster inde. Og så skal fagligheden være høj, selvom podcasten skal appellere til den bredere befolkning ligesom P1-programmet gjorde.
 
"Vi vil meget gerne ramme både kommunikationsfolk, men vi skal også tale til alle mulige andre potentielle kunder. Så vi prøver at være underholdende og have noget til både nørderne og helt almindelige mennesker, der måske på et tidspunkt kan få brug for vores ydelser," siger William Atak og fortsætter:
 
"Der er et hul i markedet for at ramme den brede lytter – hr. og fru Danmark. Det vil vi gerne udnytte."
 

Guds gave til kommunikationsverdenen

Podcasten skal adskille sig fra andre kommunikationspodcasts ved at have et tydeligt digitalt fokus, der fylder lige så meget, hvis ikke mere, som det kommunikative, fortæller William Atak.
 
"Vi har et unikt perspektiv, fordi vi har tre vinkler på sager: Vi har digitale nørder, kommunikationsspecialister og journalister til at give hvert deres perspektiv på en sag. Det digitale fokus er, hvor vi adskiller os fra andre kommunikationspodcasts. Mange handler og udtaler sig i panik under kriser, og jo mere man siger for at redde situationen, jo mere kan man i princippet fucke op i den digitale presence," siger William Atak og uddyber:
 
"Når dit navn eller dit firma bliver googlet, så vil de mange negative artikler dukke op, når du har udtalt dig med dit navn og firma som afsender. Der vil vi gerne dele vores viden om, hvilke perspektiver man skal tænke over i en sådan situation, med udgangspunkt i aktuelle sager. Det bliver ikke en podcast, hvor vi ukritisk lytter til den ene og den anden og kritiserer ensidigt. Vi bringer flere vinkler ud fra vores ekspertise."
 
Podcasten skal altså ikke kun være for en lukket skare af kommunikationsnørder. William Atak er ærlig om grunden: I sidste ende bliver podcasten lavet med et kommercielt hensyn for øje. Og det er typisk ikke folk i kommunikationsbranchen, der køber ydelser hos Atak. Typiske ambassadører for virksomheden er oftere lederne, ejerne, bestyrelsen og faktisk også helt almindelige medarbejdere, der ikke har en kommunikationsbaggrund, fortæller han. 
 
"Folk med kommunikationsbagggrund har nogle gange en opfattelse af sig selv som Guds gave til kommunikationsverdenen. Især min generation af folk, der er 40+. Mange har en attitude af, at de kan selv, så de køber ikke hjælp hos os. Til gengæld bliver vi ofte henvist til kunder af helt almindelige mennesker, der enten har hørt om os eller været tilfredse med vores hjælp til dem. Så vi vil gerne sørge for, at podcasten er interessant for så mange som muligt," forklarer William Atak.
 

Satser stort på podcasten

Atak Nordic ranker allerede øverst på Google, når man søger på ordet "shitstorm", og William Atak fortæller, at de allerede får en hel del henvendelser, som ikke bliver til noget. Så hvorfor skal man egentlig have en podcast, når man som William Atak får masser af mediedækning i forvejen og ligger øverst på Googles søgesider? 
 
"Faktisk er det sjældent, at det giver noget på forretningen, selv når jeg er med i store udsendelser på TV som nyhederne, aftenprogrammerne osv. Medieomtalen sørger mere for, at jeg er top of mind i mit forretningsnetværk. Det primære formål med podcasten er at øge troværdigheden Atak-brandet, så alle vil føle sig trygge ved at anbefale os" fortæller han.
 
William Atak har investeret en halv million kroner i podcastsatsningen i form af et topprofessionelt studie og brandingmateriale. Han har købt sitet shitstorm.dk for at have et sted, hvor folk nemt kan finde podcasten. Ambitionen er at tage så store markedsandele, at man bliver et kendt navn i bredere kredse, ligesom Shitstorm på P1. William Atak håber på at få 100.000 lytninger på de første 100 afsnit.
 
"Vi skal være nemme at finde og huske. Det vigtigste i branding er skabe en identitet og værdi for kunderne. Den genkendelighed får du kun ved at ramme folk både på følelserne og fornuften. Derfor forsøger vi at have korte underholdende afsnit på 20-30 minutter, hvor vi slet ikke vil gøre reklame for os selv, men i stedet bare tale om de ting, vi ved noget om: shitstorme og digital og kommunikativ håndtering af dem," siger han.
 
Den Perfekte Shitstorm udkommer både som på podcast på alle sædvanelige platforme og som videopodcast - vodcast - på Youtube. Du kan finde podcasten på shitstorm.dk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også