Når krisekommunikationen fejler
Fortjente hug til Journalistforbundet

Foto: Christian Lindgren / Ritzau Scanpix

Skrevet af

Lone Sewerin
Presserådgiver

1 artikler

0 indlæg

Skomagerens børn går med hullede sko, siger ordsproget. Og Dansk Journalistforbund laver elendig krisekommunikation.
Det står klart efter den seneste uges kaos i fagforbundet, hvor en banal fratrædelsesaftale med fagbladet Journalistens redaktør har udviklet sig til en alvorlig krise.
 
Fredag den 28. juni blev der udsendt en pressemeddelelse om fagbladsredaktørens afgang. Søndag trak forbundsformanden sig tilbage. Journalistforbundets hovedbestyrelse var tavs. Kun den nye formand udtalte sig, uden at sige ret meget. I skrivende stund har godt 200 medlemmer skrevet under på et krav om, at der skal holdes ekstraordinært delegeretmøde, så hele hovedbestyrelsen kan forklare forløbet og komme på valg.
 
Journalistforbundets top har fået fortjente hug for sin håndtering af sagen. Men hvorfor gik det så galt? Blandt andet fordi Dansk Journalistforbund – som ellers også organiserer kommunikatører – overtrådte nogle af de mest elementære regler i krisekommunikationens ABC. Her kommer tre af de vigtigste:
 
1. Dobbeltmoral straffes
Ytringsfrihed er en kerneværdi for Dansk Journalistforbund. Så duer det ikke at begrunde fyringen af fagbladsredaktøren med, at ”hans journalistisk kompromisløse linje har også slidt på relationen mellem parterne, og DJ er nået til et punkt, hvor der må en ny person på posten”. Slet ikke!
 
2. Forklaringen mangler
To dage efter fyringen af fagbladsredaktøren og udsendelsen af den famøse pressemeddelelse er der lukket møde i Dansk Journalistforbunds hovedbestyrelsen. Her går formanden af. Næstformanden overtager posten. Begge kommunikerer de på en måde, der er Kreml værdig. Den afgående formand laver envejskommunikation på Facebook. Fra hovedbestyrelsen er det kun den nye formand, der udtaler sig – uden at komme med en god forklaring på, hvad der egentlig foregår. Det får blot krisen til at vokse.
 
3. Ingen intern kommunikation
Én ting er, at den eksterne kommunikation kom skævt afsted. Endnu mere katastrofalt er det, at DJ fuldstændig glemte at kommunikere med egne medlemmer undervejs. Krisekommunikationens ABC siger: altid, altid, ALTID intern kommunikation før ekstern kommunikation! Skab rum for spørgmål og kritik, og giv ærlige svar. Her er, hvad der i stedet skete: Fagbladet Journalisten rapporterede flittigt i sin onlineudgave, og medlemmerne kommenterede på sagen både her og på sociale medier. Men hovedbestyrelsen gik ikke i direkte dialog med medlemmerne. Resultat: Medlemmer vender sig mod hovedbestyrelsen og kræver ekstraordinært delegeretmøde. Krisen er total.
 
Og hvad så nu? Den nye hovedbestyrelse har 4. juli lagt en udtalelse ud på Dansk Journalistforbunds hjemmeside, hvor man forklarer, hvorfor medlemmerne ikke kan få en forklaring:
“Det handler om, at vi forsøger at holde sammen på vores forbund i en ekstremt svær situation, hvor en del af den viden, der efterspørges, er fortrolig,” skriver hovedbestyrelsen i udtalelsen, der er rettet til forbundets medlemmer. Og den glemmer i samme åndedrag, at netop medlemmerne af Dansk Journalistforbund lægger faglig stolthed i at få fortrolige oplysninger frem i lyset og derfor må forvente, at deres egen fagforening går forrest.
 
“Vi er rigtig kede af, at denne sag er endt med at blive så omfattende,” slutter hovedbestyrelsen sit skriv. Det er det tætteste, forbundets ledelse kommer på at gøre det, der virker allerbedst, når man skal lægge en krise ned:
 
4. Sig undskyld
Men undskyldningen er for vag, og den kommer for sent. Det kommer til at tage lang tid at lappe hullerne i Dansk Journalistforbund.

Relaterede artikler

Nets: grovere end grovgrisk - 7.000.000.000. Så meget mener ledelsen i Nets, de fortjener i bonus for at passe deres arbejde. Tilsyneladende kom det s...
Krisekommunikation: state of the art 1980-2020 - 1980’erne var kriseledelsens årti, mens 1990’erne var krisekommunikationens årti. Den store udfordring i de kommende ti ...
Savner du værktøjer i din eksterne k-kasse? - Du er så småt klar til sommerferie. Den er tiltrængt. Familie, venner og læskende drikke venter. Men hvordan undgår du a...
Tre scenarier: Sådan bliver K-folket vindere midt i DJ-kaos - Fagforeningen DJ – Medier og Kommunikation har været i en heftig sommerkrise – og det kan ende med at blive rigtigt gode...
3F: Fagligt Fælles Fuckup - Få organisationer kan prale af samme folkelige opbakning og større kommunikationsmæssige muskler end 3F. Alligevel lykke...
Det permanente kaos i galehuset DJ - Elisabeth Geday holdt kun godt tre måneder som direktør for Dansk Journalistforbund. Var hun fejlcastet, eller blev hun ...

Giv din stemme

18 stemmer
4,1/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

34 JOB

Praktikant

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationskonsulent

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationskonsulent

Frist: 22. september

Presse- og kommunikationskonsulent

Frist: 2. oktober kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.