Battle Royale på koreansk
Seriens succes må ved en lynhurtig formanalyse altså siges at bero på, at den gør sig bemærket gennem sin stærke visuelle stil og dedikation til at stå benhårdt – og blodigt – ved sin præmis samtidig med, at den læner sig grundigt op ad allerede etablerede greb og genrer, der gør den let afkodelig. Ganske kort, så kan man sige, at serien kan siges at være Black Mirror møder Battle Royale.
Seriens sorte fremtidssyn på medier, teknologi, vold og magt samt menneskets tilsyneladende endeløse potentiale for nederdrægtighed er på mange måder at sammenligne med de dystopiske versioner af en nær fremtid, som vi kender så godt fra Black Mirror. Men hvor Black Mirror kun bruger en enkelt episode til at hudflette en enkelt problemstilling eller et koncept, så bruger Squid Game ni episoder til at bore dybt ned i én absurd fremtidsversion, nærmere bestemt en såkaldt Battle Royale.
Begrebet, der både betegner en japansk film fra 2000 af samme navn såvel som den genre af bøger, film og computerspil, der fulgte i kølvandet på den populære film, betegner sædvanligvis en konkurrence, hvor en række modstandere kæmper i et afgrænset område, til der kun står en mand eller kvinde tilbage. De mest populære og velkendte eksempler på genren, i hvert fra et vestligt perspektiv, er i filmens verden Hunger Games, og i computerspillets Fortnite.
I Squid Games tilfælde drejer det sig om tilfældigt udvalgte sydkoreanere, der er udvalgt til at deltage i en dødbringende, men også potentielt ekstremt lukrativ konkurrence – gevinsten for at overleve lyder på knap en kvart milliard kroner. Omend forskellige, så har deltagerne dog alle den fællesnævner, at de ikke alene er fattige, men har også en stor gæld. Sidstnævnte er en særdeles vigtig detalje og en nøgle til at forstå seriens bredere kritik ikke alene af det sydkoreanske samfund, men af global kapitalisme som sådan. Tilsyneladende fungerer deltagernes bundløse gæld som en forklaring på, hvorfor de overhovedet accepterer de absurde og groteske regler, der bliver opstillet af den mystiske bagmand, der styrer Squid Game:
Overlev seks dage og seks lege bygget på klassiske sydkoreanske børnelege, men med dødelig udgang, hvis man fejler eller ikke forstår at følge reglerne til punkt og prikke. For nu at tage en dansk parallel: Tænk på en børnefødselsdag, der strækker sig over en lille uge – en mareridtsagtig idé selv uden dødsfælder – blot dog med den forskel, at hvor den sydkoreanske version af stoleleg og ballondans resulterer i et udskillelsesløb, hvor de børn, der er for langsomme eller måske bare uheldige, koldblodigt og nådesløst bliver skudt, kastet ud fra en høj bygning eller tævet ihjel.
Som serien skrider frem, så bliver det dog også klart, at det er i deltagernes ’frivillighed’ til at deltage, at en central del af seriens revselse af både det sydkoreanske og det globale samfund ligger. For deltagerne i Squid Game er selvfølgelig ikke børn. Og de lege, de deltager i, er i bogstavelig forstand dødsensalvorlige, hvilket er det absolut modsatte af, hvilket formål leg evolutionært spiller, nemlig på en relativt uskadelig måde at simulere voksenlivet med alle dets farer, men uden de risici for liv og lemmer, som (dyre)barnet på et tidspunkt må stå over for, når mor eller far ikke er der længere. Det er i den kontrastering med det barnlige og det legende på den ene side og så den blodigt brutale konsekvens af selv den mindste fejltagelse på den anden, der gør serien så umiddelbart fængende.
Det er dog ironisk nok også lige netop her, i det brændende ønske om at chokere, at det viser sig, at serien stikker dybere end som så. For blandingen af det, man i Japan kalder kawaii – det nuttede, hyggelige og elskelige, og så rædslen og den udpenslede vold er ganske vist seriens første og mest umiddelbare hook. Men det virkeligt forfærdelige i Squid Game, og det, der for alvor giver stof til omtanke, er ikke den morderiske verden, hvor enorme dukker er udstyret med maskingeværer og skyder på alt, der rører sig. Ej heller er det, at man tvinges til at trække tov over en afgrund. Nej, det er verden udenfor og dens totale mangel på muligheder, der får de vanvittige aktiviteter i Squid Game til at virke som et reelt og mere attraktivt alternativ til at bringe mad ud, arbejde på café eller på fabrik. Alice er faldet ned i hullet, men der er ingen eventyrland at finde, hverken oppe eller nede.