At vende alt dette på hovedet og insistere på, at nisser ikke er hyggelige, at vi ikke skal invitere dem ind i vores hjem, men at vi skal ofre køer til dem, så de kan få stillet deres blodtørst, er en idé, der faktisk fungerer.
Bedre end The Rain
Der er nok mange, der kommer til at hade
Nisser, måske endda lige så meget som de hadede
The Rain. For det er samme skaberhold, der står bag. Selv hadede jeg ikke
The Rain, omend jeg godt kan forstå frustrationen over hvor lidt logik, der var i serien, og hvor ublu den saksede fra andre film og serier.
Nisser er dog bedre end The Rain. Særligt vinklingen mellem natur og menneske behandles på en måde, der helt op til slutningen stiller spørgsmål ved, hvem der egentlig er de onde, ligesom der pirkes til flere klicheer i genren – hvilket man næppe kan sige gjaldt The Rain.
Hovedpersonen er svær at fatte sympati for
For det første er der de titulære nisser, seriens monstre, som jeg dog personligt ofte holdt næsten lige så meget med, som jeg holdt med menneskene. Nisserne vises fra allerførste scene at være kødædere og rovdyr, og også ganske brutale. Men det er rovdyr jo som udgangspunkt, for ellers dør de.
Herudover er der øens beboere, der står i en form for religiøs pagt med nisserne, både som dem, der varetager en gammel tradition, omverden ikke må høre om, men også som en slags værn for både omverdenen og nisserne. De portrætteres først som underlige og skumle, men viser sig efterhånden at være det modsatte.
Og til sidst har vi så familien, de udefrakommende. Klassisk inden for horrorgenren er der tale om en kernefamilie, der skal væk fra storbyens jag og ræs, men også ender med at tager skeletterne i skabet med (The Shining). Det er dem, vi i sidste ende skal holde med, men også dem, der uforvarende udløser den forandring, der slipper monsteret løs.
Josefine, lillesøsteren i familien, virker til at være en hovedperson af en art, og burde klassisk også være det. Hun er barn og i udgangspunktet uskyldsren, men hun er bare utrolig svær at fatte sympati for. Som den yngste og mest barnlige i familien har hun ganske vist et tilsyneladende naturligt bånd med babynissen, som de ved et uheld er kommet til at køre over. Som i E.T., en anden firser-klassiker, som Nisser også låner flittigt fra, er det de (tilsyneladende) uskyldsrene børn, der kan opnå forbindelse og kommunikation med væsenet udefra. Det er da også netop Josefine, der både modigt og empatisk sniger sig ud i mørket for at opspore og finde nissebarnet, ligesom det er hende, der i al hemmelighed plejer og passer det. Her får bybarnet altså et godt og sundt bånd til et væsen fra naturen. Men så går det galt. For ulig Elliott, og de andre børn i Spielbergs klassiker, vil Josefine ikke gå med til, at nissebabyen kan få lov til at ”phone home” eller blive forenet med sin egen art.
At Josefine bliver fortryllet, kan man ikke klandre hende for. Problemet er bare, at Josefine bliver for egenrådig og så fokuseret på sine egne behov, at hun nægter at indse, hvad det egentlig er, hun har med at gøre.
Nissen vil for eksempel ikke spise den mad, hun tilbyder, og da hun og broderen finder en død og sønderrevet kat hos babynissen, nægter hun at acceptere det åbenlyse. I modsætning til Elliott fra E.T., der netop ofrer sig selv og sin kærlighed til rumvæsnet, for at det kan vende tilbage til sin egen planet, har Josefine selv ikke tænkt sig at ofre noget som helst.
Hun tænker udelukkende på sig selv og sine egne behov og er villig til at ofre alt og alle andre for at opnå det, hun ønsker. Ifølge de traditionelle regler for horror, men endnu mere for folkeeventyr, burde Josefine ikke overleve. Hun overtræder samtlige regelsæt og befalinger og gør intet for at rette op på den skade, hun forvolder.
Børn kan også være selviske og destruktive
Trods seriens mange klicheer har den øjeblikke af originalitet og nerve. I et af de næstsidste afsnit forsøger Josefines mor at berolige hende, da Josefine langt om længe indser, at det ikke alene var dumt at stjæle nissebarnet, men også at beholde den. ”Jeg skulle aldrig have taget den!”, råber Josefine, hvortil hendes mor svarer: ”Nej, det er ikke din skyld. Du har ikke gjort noget galt. Hvad end der er sket på den her ø, er det ikke din skyld.”
Det er jo det, vi gør som forældre, netop fordi vi vil skærme barnet. Men her tager serien ingen fanger. Karen, øens matriark, spillet eminent af Ann Eleonora Jørgensen, bryder ind og siger det, vi har tænkt hele vejen.
”Men det er det jo. Det er din skyld. Du tog en unge og ville ikke aflevere den igen. Vi prøvede at løse det, men du løb tilbage. Folk er døde på grund af dig.”
Da det viser sig, at Josefine tillige har dræbt en af nisserne og dermed potentielt startet en krig mellem mennesker og nisser, bliver det klart, at Nisser reelt kunne give sig hen til skovens dybe stille (hor)ro(r). Og her bliver Nisser, i hvert fald for en stund, mere end en metervare fra Netflix med et snert af hyggehorror, et dash af nordic noir og sjove sweatere. Et barn kan jo netop være uskyldsrent og klarsynet, men også selvisk, destruktivt og uden omtanke for sine omgivelser.
Øko-horror, folk-horror og naturens sammenbrud/genkomst
Det seneste årti har set en opblomstring af to nye begreber inden for horror, hvilke er nært beslægtede. Det ene, øko-horror, beskæftiger sig med naturen som kilden til det monstrøse. Frygten for rovdyr og naturens ubarmhjertighed er den mest basale kilde til denne form for horror, men med klimakrisen og de mange andre menneskeskabte problemer, der hærger kloden, er fokus skiftet.
Den monstrøse natur er nu ikke ude efter det enkelte menneske som føde (Dødens Gab), men menneskeheden som sådan. Folk-horror, på den anden side, har større fokus på det menneskelige, men dog netop også de mennesker, for hvem dyb spiritualitet, ældgamle traditioner og en tæt forbindelse til naturen anses som værende en kilde til rædsel for de ankommende byboere. Nylige eksempler på dette er film som Hereditary eller Midsommar, men den helt store klassiker er The Wicker Man, som Nisser (endnu engang) skylder en del. I folk-horror ser vi igen skellet mellem by og land hårdt optrukket, for det er i byboerens fremmedgørelse fra naturen, at det moderne menneske mister fodfæstet.