Hvis andel?

Engang var der et kommunikationsbureau, der hed Radius. Så skiftede DONGs forsyningsnet navn til Radius. For et par uger siden var der et kommunikationsbureau, der hed Andel. Så skiftede Energiselskabet SEAS-NVE navn til Andel. Det var Andel ret irriteret over. Minsandten om det ikke var kommunikationsbureauet Radius, som var med til at finde navnet Andel. Hvad sker der lige i kommunikationsbranchen? Hvem har egentlig andel i Andel? Er det noget, alle kan kalde sig? Hvis andel?
Det store danske energiselskab SEAS-NVE har skiftet navn til Andel. Der er bare et lille problem: Navnet Andel bruges allerede af et lille konsulentbureau, som hed Andel i forvejen. Er det et problem? Og hvordan og hvorfor brander det energiselskabet Andel?
Det store danske energiselskab SEAS-NVE har skiftet navn til Andel. Der er bare et lille problem: Navnet Andel bruges allerede af et lille konsulentbureau, som hed Andel i forvejen. Er det et problem? Og hvordan og hvorfor brander det energiselskabet Andel?
af Vilhelm von Haller Groenbaek
For at forstå denne lettere indviklede sag skal vi starte med at se på Radius CPH, et kommunikationsbureau, og Dong Energys elnetselskab Dong Energy Distribution tilbage i april 2016. Det er nemlig den måned, hvor Dong Energy Distribution skifter navn til Radius.
 
Man skulle tro, at Radius, altså kommunikationsbureauet, ville blive sure over det, men tværtimod.
 
“Ørsteds beslutning om at ”føde” en ny Radius for et par år siden ændrer ingenting. Vi oplever ikke, at det giver problemer.”
 
Citatet stammer fra Asbjørn Haugstrup, adm. direktør for Radius, og er fra en artikel bragt på markedsforing.dk i 2018.
 
Er det mon, fordi Radius og Radius arbejder med vidt forskellige produkter og derfor ikke mener, at deres konkurrenceevne forværres ved at have en navnebror, der laver noget helt andet end dem selv? Det må det næsten være.
 
En meget lignede historie tegnede sig her i sidste måned mellem Andel, et kommunikationsbureau, og SEAS-NVE, Danmarks største energiselskab. SEAS-NVE var nemlig trætte af, at man hverken kunne udtale deres navn eller få et indtryk af deres værdier gennem deres brand. Derfor ændrede SEAS-NVE i august 2020 deres navn til Andel
 
Det er her, historien er anderledes i forhold til Radius og Radius. Kommunikationsbureauet Andel blev nemlig godt og grundigt irriteret over nu at have en uønsket navnebror.
 
Denne irritation gjorde de offentligt på adskillige sociale medier, som Facebook og LinkedIn.
 
Kilde: Facebook
 
Men hvorfor er kommunikationsbureauet Andel irriteret over at have en navnebror, når de overhovedet ikke konkurrerer om de samme kunder?
 
Rasmus Rune Nielsen. medstifter og direktør i Andel. Kilde: andel-andel.dk
 
Jeg har spurgt Andel og Rasmus Rune Nielsen. medstifter og direktør i Andel, som siger dette:
 
“I andel er vi rådgivere, formidlere og designere, der fra hvert vores faglige afsæt arbejder med at engagere mennesker i sammen at skabe forandring inden for områderne bæredygtig byudvikling og samfundets grønne omstilling. Vores forretningsmuligheder hviler på den præmis, at der ikke skal kunne rejses tvivl om vores uafhængighed, når vi rådgiver vores kunder, faciliterer partnerskaber, modererer en faglig debat eller optræder i medierne. Det vil være meget uheldigt for os at blive forvekslet med repræsentanter for et energiselskab, som jo har indlysende kommercielle og politiske interesser i forhold til eksempelvis den grønne omstilling. Hvis SEAS-NVE bare var et elselskab, der udsendte rudekuverter til deres kunder i Vestsjælland, havde der nok ikke været noget problem. Men sagen er, at SEAS-NVE har en ambition om meget mere end det. De ønsker at være aktør i den grønne omstilling og bæredygtige byer, eksempelvis udvikling af smart cities – eller ’Smart-city markedet’, som SEAS-NVE selv kalder det på deres hjemmeside. Problemet er, at bæredygtige byudvikling inklusive Smart city-markedet netop er kernen i det meste af vores arbejde. Vi møder faktisk også SEAS-NVE og andre energiselskaber i flere og flere sammenhænge, og det er en meget mærkelig situation, at vi pludselig skal dele navn med et stort elselskab, der ønsker at skabe sig en ny identitet inden for vores kerneområde. De har tilmed udformet et logo, der ligner vores utroligt meget. Det er næsten som et komplet identitetstyveri. Vi er en lille aktør i markedet, men vi har en stor goodwill og deltager i en lang række dagsordensættende projekter såvel i dansk som i international sammenhæng. Vi er rigtig kede af, hvis vi fremover, hver gang vi deltager i et projekt eller møder en kunde, skal starte med at forklare, hvem vi ikke er."
 
