#WeAreNAFO – Den internationale Twitter-hær

North Atlantic Fella Association – eller NAFO – er blevet en væsentlig aktør i informationskrigen. Men hvem er de? Hvad gør de? Hvorfor gør de det – og virker det? Denne artikel forsøger at skabe forståelse for et fænomen, der vokser for hver dag – for NAFO-udvidelse er ikke til forhandling.
Googler du ”What is NAFO?”, er det sandsynligt, at du får resultatet ”North Atlantic Fisheries Commission”. Men hvad har fisk med tegnede Shiba Inu-hunde at gøre? Svaret er: Ikke noget. Under den russiske aggression mod Ukraine står NAFO for “North Atlantic Fella Organization”. 
 
NAFO er et onlinefællesskab, som er blevet skabt i foråret 2022. Mens memes med Shiba Inu-hunderacen er gamle, optrådte første opslag med NAFO på Twitter, ifølge Knownyourmeme.com  24. maj 2022 på Twitter-kontoen @Kama_Kamilia. 
 
“Fellas” er kendetegnet ved at have en avatar af en Shiba Inu-hund som profilbillede – og for at dedikere en del af sin onlinetid til at udstille russisk propaganda og verbalt angribe russiske officielle onlineprofiler med humor som våben. Alle kan selvfølgelig sætte hvad som helst på som profilbillede på et socialt medie, men for at være en officiel del af den uofficielle Twitter-hær kræver det en donation til gavn for Ukraine. Til at begynde med var det et krav, at donationen gik til den georgiske legion, der kæmper i Ukraine. Nu kan donationen gives på anden vis, så længe donationen går til den ukrainske kamp. 
 

Fellas opstod af kedsomhed og voksede i fællesskab 

Ifølge en artikel i Vice opstod idéen mere eller mindre tilfældigt: ”Af kedsomhed begyndte jeg at lave andre ’fellas’ (fyre, red.) og indsætte dem på tilfældige billeder fra Ukraine,” fortæller personen bag @Kama_Kamilia til mediet. Ifølge et interview i B.T. er der tale om en 27-årig polsk mand.  
 
Kama Kamilia lavede sit første opslag med andre “fellas” i maj 2022. Siden er det gået stærkt. Antallet af fellas er ukendt, men et blik på Twitter taler for sig selv. Der bliver flere og flere af dem, og der bliver flere og flere andre brugere, der mere og mere frustrerede søger svar på, hvad denne hær af tegnede hunde betyder – som denne korrespondent på Twitter: 
 
 
 
Historien om den russiske diplomat, som tweetet omtaler, er beskrevet i artiklen fra Vice og går som følger: Mikhail Uljanov er russisk diplomat i Wien og hyppig Twitter-bruger. Den 18. juni 2022 slår han et tweet op og beskylder ukrainsk militær for at være skyld i krigen. En fella svarer, og så gør den rutinerede diplomat det, han ikke burde: Han svarer, og han gør det med disse ord: “You pronounced this nonsense. Not me.” 
 
 

 

Affilieret med Saint Javelin – men hvad med CIA? 


Det er også i merchandise, at det viser sig, at NAFO i en eller anden grad er affilieret med Saint Javelin. Saint Javelin blev etableret af den tidligere journalist Christian Bory i februar 2022 og udgøres i dag af et kollektiv af folk, der støtter Ukraine via sociale medier og med webshoppen www.saintjavelin.com. Her kan man blandt andet købe NAFO-merchandise samt billetter til Crimea Beach Party i 2023. Der er dog ikke tale om en reel strandfest. Det er en fundraising-event for Ukraines væbnede styrker.

 

Ser man på NAFO-profiler på Twitter, vil man opdage, at mange af dem angiver Langley, Virginia som lokation – navnet på CIA’s hovedkvarter. Dette med henvisning til, at der fra russiske propagandisters side har været fremsat beskyldninger om, at NAFO skulle være en CIA-instigeret psykologisk operation.  

 

 

 
Også Kremls primære propagandavåben RT (tidl. Russia Today) bragte lørdag den 11. september en artikel, hvor det fremgik, at et studie fra universitetet i Adelaide, Australien, rejser ”indlysende spørgsmål om den sande natur af noget kaldet NAFO.” Studiet, som RT refererer til, har imidlertid indsamlet data i det tidlige forår, altså før NAFO var opstået, og det omtaler ikke NAFO. 
 
I NAFO-miljøet gøres der tykt grin med dette, og de russiske beskyldninger synes bare at styrke gruppetilhørsforholdet. 
 
’Oleksii Fellaznikov’ 
I slutningen af august 2022 fik NAFO stor anerkendelse af “Defence of Ukraine”, da de på Twitter valgte at takke bevægelsen: 
 
 
Som svar skrev en fella, at han havde lavet en avatar til den ukrainske forsvarsminister, Oleksii Reznikov, som er kendt for sin uortodokse stil. ”Hans navn er Minister Oleksii Fellaznikov”, skrev brugeren. Et par dage senere valgte Oleksii Reznikov at honorere indsatsen ved at skifte sit profilbillede på Twitter ud med pågældende billede: 
 
 
 
Mikhailo Podolyak, en af præsident Zelenskyjs nære rådgivere, fulgte trop, og ligeså gjorde journalisten Ilya Ponemarenko fra Kyiv Independent. Ligeledes postede Ukrainian Memes Forces et NAFO-meme. Det betød selvfølgelig et kæmpe moralboost i NAFO-miljøet, men var også med til at skabe mediebevågenhed. NAFO har blandt andet været omtalt i Washington Post og Politico. Herhjemme har B.T. og Politiken skrevet om det. 
 
 

Fra digitale observatører til digitale deltagere 


Krigen i Ukraine har medført en hidtil uset grad af civil cyberaktivisme. Fra det “traditionelle” periodiske profilbillede på sociale medier til Anonymous, som i denne krig også har forsøgt at aktivere “almindelige pc-brugere" – uden større it-forudsætninger – til f.eks. at skrive om krigen i anmeldelser af restauranter i Rusland på TripAdvisor og Google. NAFO er en forlængelse af det. 
 
Mange uden for Ukraine er engageret i ukrainernes kamp på et niveau, der gør, at de ikke “bare” er digitale observatører i krigen; de er blevet digitale deltagere i den. Følelsen af magtesløshed kan ikke nødvendigvis dækkes ved at sende penge til humanitær eller militær hjælp. Ved at tage den digitale uniform på kan brugerne få en følelse af at bidrage mere direkte. 
 
Til Vice siger @Kama_Kamilia: ”Der er en masse undergang, dysterhed og rædsel, når det kommer til krigen i Ukraine, men fellas er meget centrerede omkring gode vibes og muligheden for at gøre en forskel.” Skaberen bag NAFO gør sig ingen illusioner om at kunne “vinde krigen” via Twitter, men det betyder ikke, at det kun er for sjov. Som det blev udtrykt til en NATO-kommunikationskonference tidligere i september, kan NAFO og Twitter-kontoen Darth Putin noget, som NATO ikke kan. De kan reagere lynhurtigt og bruge humor som et effektivt våben. 
 
NAFO gør hverdagen på sociale medier sværere for russiske propagandister, for det er ikke en helt lille hær, NAFO dækker over. Hver dag kommer nye til. Og det ser ud til at fortsætte. Som et NAFO-slogan lyder: “NAFO expansion is non-negotiable". 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også