Myndigheder på sociale medier
Ordensmagten er et Facebook-hit

"ER DET IKKE SÅDAN HER, MAN LAVER OPSLAG TIL FACEBOOK I DAG?". Sådan skrev Nordsjællands Politi, da de delte dette billede på Facebook den 6. december 2019. Flere end 15.000 synes godt om billedet, flere end 1.200 kommenterede, og hele 8.600 delte det.

Nordsjællands Politi er den politikreds med flest følgere på Facebook. Deres tilstedeværelse bifaldes af borgerne, og deres tilgang til offentlig kommunikation skiller sig i den grad ud.
I 2012 kom Nordsjællands Politi, som den eneste politikreds, på Facebook sammen med Rigspolitiet, i et pilotprojekt.
 
Tiltaget skulle være med til at øge tilliden og troværdigheden til det danske politi. Sidenhen er der gået otte år, følgerne er strømmet til, og flere andre politikredse er også kommet på Facebook.
 
FOTO: To billeder fra Nordsjællands Politis Facebookopslag.
 
Nordsjællands Politi er dog stadig den politikreds, der har flest følgere, og mange ved, hvem de er, når man nævner dem. 
 
Hvad har de gjort rigtigt? 
 
Humor og vigtige budskaber
Det, der i den grad kendetegner Nordsjællands Politi, er deres humoristiske og fængende opslag, der kombinerer vigtige informationer med historiefortælling. 
 
De har en særlig tilgang til kommunikation, og deres gennemgående mønster er humor. Ikke plat humor, men humor, der giver en lyst til at læse opslagene fra ende til anden.
 
FOTO: Opslag fra Nordsjællands Politis Facebookside.
 
Ovenstående er fx et opslag, der skal få borgerne til at huske, at man ikke må parkere hvor som helst på stranden. Politiet har givet det et humoristisk twist, så opslaget ikke føles som en løftet pegefinger. 
 
De formår derfor stadig at fremstå som en autoritet, men forholdet, der skabes til borgerne, er anderledes.
 
"Nordsjællands Politi på Facebook er som en politibil i en mindre skala, der kører rundt uden udrykning … Det er rart for borgerne at vide, at vi er der, og vi fremstår åbne, tilgængelige og menneskelige."
 
- Nordsjællands Politi
 
Nordsjællands Politi har over 100.000 følgere på deres Facebookside, hvor en langt større kreds som Københavns Politi kun har lidt over 10.000.
 
Borgerne foretrækker Facebook
Det er på Roskilde Universitet blevet undersøgt, hvordan kommunikationen mellem Nordsjællands Politi og borgerne egentlig fungerer i praksis. Undersøgelsen viser blandt andet, at borgerne foretrækker at finde informationer på Facebooksiden frem for på politiets hjemmeside eller i medierne. 
 
Som den vigtigste stakeholder for Nordsjællands Politi har borgerne derfor en stor del i SoMe-succesen. 
 
De, der følger Facebooksiden, er brugere, der har en interesse i Nordsjællands Politi, enten fordi de er tilknyttet politikredsen, eller fordi de finder de humoristiske opslag interessante og givende i dagligdagen.
 
På den måde kan borgerne føle sig inddraget i, hvad der sker, og politiet, som de har kunnet gennem årene, kan få hjælp til blandt andet efterlysninger. 
 
"Jeg tror, at de derigennem kan skabe et bånd mellem politi og borgere, hvor begge parter bidrager til samarbejdet."
 
- Bruger af Nordsjællands Politis Facebook-side
 
Nordsjællands Politis tilstedeværelse på Facebook har altså øget borgernes tillid til politiet, da borgerne føler de ser en anden side af politiet og i en vis grad kommer ind i deres verden.
 
Forandret forhold til pressen
Det er ikke nogen hemmelighed, at sociale medier har gjort det muligt for politiet selv at styre, hvilke budskaber der kommer ud, og hvornår det sker. Det har givet dem frihed. 
 
Men på samme tid kræver brugen af sociale medier også, at man omstiller sig og lærer nogle andre logikker end dem, man er vant til. 
 
De har derfor tillært sig flere af de traditionelle medielogikker, og på den måde har medialiseringen også haft sit indtog hos politiet. Det har fx gjort, at forholdet til pressen har ændret sig, da politiet ikke i lige så høj grad er afhængige af dem til at få budskaber og informationer ud. 
 
