Mediefestival i Aarhus
this. is it

Skrevet af

Redaktionen Kforum

905 artikler

57 indlæg

Ny festival nedbryder gamle skel i underholdningsbranchen i jagten på banebrydende fortællinger. Tre dage i slutningen af oktober sætter this.2019 med Filmby Aarhus som bagtæppe spot på de nyeste og vigtigste tendenser i mediebranchen. Målet er, at gamle og nye underholdningsbrancher skal blive bedre til at lære af hinanden.
Hvad har Doggystyle, Ulrik Haagerup, Walking Dead og FN’s 17 verdensmål med hinanden at gøre?
 
Måske det utrænede øje vil have svært ved at se synergien, men for Felicia Jackson er der flere fællesnævnere på tværs af de umiddelbart aparte størrelser.
 
Og det skyldes ikke kun, at hun som chef for this.2019 – en ny mediefestival, som skal forene kræfterne på tværs af nye og gamle underholdningsbrancher – har booket de respektive speakers. Det er også et spørgsmål om, at hun mener, at traditionelle medier har meget at lære af den måde, som ungdomsserier og computerspil engagerer publikum på.
 
this.2019 løber af stablen den 29.-31. oktober i Filmby Aarhus og forventer over tre dage at samle 1.500 deltagere, som synker ned i talestrømmen fra mere end 30 speakers.
 
“Jeg har en lang historik i DR og er gået til masser af konferencer og fagfestivaler. Men det bliver hurtigt en fætter-kusine-fest. Her forsøger vi at samle folk på tværs af brancherne, som brænder for historiefortælling. Og som festivalen også vil vise, så kan vi lære en masse af hinanden,” forklarer Felicia Jackson.
 
Billetter koster 1.995 kroner stykket og kan købes her: https://www.conferize.com/thisnordic/2019
 
Målet med this.2019 er derfor at sætte spot på fremtiden for digital historiefortælling og publikumsengagement på tværs af brancher som medier, spil, kommunikation, film og tv.
 
De tre dages festival er baseret på tre hovedspor: serier, spil & konference. Herudover er der affilierede events med samme agenda. 
 
“Gaming er kæmpestort blandt de unge og vil kun blive endnu større i de kommende år. Alligevel trækker næsten alle voksne på smilebåndet og gider ikke beskæftige sig med det. Og det er en fejl: Når en branche hitter så voldsomt og kan fylde Royal Arena med gamere, så er det fordi, der foregår noget, som andre kan lære af,” siger Felicia Jackson.
 
Hun ser en klar parallel til YouTube-stjernerne, som den etablerede branche heller ikke tog seriøst de første år, men hvor efterspørgslen efter influencers i dag rækker langt ind i hæderkronede virksomheder og de gamle partier på Christiansborg.
 
“En anden aktuel trend er ungdomsserier. Vi ser alle sammen ungdomsserier. Men hvad er det, ungdomsserierne kan, og hvorfor er vi så stærke til at lave dem i Norden? Det er blandt andet noget af det, som vi skal blive klogere på sammen.” 
 
Felicia Jackson har peget tre konkrete talere ud, som hun ser særligt frem til at opleve på festivalen i oktober:
 
Playing for the Planet: How Video Games Can Deliver for People and the Environment
 
“Trista arbejder med, hvordan man kan bruge computerspil til at gøre noget for mennesker og miljøet. Og dermed løse den opgave, som vi alle sammen er optaget af lige nu – nemlig at redde planeten.”
 
Katrina Dodd, Head of Trends, Contagious Contagious’ Advice for the Next Decade
 
“For den kreative branche er der benzin at tanke, når Katrina Dodd, Head of Trends hos Contagious, kommer og præsenterer nye indsigter om fremtidens forbrugerkultur og teknologi.”
 
Games Built on Entertainment Franchise: The Walking Dead & Stranger Things
 
“Teemu og Next Games er en fascinerende case på, hvordan produkter kan få nyt liv på tværs af forskellige platforme. Hvordan seriens opslugende univers kan genskabes i interaktiv form på mobilskærmene.”
 
this.2019 er skabt i samarbejde mellem Filmby Aarhus og M2 Film. Og netop placeringen i Aarhus er ikke tilfældig, forklarer Felicia Jackson.
 
Der sker en kæmpe udvikling i Aarhus lige nu, og det er ved at blive et kraftcenter for den digitale visuelle industri, så det er det oplagte sted at samle brancherne til dette mediemekka.”
  
Filmby Aarhus og M2 Film står bag festivalen og vil præsentere den brede medieindustri for et spækket festival- og konferenceprogram. Her vil de sætte spot på fremtiden inden for inden for digital historiefortælling og publikumsengagement inden for emner som medier, spil, kommunikation, samt film og tv.

Giv din stemme

9 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

41 JOB

Praktikplads

Se alle job Indryk job

Job

Praktikplads

Frist: 25. november

Praktikanter

Frist: Vi holder samtaler løbende.

Praktikanter til forårssemesteret

Frist: 15. november
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.