Undgå kommunikationskiks med disse 4 overvejelser

SPONSORERET INDHOLD. Influencer-marketing går i øjeblikket sin sejrsgang – både når vi ser på spalteplads i medierne, og når vi taler om brugen af influencers. Det er måske ikke så mærkeligt, for det er på de sociale medier, at morgendagens stjerner findes. Se blot på, hvem der deltager i Vild med dans, Godmorgen Danmark, Aftenshowet og Guldtuben. Men der er en bagside af medaljen omkring Influencer-marketing. Hvad skal du være opmærksom på omkring Influencer-marketing-kommunikation?
Udarbejd en omhyggelig proces for både valg af og samarbejde med din influencer. Der er en del kommunikationsfaldgruber, du kan falde i. Foto: Getty Images.
Udarbejd en omhyggelig proces for både valg af og samarbejde med din influencer. Der er en del kommunikationsfaldgruber, du kan falde i. Foto: Getty Images.
1. Er influencers eksperter?
Youtuber Fie Laursen har mange roller – udover youtuber er Fie blogger, realitystjerne, forfatter og fotomodel. Og nu er Fie så også blevet slankeekspert, eller er hun?
 
Først fortalte Fie via sin blog og YouTube-kanal om, at hun havde tabt sig 4 kilo i løbet af 3 dage.
 
 
Så kom Fødevarestyrelsen med et hurtigt svar om, at Fies vandkur kunne slå folk ihjel, fordi blodet mister vigtige salte, og cellerne svulmer op, når man bruger vand til en slankekur.
 
 
Fie beklagede sin post og trak i land. Kort tid efter trak Fødevarestyrelsen også i land, da Fie kun havde drukket 2 liter vand pr. dag og dermed reelt fulgte de klassiske råd om som voksen dagligt at drikke 2 liter vand.
 
Er influencers eksperter? Helt klart på mange områder, men ikke nødvendigvis i alt. I en influencerkontekst er det influenceren, der skaber rammerne og præmissen, men du kan i den indledende dialog med influencerne godt afstemme forventninger og viden, så eventuelle faktuelle fejl undgås.
 
2. Du bestemmer ikke alt, desværre
Selvom influencer-marketing er et af de største buzzwords i kommunikationsbrachen i øjeblikket, så er der en præmis, som du skal være opmærksom på, før du ryger med på vognen og starter dialogen med danske influencers. Influencerne er nemlig konger og dronninger i deres eget kongedømme.
 
Det kan lyde lidt dramatisk, men humlen er, at influencernes succes er skabt ud fra, at influencerne på de sociale medier bruger sig selv og deres eget miljø til at skabe en høj grad af troværdighed. Og det skal man som virksomhed eller brand ikke ændre, for så mister influenceren og dit brand troværdighed.
 
Har du et kommercielt budskab, som du gerne vil formidle igennem en eller flere influencers, så skal der være transparens i forhold til, hvem der reelt er afsender.
 
3. Transparens 
Da influencerne vil være afsender af kommunikationsbudskabet, så er det også influencerne, som skal vise transparens i forhold til markedsføringsloven. Det betyder, at influencerne skal huske af lave #reklame og #brand som det første i deres post, uanset om det er på Instagram, en blog eller YouTube.
 
Der er i denne sammenhæng minimum én faldgrube. Eksempelvis: Skal influenceren højt og tydeligt gøre opmærksom på, at der er tale om reklame i al den tid, produktet bruges i videoer?
 
Lad os sige, at du har sponsoreret et par lækre hovedtelefoner. For at vise nydelsen af den gode lyd i hovedtelefonerne vil influenceren spille noget musik. Hertil bruger influenceren sin smartphone, som influenceren fik for tre år siden af Apple. Er det stadigvæk en reklame for Apple?
 
Uanset om du bruger de relativt små mikro-influencers i forhold til antallet at følgere eller abonnenter (YouTube) eller de større makro-influencers, så skal enten du eller den underleverandør, som du bruger til at finde de bedste influencers, tage pater familias-rollen og lægge klare retningslinjer for, hvordan og hvor længe et produkt er i fokus.
 
4. Mikro- eller makro-influencers?
Afhængig af, hvilket land vi taler om, vil definitionen af en mikro-, makro- eller megainfluencer være forskellig. I en dansk kontekst er en mikro-influencer typisk en person, som har mellem 15.000 og 30.000 følgere.
 
De små influencers har generelt en bedre interaktion med deres følgere. Det måles i engagement rate. Mikro-influencerne er også billigere, men kan i forhold til den tidligere omtalte medalje være forbundet med lidt mere arbejde i forhold til kommunikationen, da mikro-influencerne ikke har en agent.
 
Omvendt er agenter et fordyrende led, så rådet herfra må lyde, at du vægter din tid og dit budget. Det er op til dig at bedømme, hvad der vil være det bedste valg i forhold til dine produkter og dit mål.
 
Vil du gerne vide mere om emnet og undgå problemfyldte kommunikationsfejl, så kan du eksempelvis dykke ned i denne artikel om influencer-marketing.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også