Helle skal få landets tungeste brand i øjenhøjde

Det ligger ikke lige for, at Nationalbanken kommer på TikTok, siger den nye kommunikationschef, Helle Harbo Holm. Men en af hendes opgaver bliver at gøre landets tungeste institution mere brugbar for almindelige danskere og at lægge en ny kommunikationsstrategi i samarbejde med bankens nye direktør, som endnu ikke er udnævnt.
På sigt kan det være, at nogle skal danse renteændringerne på TikTok, joker ny kommunikationschef i Nationalbanken. Foto: PR
På sigt kan det være, at nogle skal danse renteændringerne på TikTok, joker ny kommunikationschef i Nationalbanken. Foto: PR
Helle Harbo Holm nåede kun at være presse- og kommunikationschef i Kriminalforsorgen i få måneder, før hun blev prikket på skulderen og opfordret til at søge jobbet som Nationalbankens nye kommunikationschef.
 
Det tiltrådte hun i oktober sidste år.
 
"Nogle gange opstår der muligheder, man ikke havde set komme, og som simpelthen er så gode, at man er nødt til at gribe dem, mens de er der. Også selv om timingen ikke er helt optimal," skrev hun i den forbindelse på LinkedIn.
 
Når man siger ”kronekurs” og ”penge- og valutakurspolitik” får de færreste nok lys i øjnene. Men fordommene om, at nationaløkonomi er tørt eller svært forståeligt, vil Helle Harbo Holm være med til at nedbryde.
 
Hun har solid erfaring med formidling af taltunge informationer fra sine ti år i Danmarks Statistik, senest som pressechef. 
 

Kan bidrage mere til samfundsdebatten

Nu er hun i fuld gang med at lave forarbejdet til en ny kommunikationsstrategi. Den afventer, at der bliver fundet en afløser for Lars Rohde som direktør for Nationalbanken.
 
Alligevel vil hun gerne dele sine egne tanker om noget af det, som den nye strategi skal kunne.
 
”Netop nu er der et godt momentum for, at vi kan bidrage mere til samfundsdebatten, for som institution besidder vi en stor viden, og den kan vi give endnu mere tilbage af til samfundet,” siger hun med henvisning til, at inflationen er på sit højeste niveau i 30 år.
 
Ud over at kommunikere til ”professionelle brugere” som aktieanalytikere og økonomer har Nationalbanken også en mulighed for at blive mere relevant for samfundsinteresserede danskere, mener Helle Harbo Holm.
 
”Det er en fordel for os, at vores anbefalinger bliver forstået af alle, for det styrker vores troværdighed og relevans,” siger Helle Harbo Holm og tilføjer:
 
”Når vi i en situation med høj inflation siger, at alle er nødt til at holde igen, hvis ikke det skal have negative konsekvenser længere henne ad vejen, er det vigtigt, at man som borger kan tage kvalificeret stilling til det. På den høje klinge ligger det som en demokratisk forpligtelse hos os.”
 

Genovervejer sociale medieplatforme

Kanalerne til det formål har Nationalbanken allerede. Ud over at udgive en podcast er Nationalbanken på LinkedIn, Twitter og –måske lidt mere overraskende – Facebook.
 
Her kan man for eksempel læse et opslag om, at Kroatien har skiftet sin nationale valuta, Kuna, ud med euroen, så gruppen af eurolande, som Danmark fører fastkurspolitik overfor, nu tæller 20 lande.
 
En brugerkommentar til opslaget illustrerer meget godt Helle Harbo Holms pointe om, at Nationalbanken kan blive bedre til at sætte sin viden i spil:
 
”Og hvad har det af betydning for den danske økonomi? Sorry to say, men lige nu virker det bare som et random fact?,” lyder en af kommentarerne.  
 
 

Hvert ord bliver vejet 

Men det er lettere sagt end gjort at bryde nationaløkonomiske fakta ned, så alle forstår dem, når man har så stor indflydelse som Nationalbanken, pointerer Helle Harbo Holm.
 
”Vi er i den særlige situation, at vi har topprofessionelle brugere i den finansielle sektor og analytikere, som lytter til hvert ord, vi siger, og prøver at analysere på, hvad det kan betyde, så vi skal tænke os godt om, når vi kommunikerer,” siger hun og tilføjer:
 
”Derfor skal vi i vores nye kommunikationsstrategi finde balancen mellem at dele mere ud af vores viden og at tage højde for, at vores ord tillægges stor vægt.” 
 
Som mange andre genovervejer Helle Harbo Holm i øjeblikket brugen af Twitter.
 
”Twitter er en af de platforme, jeg tænkte, vi kunne være mere synlige på over for journalister og professionelle brugere, men nu følger jeg interesseret med i, hvad der sker på den platform,” siger hun med henvisning til platformens turbulente liv under den nye ejer, Elon Musk.
 
”Vi har talt om Instagram, og det er der helt sikkert også mange muligheder i, hvis man har ressourcerne til det. Men det er også en prioritering at skabe det gode indhold og vedligeholde det frem for at brede os ud på en masse platforme.”
 

Ny k-strategi er et langt sejt træk

TikTok er hun mere skeptisk overfor på nuværende tidspunkt.
 
”Jeg tror, at de tre platforme, jeg har nævnt, fint dækker, hvor vi prioriterer at møde vores brugere lige nu. Men på sigt kan det da godt være, vi skal have nogle til at danse renteændringerne,” siger Helle Harbo Holm med et smil og tilføjer:
 
”Nej, vi skal ikke være firstmovers på platforme, og hvis vi var, ved jeg heller ikke lige, om det er sådan, vi ville gribe TikTok an.”
 
Hvor svært bliver det for dig at rykke kommunikationen i en institution som Nationalbanken?
 
”Jeg ved, at jeg ikke rykker noget fra dag til dag eller måned til måned. Det er det lange seje træk at skabe en forandring, der er solidt funderet og giver mening både internt og eksternt,” siger Helle Harbo Holm.
 

Optur over fejringsbarometer

Den tålmodighed har hun valgt til frem for det fokus på hastighed, hun kendte fra sin tid som journalist på tv2.dk i den periode, hvor mange medier jagtede klik.
 
”Da jeg skiftede til organisationsverdenen, stoppede jeg op og overvejede, om jeg kan være i ofte tunge hierarkier, og i at ting tager tid, og det kan jeg godt, for det har sine styrker,” siger Helle Harbo Holm.  
 
Og til dem, der tror, at Nationalbanken er et alvorstungt sted, har Helle Harbo Holm et andet indtryk. Kort efter hun startede, blev hun introduceret for ”fejringsbarometret”.
 
”Det går ud på, at alle i kommunikationsafdelingen løbende sætter nogle post-its op med ting, der er lykkedes, og så samles vi med jævne mellemrum og fejrer dem. Det kan være alt fra en konference, der er gået godt, til at rose en kollega," siger hun og tilføjer:
 
"Det var faktisk næsten rørende og værd at fejre i sig selv.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også