Ifølge Andel står problematikken helt klar. De ser ikke et elselskab, men en kommende aktør på deres kernemarked. At der kommer endnu en konkurrent på market er ikke det store problem. Det store problem er, hvis Andel skal dele navn med SEAS-NVE og samtidig agerer inden for samme marked. 
 
Niels Christian Døcker, advokat og partner hos Bach Advokater. Kilde: Bachlaw.dk
 
Men kan man virkelig bare skifte navn til det samme som en anden virksomhed? Det har Niels Christian Døcker, advokat og partner hos Bach Advokater, måske et svar på:
 
På stående fod er min vurdering, at det ikke kan udelukkes, at ordet ”andel” vurderes at savne tilstrækkeligt særpræg for såvel kommunikationsbureauet som for energiselskabet. I så tilfælde vil ingen varemærkeretligt kunne gøre noget ved hinanden. Man kunne eventuelt argumentere for, at ”Andel” dog har særpræg hos kommunikationsbureauet, men ikke hos energiselskabet , ganske enkelt, fordi den vare, energiselskabet leverer, i højere grad har noget med en andel at gøre, end tilfældet er for de services kommunikationsbureauet leverer. Men ovenstående vil i min verden være en overflødig akademisk diskussion, da der, selvom ordet ”andel” måtte have al den særpræg, som varemærkeloven kræver, ikke efter min bedste overbevisning er nogen som helst risiko for forveksling. Dertil er produkterne nemlig for forskellige."
 
Der er således ikke meget, der tyder på, at der foreligger en krænkelse af ejerskabet over navnet Andel. Dette er, selvom der er sammenfald af varemærker, på grund af, der ingen lighed er mellem produkterne fra henholdvis Andel og Andel. Derfor ingen eller kun lav risiko for forveksling. 
 
SEAS-NVE’s navneskifte holder så måske juridisk, men hvorfor ville et stort energiselskab ændre navn til Andel. Er det ikke en tand for generisk? Hvis selv varemærkeloven ikke finder et særpræg i ordet, kan man så som brand definerer sig i den branche?
 
Hvad er værdien for energiselskabet i at ændre navn?
For at forstå sådan en navneændring kan vi se tilbage på DONG. I 2017 skiftede DONG nemlig navn til Ørsted. Men, hvorfor valgte Dong lige præcis Ørsted som navn? Ørsteds adm. direktør Henrik Poulsen sagde til Berlingske i 2017: 
 
“Vores nye navn er en hyldest til H.C. Ørsteds nysgerrighed, engagement og interesse for naturen, og vores brand-identitet afspejler den nytænkning og dybe forståelse af naturen, som er afgørende for at kunne skabe en verden, der udelukkende kører på grøn energi.”
 
Med andre ord handler det om, at DONG Energy hverken var dansk eller grøn. DONG er en forkortelse for Dansk Olie og Naturgas, som var noget af et navn for den nye brandingvinkel, de var i gang med.
 
Hvad var så SEAS-NVE’s nye brandingvinkel?
Det ville kommunikationsbureauet Andel også gerne vide. De postede nemlig denne kommentar under et opslag fra SEAS-NVE, hvor SEAS-NVE fremlagde, at de skiftede navn. I kommentaren spørges, hvorfor de to firmaer nu ikke kun har samme navn, men også samme visuelle identitet.
 
