Nye krav giver "kolossale muligheder" for k-rådgivere

I en ny bog dissekerer forfatterne nye krav til kommunikatører, der vil tages alvorligt som rådgivere. Den bygger på omfattende interview med kommunikationschefer og topledere.
Kristian Eiberg, Anders Monrad Rendtorff og Gitte Gravengaard er forfattere til en ny bog om fremtidens rådgiver, som udkommer 14. november.
Kristian Eiberg, Anders Monrad Rendtorff og Gitte Gravengaard er forfattere til en ny bog om fremtidens rådgiver, som udkommer 14. november.
Producerer du primært kommunikation, eller rådgiver du også topledelsen? Svaret på det spørgsmål afgør, om du er rustet til fremtiden. Den kalder nemlig mere på sidstnævnte end på førstnævnte.
 
Det mener forfatterne til bogen The Communications Advisor, der udkommer 14. november og har været fire år undervejs.
 
”Vi begyndte et samarbejde med toplederkommunikation som overskrift, fordi vi personligt syntes, det var spændende, og fordi kommunikation i alle afskygninger begyndte at fylde mere for topledere,” siger Anders Monrad Rendtorff, seniorrådgiver og associate partner i RelationsPeople.
 
Han står bag bogen i samarbejde med Kristian Eiberg, adm. direktør for RelationsPeople, og Gitte Gravengaard, kommunikationsforsker ved Københavns Universitet, som afgik ved døden i en ulykke i sommer.
 

Kolossal mulighed for k-rådgivere
 

Baggrunden er, at topledere ikke længere kan slippe afsted med alene at tale om regnskaber og aktiekurser. De skal i stigende grad kommunikere til både interne og eksterne stakeholdere og afkræves svar om alt fra krigen i Ukraine til samfundsdagsordener som bæredygtighed og ligestilling.
 
”Det giver en kolossal mulighed for kommunikationsrådgivere, for de deler et mere holistisk perspektiv på organisationen,” fortæller Anders Monrad Rendtorff.
 
”Derudover er mange topledere blevet dygtigere til at kommunikere, så der er behov for opkvalificering af både unge og mere erfarne kommunikationsrådgivere,” supplerer Kristian Eiberg.
 
Arbejdet med bogen begyndte i 2018 og sluttede i 2022. En periode, som har sat en tyk streg under relevansen af begrebet VUCA, der som bekendt står for Volatility, Uncertainty, Complexity og Ambiguity,
 
”Tidligere var det et abstrakt begreb, der ikke har haft så stor gennemslagskraft, men coronapandemien rummede alle de elementer,” siger Kristian Eiberg og tilføjer:
 
”Derfor fik vi masser af medvind til vores hypotese om, at det er blevet vanskeligere at rådgive topchefer i dag, og at det stiller nye krav til kommunikatører.”
 

Tre anbefalinger til fremtidens rådgiver

 
Forfatternes research til bogen bygger blandt andet på 65 interview med kommunikationsdirektører og -chefer i private virksomheder og i det offentlige samt 18 topchefer. Kombineret med Gitte Gravengaards forskning på området resulterede det i tre overordnede anbefalinger til fremtidens rådgiver samt guides til, hvordan man kommer i mål.
 
Anbefalingerne går på at øge forretningsforståelsen, at skabe en god relation til toplederen og at sikre sig, at man besidder ni kernekompetencer.
 
Selvom det ikke er nyt at tale om, at kommunikatører skal have forretningsforståelse, er det mere uklart, hvad det egentlig vil sige.
 
”Man har typisk tænkt, at forretningsforståelse handler om at kunne læse regnskaber, men det er kun ét element,” siger Anders Monrad Rendtorff og tilføjer:
 
”Som rådgiver er ens rolle at forstå og understøtte forretningen. Det kan man kun, hvis man forstår den strategi, virksomheden forfølger, og de udfordringer, toplederen har.”
 

Relation til topleder sat på formel

 
Oplever du, at toplederen har travlt, så sæt dig ind i, hvad hans eller hendes tre største hovedpiner er, og spil ind med din rådgivning, lyder rådet fra forfatterne.
 
Relationen mellem topleder og rådgiver er et andet vigtigt element. Det har forfatterne forsøg at sætte på formel, så det ikke alene bliver et spørgsmål om, hvorvidt man har god kemi eller ej med sin øverste chef.
 
”Vi har identificeret tre trin på en positioneringsrejse, som går fra at være ny i relationen med sin topleder til at opnå et tillidsfuldt forhold, der er forudsætningen for at opnå en rolle som rådgiver,” fortæller Kristian Eiberg. 
 
Men hvordan opnår man at komme tæt på en topleder, som har en masse andre dagsordener end kommunikation?
 
”Kriser repræsenterer oplagte anledninger til at komme tæt på toplederen, og det får mange kommunikatører til at slikke sig om munden. Men der er mange andre anledninger, der giver den mulighed,” siger Anders Mondrad Rendtorff.
 

Mange veje til at rådgive toplederen

 
Han peger på en række eksempler på, hvordan man kan komme på banen som kommunikationsrådgiver:
 
”Arbejder man for en børsnoteret virksomhed, er der fire gange om året et kvartalsregnskab med mange muligheder for at komme til fadet som kommunikatør. Townhall-møder er også anledninger til at iscenesætte sin topchef. Derudover kræver organisationsændringer, nye lanceringer og employer branding konstant rådgivning.”
 
Endelig peger forfatterne på, at der er ni kompetenceelementer, som fremtidens rådgiver kan mestre fra basisniveauet, hvilke omhandler de basale kommunikationsfærdigheder til det mere avancerede niveau.
 
”På toppen af det basale niveau er der nogle dybere kompetenceelementer, som kræver, at du nogle gange må rådgive og træffe beslutninger hurtigt på baggrund af en relativ lille viden og arbejde i fremtidsscenarier,” siger Kristian Eiberg.  
 
Om bogen
Bogen The Communications Advisor udkommer på forlaget Samfundslitteratur 14. november. Den bygger på forskningsprojektet Toplederkommunikation og Fremtidens Rådgiver, som inkluderer 83 interview, 13 workshops og fokusgrupper og en større survey.
 
På konferencen "Fremtidens Rådgiver", som finder sted på Københavns Universitet 4. november, præsenterer to af forfatterne en model med ni kompetenceelementer, der karakteriserer den effektive kommunikationsrådgiver for en topleder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også