På samme måde som skønhedsinfluencers anbefaler deres yndlingsøjenskygge eller giver vejledning til, hvordan man sætter sit hår, anbefaler cleanfluencers deres favoritrengøringsprodukter og giver tips til, hvordan man skrubber toilettet, pudser vinduerne eller afkalker brusehovedet.
En række instagrammere har opnået en enorm stor følgerskare ved ikke blot at dele billeder af deres velorganiserede hjem, men også videoer, tips og tricks til at få hjemmet til at skinne.
Rengøringsguruerne
Britiske Sophie Hinchliffe, @MrsHinchHome, er i toppen af de mest populære cleanfluencers med hele 3,8 millioner følgere. Den 28-årige frisør fremviser billeder af sit pletfrie hjem og deler videoer af sig selv i gang med at skrubbe og skure.
Hun har skabt et helt univers på Instagram, hvor det at gøre rent hedder ”hinching”, og hendes følgere er hendes #HinchArmy.
Som titlen på sin første ud af fire bøger, Hinch Yourself Happy: All The Best Cleaning Tips To Shine Your Sink and Soothe Your Soul, skaber hun et positivt fællesskab, hvor glæden for rengøring er fælles og deles.
Canadiske Melissa Maker, @CleanMySpace, startede som cleanfluencer på YouTube i et forsøg på at promovere sine rengøringsprodukter, Maker’s Clean.
Melissa har over en million abonnenter på YouTube og 103.000 følgere på sin Instagram-profil af samme navn. På begge kanaler deler hun hovedsageligt videoer med tips og guides til, hvordan man nemt kan rengøre, organisere og rydde op i sit hjem.
Britiske Lynsey Crombie, bedre kendt som @Lynsey_QueenofClean, har 211.000 følgere på Instagram og startede med at gøre rent i sit hjem for at rydde op mentalt.
Hun oplevede, at rengøringen virkede terapeutisk og gav hendes liv struktur.
Og måske er det også en af grundene til, at så mange mennesker vælger at følge med. For hvorfor tiltrækkes så mange følgere af de ryddelige, pletfrie hjem og tilfredsstilles af at se på fremmede mennesker gøre rent?
Rengør dit hjem, og rens sjælen
At se på videoer af andre gøre rent kan virke som en form for digital terapi. Man skal i hvert faldt ikke langt ned i kommentarsporet hos MrsHinchHome for at se, at hendes følgere tilkendegiver, hvilken effekt videoerne har på deres mentale helbred.
Svaret på, hvorfor rengøring kan have en beroligende effekt på sindet, kan måske forklares med tendensen ASMR, autonomous sensory meridian response, der bedst kan beskrives som den behagelige følelse i kroppen, der udløses af at lytte til bestemte lyde eller at se på bestemte aktiviteter.
De seneste par år har trenden fundet sin vej til sociale medier i form af videoer, hvor mennesker smasker eller hvisker ind i mikrofonen, vender sider i en bog, klipper hår, udskærer sæbe eller sorterer og farvekoordinerer klædeskabe.
Alt sammen ting, der efterlader publikum med en afslappet følelse i kroppen.
Fremkomsten af cleanfluencers – og lysten til at følge med – handler fundamentalt om orden. Det handler om mere end blot at have et rent hjem; det handler også om at skabe et miljø, hvor man trives.
Folk har i snart et årti fulgt råd fra den japanske oprydningsguru Marie Kondo, der som en af de første fik udbredt tips og tricks til at organisere og skabe orden i hjemmet.
Først med bogen The Life-Changing Magic of Tidying Up, efterfulgt af virksomheden Konmari og senere med Netflix-hittet Tidying Up with Marie Kondo.
Senest er det Netflix’ makeover-serie Get Organized with The Home Edition, der har tiltrukket seerne. Her kommer to kvinder kendt fra Instagram-profilen @TheHomeEdit ud til både almindelige og kendte mennesker for at hjælpe dem med at få orden i sagerne.
Kondo, home-makeovers og cleanfluencers’ popularitet stiger i takt med, at vores trang til orden i en verden præget af uro bliver højere prioriteret.
Cleanfluencere og kønsstereotyper
Rengøringsselfies, hvor kvinderne blandt andet skrubber gulve, kritiseres for at forstærke stereotypiske kønsroller, hvor husholdning er kvindens arbejde.
Størstedelen af cleanfluencerne er kvinder, og ligeså er deres følgere.
Flere af cleanfluencerne er klar over problemet i, at de ubevidst fremstiller et billede af, at det er kvinden, der gør rent i hjemmet.
Derfor fremviser både Mrs Hinch og Melissa Maker deres mænd i fuld gang med rengøringen. Maker understreger samtidig, at de huslige gøremål er ligeligt fordelt, når kameraet slukkes.
Cleanfluencerne kritiseres for at objektivisere deres køn som glade og effektive rengøringskoner. Men for de kvindelige influencers handler det ikke om, at kvindens plads er i hjemmet – det handler om at gøre pligten sjov, uanset om man er mand, kvinde, ung eller gammel.
Størstedelen af cleanfluencerne gør rent, fordi de synes, det er sjovt, og fordi det bringer dem orden og tilfredsstillelse. Men eksempelvis indrømmer Melissa Maker, at hun hader at gøre rent, men at hun fandt et hul i markedet og samtidig kunne skabe en succesfuld forretning.
Faktisk mener cleanfluencerne, at de – modsat kritikken – fremmer feminismen ved at appellere til den selvstændige og arbejdende kvinde. Der er ikke tale om promovering og genoprettelse af stereotypiske kønsroller fra 1950’erne, men omvendt et fokus på den selvstændige iværksætter, der kan tjene kassen på en interesse.
Og der er rig mulighed for at tjene godt på rengøringsvanviddet – særligt midt i en pandemi.
Cleanfluencers i en pandemisk verden
Coronanedlukningen af lande verden over har tvunget os til at blive inden for hjemmets fire vægge og nødsaget os til at stå ansigt til ansigt med nullermændene.
Rent praktisk er rengøring mere vigtigt end nogensinde før; sundhedsmyndighederne ligefrem opfordrer os til det for at få bugt med virussen.
I en pandemisk verden, hvor man nemt kan føle sig magtesløs, har man samtidig brug for at tage kontrollen tilbage fra det kaotiske år 2020.
Rengøring kan virke som en håndgribelig måde, hvor man kan viske tavlen ren og hurtig opnå synlige resultater, mens man fremmer et sundere mentalt helbred.
Og hvem bedre til at vise vej end de populære cleanfluencers?
De har endnu ikke set dagens lys i Danmark, men der er bestemt en scene at indtage i den danske influencerverden for fremtidige cleanfluencers.