Kommunikationsbeauret Andel har gjort det klart i mange opslag og kommentarer, at de på ingen måde er tilfredse med navneændringen. Under en af disse kommentarer kommer SEAS-NVE med denne officelle udmeldelse vedrørende navneændringen (Kilde: Facebook)
 
SEAS-NVE's officelle udmeldelse er en lang begrundelse for navnet, som bunder i, at energiselskabet er ejet af mange andelshavere og dermed er et fællesskab. Samtidigt med dette siger SEAS-NVE, at de to virksomheder er: 
 
"... inden for helt forskellige brancher,..."
 
Det minder meget om DONGs navneændring til Ørsted. SEAS-NVE er ikke et dansk nok navn, og det inkluderer heller ikke deres fællesskabskultur. Man kunne også tænke sig, at Andel også var en lille smule nemmere at huske, og udtale, som navn frem for SEAS-NVE.
 
Det handler i bund og grund om den værdi, der bliver signaleret gennem ens navn. SEAS-NVE-navnet stammer fra en forkortelse af de forhenværende energiselskaber der fusionerede i 2005, Sydsjællands Elektricitets Aktieselskab og Andelsselskabet Nordvestsjællands Elektricitetsværk.
 
Så selvom SEAS-NVE er en forkortelse, er det stadig en for stor mundfuld af et navn. Udover det er der ikke det store budskab eller ditto fortælling om SEAS-NVE-værdier i navnet, hvilket er det, de selv fremhæver. Men det er ikke SEAS-NVE, der selv har stået bag det nye navn. De har fået hjælp udefra af nogle, der kender situationen i forvejen.
 
Kommunikationsbureauet Radius har nemlig haft en finger i spillet.
 
Ja, det samme kommunikationsbureau, som begyndte at dele navn med Ørsteds daværende elnetvirksomhed Radius.
 
Kilde: Facebook
 
Der er altså brugt samme finte mod kommunikationsbureauet Andel, som blev brugt mod Radius. Men hvis vi ser bort fra det genbrugte trick, er rebrandingen fra SEAS-NVE til Andel så overhovedet besværet værd?
 
Mads Mordhorst, lektor og ph.d, CBS, udtalte vedrørende navneændringen til energiwatch.dk i august:
 
"De vil gerne se sig selv som et brugerdrevet selskab med rødder i andelsbevægelsen, der jo er et ekstremt stærkt brand.”
 
Ifølge Mads Mordhorst er Andel et ekstremt stærkt brand, men kan man koble det sammen med virksomheden? Når man siger andel, tænker man så på Danmarks største energiselskab, eller er navnet egentlig for generisk?
 
Med andre ord: Er konnoteringen overhovedet eksisterende i det navn?
 
Det skal selvfølgelig også nævnes, at når andel både kan kapsulere et kommunikationsbureau og et energiselskab, kan en tøjproducent så ikke også hedde Andel?
 
Det bringer os tilbage til kommunikationsbureauet Andel. Tænker man kommunikationsbureau, når man siger andel? Hvis nej, hvorfor hedder kommunikationsbureauet så overhovedet Andel? Hvis man spørg Rasmus Rune Nielsen, siger han:
 
“Andel er grundlagt i 2016 på den enkle tanke, at ingen kan forandre verden alene, men at alle har en andel i at forandre verden. Vi tror på, at udvikling sker, når mennesker rykker sammen, deler viden, udvikler løsninger og byder ind med hver deres andel i at skabe noget nyt. Vi har forpligtet os til denne mission gennem vores vedtægter og gennem vores navn, som vi er meget stolte over.”
 
Spørgsmålet er så, hvor stor en andel af kunder, der bliver forvirret over, hvilken Andel der er den rigtige Andel. Hvis den ene Andel konstant skal henvise til den anden Andel, er navnet så ikke kun til besvær? En andel af varemærkeloven er så måske brudt? Det er dermed andelen af de forvirrede potentielle Andel-kunder, der udgør, hvor stor en andel af begges problem der kommer til at stamme fra navnet... altså Andel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også