Søs Holmdal: Jørgen Leth og PJ Harvey er mine helte

10 spørgsmål til Søs Holmdal, der stopper som chefrådgiver for Kommunikation & Politik hos DR. Hun siger bl.a., at kommunikation handler om at flytte dagsordener, og så giver hun gode råd til nye kommunikatører.
Søs Holmdal
Søs Holmdal
Søs Holmdal starter 1. marts som chef for Kommunikation og Ledelsessekretariatet på KADK (Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering). Hun kommer fra DR, hvor hun er chefrådgiver i Kommunikation og Politik.
 
Læs her hendes råd til unge, der er på vej ind i kommunikationsbranchen, og hvilke egenskaber det er godt at have, når man arbejder med kommunikation.
 
 
1. Hvilken primær udfordring har man som kommunikationsansvarlig i det offentlige?
Jeg synes, at det er spændende at arbejde i en virksomhed, hvor bundlinjen ikke alene er styrende for kommunikationen. I stedet er der ofte en sammensat målgruppe med mange interesser, der øger kompleksiteten i forhold til at kommunikere det optimale budskab. Det kræver en god portion helhedsforståelse at balancere og lande en kommunikationslinje, som både tager de nødvendige interessehensyn og samtidig har en gennemslagskraft.
 
Desuden gælder det for mange offentlige institutioner, at man i højere og højere grad anskuer målgruppen som ”forbrugere” frem for som borgere. Det er en ændring i diskursen, som godt kan skabe uklarheder i forhold til at kommunikere de offentlige institutioners kerneopgaver.
 
2. Vil du dele en kommmunikationsmæssig udfordring fra DR med os?
Nu er jeg jo på vej videre fra DR, så jeg må hellere lade dem om at adressere kommunikationsudfordringerne der. Men min personlige oplevelse – og den tror jeg er meget almindelig i store, kendte organisationer – er, at der er en særlig, men også spændende, udfordring forbundet med at arbejde med noget, som alle har en holdning til. Det gælder alt lige fra X Factor til indholdet i TV AVISEN til spørgsmålet om, hvordan DR som public service-virksomhed f.eks. skal navigere på de nye medier.
 
Omvendt kan man sige, at det også giver nogle muligheder at arbejde i en organisation, som alle er på fornavn med. Det giver jo en strategisk platform at arbejde ud fra, frem for at man skal bruge alt krudtet på overhovedet at få virksomheden eller organisationen ind på målgruppens radar.
 
3. Hvilke forandringer – hvis nogen – er der sket inden for kommunikationsfaget de senere år, og
hvad betyder det for dem, der arbejder med kommunikation?
Den digitale kommunikation er eksploderet de seneste år, og det er klart, at det stiller nye krav til kommunikationsfaget. Der er flere kanaler at udkomme på samtidig, tempoet er skruet i vejret, og forventningen om deltagelse på de sociale medier er steget. Det giver en masse muligheder, bl.a. for at udkomme selv og sætte egne dagsordener.
 
Men fragmenteringen af medier udfordrer også de fælles nationale fortællinger, som jeg – måske lidt højpandet – mener, er afgørende for vores demokratiske deltagelse i samfundet. Det synes jeg er vigtigt, at man også har blik for.
 
4. Har du et budskab til de unge, der er på vej ind i kommunikationsbranchen nu?
Sæt jer ind i substansen! Hvis man vil være en dygtig kommunikator, er man nødt til at forstå indholdet i det, man kommunikerer om. Ellers er det svært lave kvalificeret rådgivning og levere den relevante kommunikation. Og så skal man i øvrigt huske, at kommunikation ikke kan fixe alt – nogle gange handler det ganske enkelt om at have en dårlig (eller en god!) sag.
 
5. Hvad brænder du specielt for i dit fag?
Jeg er meget optaget af den strategiske del af kommunikationen og på at skabe sammenhænge i budskaberne over tid. Kommunikation handler for mig meget om at flytte dagsordener. At brænde for en sag og forsøge at få andre til at forstå, hvorfor den er vigtig. Og så tage debatterne på et oplyst grundlag. Det synes jeg heldigvis, at vi er gode til i Danmark.
 
6. Hvilke egenskaber er gode at have, når man arbejder med kommunikation?
Det er vigtigt at kunne fastholde fokus på formålet og kunne forudse, hvordan ens kommunikation bliver modtaget – ikke mindst i planlægningsfasen. Det lyder banalt, men ofte kan formålet med kommunikationen fortabe sig i processen og blive lavet så meget om på grund af interne forhold, at det ikke får den optimale gennemslagskraft. Der er lidt vedholdenhed en meget god egenskab. Kommunikation handler i høj grad også om at turde vælge fra og skære ind til benet i komplekse sammenhænge. Man kan ikke sige alting på en gang, og man kan ikke altid få alle detaljerne med. Forsøger man det, så fortaber helheden og det stærke budskab sig ofte.
 
7. Nævn en aktuel sag i medierne, der optager dig og hvorfor?
Der er mange sager, som interesserer mig. Ikke mindst sager, som handler om kultur, medier og uddannelse, der nok er de områder, som optager mig mest. Derfor er det måske også lidt mærkeligt, at noget af det, jeg læser og hører mest om for tiden er sager på skatteområdet. Men det kommer sig simpelthen af, at min kæreste er koncernkommunikationschef i Skatteministeriet. Og så er jeg som alle andre selvfølgelig også optaget af flygtningekrisen i Europa og den debat, det har skabt både herhjemme og i udlandet. 
 
8. Hvem er din helt? 
Det er jo oplagt at nævne Jørgen Leth, da han er en gudsbenådet kommunikator og selv lige har lavet en bog om helte. Men ellers må det i denne måned blive Zinedine Zidane. Han var min store helt, da jeg boede i Frankrig, og er nu for alvor trådt i forgrunden (igen!) som træner for Real Madrid. Han er legendarisk og mytisk på alle planer, Zizou. Et af mine yndlingsbands, Mogwai, har faktisk også lavet en hyldestplade til ham, som jeg har lyttet en del til på vinyl. Hvis jeg skal være kønspolitisk korrekt, så bliver jeg også nødt til at fremhæve PJ Harvey – hun er SÅ rock n’roll.
 
En af heltene. Polfoto/ Jacob Ehrbahn.
 
9. Læser du en trykt avis og i givet fald hvilken og hvorfor?
Jeg læser alle avisers netudgave de allerfleste dage. Men jeg elsker papiravisen og sætter virkelig stor pris på at læse på gammeldags manér i weekenden, hvor vi derhjemme får alle de store dagblade og Børsen og Information på tryk. Med papiravisen læser jeg artiklerne mere grundigt og tænker mere over, hvad der rent faktisk står. Det kan godt gå lidt stærkt med at komme videre til næste artikel, når det er digitalt.
 
Desuden bliver jeg i papiravisen præsenteret for artikler, som jeg ikke nødvendigvis selv ville opsøge. Det gør mig glad. Jeg drømmer dog om, at Politiken også ville gå over til et mindre format. Jeg er godt klar over, at det sikkert handler om identitet, men den er virkelig bøvlet at sidde med fysisk.
 
10. Hvilke øvrige medier holder du dig opdateret med?
Facebook, Musikmagasinet Soundvenue, BBC Radio 6 Music, diverse podcasts, DR-tv, Snapchat, lidt Twitter – og fodbold på Viaplay.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også