Dog er samarbejdet ved at finde tilbage igen, da der fortsat eksisterer en gensidig afhængighed mellem pressen og politiet. 
 
Men grundlæggende har Facebook, Twitter og de andre sociale medier givet politiet og myndighederne en mere direkte kommunikationskanal til borgerne. 
 
Gode råd til andre politikredse  
Hvordan kan de blive endnu bedre? Hvordan kan de nå ud til endnu flere mennesker? 
 
Undersøgelsen fra Roskilde Universitet tyder på, at mange borgere gerne vil følge deres politikreds. Størstedelen tilkendegiver dog, at de ikke følger Nordsjællands Politi, fordi de ikke er tilknyttet politikredsen. 
 
Kun 2 % interesserer sig ikke for politiets arbejde, og der er derfor stor sandsynlighed for, at de gerne vil følge den kreds, de er tilknyttet.
 
Et billede, der indeholder skærmbilledeAutomatisk genereret beskrivelse
FOTO: Undersøgelsens resultat af, hvorfor brugerne ikke følger Nordsjællands Politi.
 
På baggrund af undersøgelsen af Nordsjællands Politis kommunikation er der tre råd, som andre politikredse vil kunne benytte sig af til deres brug af Facebook.
 
1. Målgruppen
Borgerne, der tilhører den pågældende politikreds, er den vigtigste stakeholder. Hvis man vil have de rigtige følgere, der kan hjælpe en som myndighed og hjælpe med eksempelvis de efterlysninger, som politiet kommer med, skal man have fokus på dem, der tilhører ens kreds.
 
2. Opslagene
Hvis man gerne vil have, at ens følgere skal blive ved med at følge en og synes, det er interessant, vil det være en fordel at lave levende og sigende opslag, som eksempelvis en efterlysning af en indbrudstyv med virkemidler, der gør det interessant for læseren.
 
3. Tilstedeværelsen 
Tilstedeværelsen er vigtig for borgerne, og derfor er det vigtigt, at man som politi har en konsistent aktivitet på Facebook, så brugerne bliver mindet om, at man er til stede. 
 
 
Det kan derfor gavne den enkelte politikreds at være tilstede på sociale medier, og hvis det bliver brugt korrekt, kan det være med at til at skabe en stor værdi for hele det danske politi, hvis tilliden og troværdigheden øges.

Relaterede artikler

Likebarometer: Det fantastiske Facebook-fald - Hvilken politiker er mest indflydelsesrig på de sociale medier? Hvem taler til det største publikum? Og hvem er den beds...
Sådan kommunikerer du bedst gennem influencers - Influencers har utroligt meget at skulle have sagt i dagens mediebillede, og influencermarketing er efterhånden blevet e...
Kære Kforum. Hvad er boomer-sprog? - Det siges, at den største form for smiger er imitation. Er det sandt, så får boomers i disse dage uendelige mængder smig...
Det har vi lært af ti år på Facebook - For ti år siden kom Kforum på Facebook. Og nu, 3.960 opslag, 153.176 reaktioner, 25.544 kommentarer og 20.127 delinger s...
Vi doomscroller nettet og os selv itu - Før marts i år kendte ingen til det. Så kom corona. Nu har vi klikket nettet tyndt efter død og ødelæggelse. Og ekkokamr...
Pandemi eller politik? - New Zealands regering har med enorm handlekraft, empati og en kommunikationskampagne af dimensioner samlet en nation mod...
Sådan knækker du TikTok-koden - TikTok har fået en rekordstart på 2020. Men hvordan fungerer platformen præcis, og hvordan kan du bedst udnytte den voks...
Pokémon GO for voksne - Et fænomen som Pokémon GO, der trækker dig op af sofaen og ud på en længere gåtur. Eller noget dybere? Randonautica er e...
De fantastiske Facebook-fire - Nye Borgerlige stormer ikke bare frem i meningsmålingerne, men dominerer også på de sociale medier. Gennem en blanding a...
Er Facebook fucked? - Det formodes, at mere end 400 brands i løbet af juli måned indstillede deres annonceaktiviteter på Facebook for derved a...
-
SoMes ni største coronatrends - 2020 blev året, hvor vi alle lærte at holde onlinemøder og webinarer, at internetshoppe og forsøge at få vores staycatio...
Budskaber, der smitter - Corona har over de sidste seks måneder forandret hverdagen for os alle – i både stort og småt. I politiet har de skullet...

Giv din stemme

20 stemmer
3,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

52 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.