Ny kampagne vil forhindre identitetssvindel

Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner lancerer onsdag en kampagne, der skal hjælpe danskerne til at undgå at få stjålet og misbrugt deres identitet, med Bodil Jørgensen i hovedrollen. Erfarne Primetime står bag kampagnen, der ifølge kommunikationsrådgiver rammer plet, selvom der er brugt gamle kneb.
Bodil Jørgensen spiller med i tre kampagnefilm for Digitaliseringsstyrelsen – et godt valg mener kommunikationsrådgiver Anna Rørbæk. Foto: sikkerdigital.dk
Bodil Jørgensen spiller med i tre kampagnefilm for Digitaliseringsstyrelsen – et godt valg mener kommunikationsrådgiver Anna Rørbæk. Foto: sikkerdigital.dk
Svindlere kan være svære at gennemskue – særligt når de efterligner eksempelvis banker og myndigheder for at få fat i dine personlige oplysninger. 
 
Sådan skriver Digitaliseringsstyrelsen om sin nye kampagne om identitetstyveri, hvilken består af tre videoer med Bodil Jørgensen i hovedrollen som tarotkortlæser, der forudser alverdens ulykker, hvis man ikke er opmærksom, når ens bank eller en offentlig myndighed kontakter en omkring personlige oplysninger – for det ville de aldrig gøre, fortæller hun.
 
En af de tre kampagnefilm med Bodil Jørgensen. Link til Digitaliseringsstyrelsens kampagneside her.
 
Kampagnen er lavet af det erfarne bureau Primetime for Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner. Kampagnefilmene vil blive vist i biografer landet over samt på sociale medier i oktober måned. Kampagnens budskaber vil desuden figurere på plakater og flyers på landets biblioteker og borgerservicer.
 
Og så kan du åbenbart downloade en ringetone, hvor Bodil Jørgensen videregiver det gode råd.
 

Ingen hår i suppen

 
Alt sammen umiddelbart meget klassiske greb, der skal skabe opmærksomhed blandt en ældre målgruppe, der typisk også rammes hårdest af identitetssvindel. Ifølge kommunikationsrådgiver Anna Rørbæk er kampagnen eksekveret på et professionelt højt niveau.
 
"Offentlige oplysningskampagner er en disciplin for sig. Der er nogle meget erfarne bureauer som Primetime, der ved lige præcis, hvordan den skal skæres. Jeg vurderer, de rammer den ældre målgruppe rent med formatet, valget af den folkekære Bodil Jørgensen og distributionen f.eks. på biblioteker, borgerservice og i biografer," siger Anna Rørbæk.
 
Bodil Jørgensen bruger tarotkort til at forudsige mulige ulykker omkring identitetssvindel. Se den tredje kampagnevideo her.
 
Hun roser historiefortællingen, der er bygget op omkring universet, i de tre videoer med Bodil Jørgensen.
 
"Det er et sjovt koncept, og Bodil Jørgensen er det perfekte valg ift. den ældre målgruppe med hendes selvironi, som støtter godt op om det valgte kreative greb med tarotkort, fup og mystik. Det er klassisk professionel kampagneeksekvering og godt håndværk. Jeg kan umiddelbart ikke se nogen svagheder i kampagnen i sig selv," siger Anna Rørbæk.
 

Skal måske tænke nyt snart

Selvom kampagnen er flot udført, mener Anna Rørbæk, at man skal begynde at overveje, om tiden til noget nyt er ved at være der. 
 
"Det kan være svært at få sit budskab igennem i et støjende mediebillede, og det kan være svært at måle en kampagnes effekt. For der kan ske mange ting, mens kampagnen kører, der også kan påvirke folks adfærd. Man skal måske til at overveje mere drypvise kampagner over længere tid end de her store fremryk, hvor man eksempelvis kunne målrette kommunikationen mere løbende mod mindre målgrupper. De erfarne bureauer har meget den samme opskrift, og den virker måske nok, men tiden er snart moden til at målrette mere nicheorienteret og drypvist. Så man kan overveje formatændringer i fremtiden," siger Anna Rørbæk.
 
Kommunikationsrådgiver Anna Rørbæk mener, at kampagnen er veleksekveret, men lufter overvejelser omkring fremtidens offentlige kampagneformat. Foto: PR
 
Hun peger selv på sms eller mail fra det offentlige som en måde, man kunne målrette kommunikation til eksempelvis den ældre målgruppe, uden at det ville føles som et stort kampagnefremstød. Anna Rørbæk tror dog, at identitetssvindelkampagnen vil lykkes.
 
"Jeg spår - for at læne mig lidt op ad deres eget kreative greb - at den vil skabe opmærksomhed på fænomenet identitetstyveri og få en god eksponering. Det er nok mere spørgsmålet om, hvordan man måler effekten, og om man skaber reel adfærdsændring, det kan halte med. Men jeg kunne godt forestille mig, at kampagnen får sat gang i samtaler og overvejelser hos folk, der normalt ikke ville skænke fænomenet en tanke," siger hun.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også