Når sundhed formidles til mænd

Hvordan reagerer mænd på kommunernes kommunikation, når temaet er sundhed? Det satte jeg mig for at undersøge i specialet ”Når sundhed formidles til mænd – Analyse, kritik og rådgivning af Rødovre Sundhedscenters formidling af sundhedstilbud”. Det viste sig, at sundhed ikke er det letteste at få mænd til at handle på – især når mændene opfatter sig selv som sunde og ikke mener, at de behøver at blive sundere.
Vi har alle hørt, at mænd er dårlige til at gå til lægen. Det er de også til at benytte sig af deres kommunes sundhedstilbud. I Rødovre Sundhedscenter opleves netop dette ved, at kun knap en fjerdel af de borgere, der henvender sig for at få hjælp til at stoppe med at ryge, tabe sig eller få kost- og motionsvejledning, er mænd. Og det er til trods for, at al forskning viser, at mændene er dem, der sundhedsmæssigt er mest udsatte. Derfor satte jeg mig for, ud fra et kommunikationsfagligt synspunkt, at undersøge hvordan Sundhedscenterets nuværende kommunikationsmaterialer appellerer til målgruppen mænd i Rødovre, og hvordan Sundhedscenteret bedst muligt kan formidle sundhedstilbud til målgruppen.
 
Gennem en sprogbrugsanalyse analyserede jeg Rødovre Sundhedscenters brochure, en annonce og  webtekster fra Sundhedscenterets hjemmeside. Analysen viste, at materialerne på et tilfredsstillende niveau informerer modtageren om Sundhedscenterets tilbud, men at de ikke tilstrækkeligt motiverer modtageren til en sundere adfærd. Materialernes målgruppe defineres også til at være for bred.
 
I specialets anden del interviewede jeg udvalgte medlemmer af målgruppen mænd i Rødovre, der har en risikabel sundhedsadfærd. Til trods for forskellige opfattelser af sundhed mente alle respondenter, at de levede forholdsvis sundt, og derfor ikke havde behov for at forbedre deres sundhed og dermed at benytte sig af sundhedstilbud. Uden målgruppens motivation kan det være vanskeligt at få dem til at skifte holdning og ændre adfærd.
 
På baggrund af mine analyser var mine anbefalinger til, hvordan Sundhedscenteret kan forbedre sin formidling af sundhedstilbud til målgruppen mænd i Rødovre følgende:
  • Skab sammenhæng i sundhedsindsatsen
  • Afgræns målgruppen
  • Motivér målgruppen
  • Brug direkte markedsføring
  • Vær til stede dér, hvor mændene er
I min konklusion påpegede jeg vigtigheden af, at Rødovre Sundhedscenter bevæger sig væk fra sine nuværende, traditionelle markedsføringskanaler, som brochure, annonce og hjemmeside, da disse hverken appellerer til målgruppen mænd, eller motiverer dem til at tilegne sig en sundere adfærd.
 
Specialet behandler et meget relevant og aktuelt samfundsproblem: Hvordan skaber vi mere social lighed i sundhed, og når de målgrupper som er mest udsatte, heriblandt mænd, så sundhedsformidlingen ikke kun når ud til de ressourcestærke målgrupper.
 
Specialets viden kan med fordel deles med andre organisationer, som også beskæftiger sig med mænds sundhed, f.eks. patientforeninger eller kommunale sundhedscentre. Specialets resultater kan således bidrage til den eksisterende viden om mænd og sundhedsformidling.
 
Specialet er skrevet af Liv Martinsen, Nordiske studier og sprogvidenskab, ved Københavns Universitet, og er bedømt til karakteren 12.
 
Læs hele specialet her.
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også