|
|
|
Når annoncering går galt
Malgoritmernes makværk

Selvom maskinen altid er klogere end os, så kender den altså ikke sociale koder og god opførsel. Det resulterer i sjove fejl, når online-annonceringen bliver lavet af algoritmer. Foto: Getty Images

Skrevet af

Julie Kolbeck
Redaktør

14 artikler

0 indlæg

Algoritmemaskineriet kender hverken til respekt, høflighed eller tabubelagte emner, og online-annoncering kan derfor ende ud i nogle tåkrummende situationer. Grin og forarges, når vi her serverer Bureaubiz' malgoritme-miks.

Online-bannere, der er algoritmestyrede, har både høstet awards til bureauer, rejst etiske problemstillinger og kastet debatter om filterbobler og datakontrol af sig. Der er dog ét aspekt ved online-annoncering, der kan få enhver til at trække på smilebåndet: malgoritmer.

Malgoritmer sker, når algoritmemaskineriets annonceplacering kommer i karambolage med en modstridende nyhedshistorie, hvormed det samlede udtryk synes noget ironisk, uheldigt eller måske decideret upassende.

 

1. “Burn baby. Burn!”

 

2. Sig ikke, at bannerreklamer ikke virker!

 

3. Hvad rimer på klima og miljø? Ja, i hvert fald ikke Statoil.

 

4. Hvorfor er det altid Nikes slogan, der ender i tvivlsomme situationer som denne?

 

5. Ummm..

 

6. Medaljeværdigt? Næppe.

 

7. Hey, genius!

 

8. Man er vel aldrig for døv til at tale i telefon?

 

9. Pænt nej tak til cruiseferie.

 

10. Ak, ja.

 

11. Måske følger der lidt sygdom med – men det er gratis!

 

12. ‘Safety first’ gælder alle

 

13. Nej, nej, nej. Bare nej.

 

14. Kaboom!

 

15. Vi lider åbentbart allesammen af anatidaephobia

 

16. Når kampgejsten skal holdes oppe under alle omstændigheder

 

17. Man kan altid skyde skylden på de højere magter

 

18. … Men var det noget med en ny bil?

 

19. Alt til familieferien!

Relaterede artikler

Hvilken gud skal din iPhone tro på? - Digitale assistenter svarer effektivt på faktuelle spørgsmål om alt fra vejrudsigter til regnestykker. Men når Siri udvi...
Design ruinerer dig. Design dræber dig. - Design er mere betydningsfuldt end nogensinde. Dårligt designede sociale medier kan sende millioner af mennesker ud i de...
Mød Norman: Han vil slå dig ihjel - Hvad sker der den dag, kunstige intelligenser bliver klogere end mennesket? Bliver de moralske samfundsborgere, der kun ...
Dit job ifølge Stockfotos - På Twitter har folk haft det sjovt med at vise stockfotos, dårlige fremstillinger af deres jobs under #Badstockphotosofm...
Taler du Fortnite, pleb? - Uforståelige ord strømmer ud af børneværelset til lyden af eksplosioner og laserskud. Du vil så gerne kunne tale med, me...
Teknologien har kontrollen - Teknologerne drømmer om, at teknologien kører sig selv. Resultatet er magtesløshed, for når teknologien kører sig selv, ...
Kina vinder AI-kapløbet - Kina har sat sig et mål om at være verdens førende nation inden for udvikling og implementering af kunstig intelligens i...

Giv din stemme

11 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

64 JOB

Brand Marketing Manager

Se alle job Indryk job

Job

Praktikant

Frist: 1. december

Brand & Design Manager

Frist: 26. november kl. 10.15

Sprog- og kommunikationsmedarbejder

Frist: 28. november
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.