Din garderobe har en affære med denne sko

Modeugen i Paris er netop overstået, og hvis der er én trend, der er værd at notere sig, så er det ”The return of the leathershoe”! For ja, den klassiske lædersko er i den grad tilbage i modebilledet, og hvis vi skal tro på hypen, så lader det til, at læderskoen har ambitioner om at udkonkurrere den elskede hvide kondisko!
Kilde: https://myrqvist.co.uk/
Kilde: https://myrqvist.co.uk/

Læderskoen tager over! 

Efter et årti med kondisko overalt i gadebilledet – og på arbejdet(!) er det tid til nye boller på suppen, og lige nu ser det ud til, at de nye boller er den klassiske lædersko, som eksisterer i et utal af variationer i alt fra den klassiske Penny loafer, til Oxfords, Church's og til de mere punkede Dr. Martens.
 
Skoen der – uden du ved det  er i gang med at forføre din garderobe! Kilde: https://www.opumo.com/magazine/penny-loafers-guide/ 
 
Og hvis vi spørger Virgil Nicholas, ejeren af det hypede loaferbrand Vinny's, så vil læderskoen give de populære sneakers kamp til stregen. Læderskoen er ifølge ham kommet for at blive, og vi har kun set den spæde begyndelse af en massivt voksende efterspørgsel på de mere formelle sko.  
 

Vi har fået sneakerforstoppelse

Ligesom du troede, at du var ”med på moden” og godt dækket ind med dine New Balance fra sidste sæson og dine nyindkøbte Salomon sneaks, ja, så skal du til at tro om igen. Rollerne i modebilledet har byttet plads, og de førende trendssættere er lige nu ved at få kondiskoen i den gale hals. Kondiskoen – eller sneakeren, som vi elsker at kalde den – er simpelthen blevet overeksponeret og overproduceret, og resultatet heraf er mental og visuel forstoppelse over den sporty og hurtigt opslidende kondisko.  
 
Skoen, der skal tage over der, hvor din kondisko slap. Foto: Getty Images 
 
Efter mere end et årti med sneakers overalt har forbrugerne nået et mæthedspunkt. I kombination med coronaepedimien blev sneakers forbrugerens foretrukne fodtøj. Man kunne sidde og arbejde foran computeren, gå i Netto og hente sine børn i vuggestuen sidst på dagen – alt sammen iført de samme sko.  
 
Det vi ser nu, er, at forbrugerne er blevet trætte af mageligheden, og det har fået designerne til at designe mere formelt og skræddersyet tøj. Uniformslooket, som vi har set det hos blandt andre Miu Miu, er på vej tilbage, og her passer de formelle sko perfekt ind. ”Penny loafers er ligesom at tage en blazer på. Du retter ryggen og løfter hagen,” udtaler Virgil Nicholas. På den måde kan læderskoen ifølge ham ”løfte garderoben” og stive dig af. En egenskab, som kondiskoen ikke kan tilbyde.  
 
 
Sporty beklædning skal ikke kun styles med sporty kondisko. Foto: Getty Images/

Sneaker-kids er blevet voksne 

En anden årsag til, at den klassiske lædersko er ved at tage over, hvor kondiskoen slap – og generelt bare blev for slap – er, at den unge sneakergenereation er ved at blive voksne. Det kan brandet Vinny's i den grad nikke genkendende til. Når kunder kommer forbi deres showroom for at prøve Penny loafers eller sejlersko, så er det formelle sko, de leder efter. Sko, der har et mere voksent, modent og formelt udtryk. Men de unge millennials hopper ikke i et suit fra top til tå. De styler de klassiske sko med træningstøj, cargopants, afklippede denimshorts og et skateboard under armen.
 
Unge millennials skaber deres eget udtryk ved at kombinere laidback outfits med formelle sko. Foto: Getty Images/ 
 
 
Den klassiske Penny loafer. Skoen der ”fungerer både inden for punk, rock og hiphop” ifølge Virgil Nicholas, ejer af Vinny's. Foto: Vinny's Instagram.

 

Selvom tøjet har et sporty udtryk, behøver man ikke at afslutte ens outfit med en sneaker. En mere formel sko kan give kant og gøre looket mere interessant.  Foto: Vinny's Instagram.
 

Facebook og dad-sneaks er passé 

Den unge generation har mere eller mindre fået sneakers ind med modermælken. Deres forældre har klædt dem på med søde små kondisko, de har selv sparet op til kondisko, som samle- og investeringsobjekter, og de har været med til at se sneakerhypen gå amok og peake med kondisko, der nærmest blev kunstinstallationer, som set hos Balenciaga. 
 
Kondiskoens evolution og død?....Foto: https://putthison.com/where-do-sneakers-go-from-here/ 
 
Men pludselig bemærker de unge mennesker, at også deres forældre går i sneaks. Mark Zuckerberg går i sneaks, og kronprinsen går i sneaks…
 
 
Ja, kronprinsen er cool, men er måske også et tegn på, at trenden har peaket i et kommercielt perspektiv. Foto: Euroman.dk -af Ulrik Jantzen.  
 

Og det er i det øjeblik, at de fleste unge mennesker indser, at det er på tide at gøre noget andet. Det er på tide at skabe sig selv, og dette selv tager begyndende afstand til den hvide sneaker.  

 

Skoen, der udstråler bevidsthed, alvor og seriøsitet 

Udover at den klassiske lædersko har et æstetisk smukt udseende, så ligger der meget mere under overfladen, end man kan spotte med det blotte øje. Læderskoen signalerer bevidsthed omkring bæredygtighed og støtter op om en praksis, hvor man køber produkter med lang levetid. I modsætning til kondiskoen, som du kan slide op på en sæson, holder læderskoen i mange år, og hvis man er heldig flere årtier. Derudover er læderskoen igennem tiderne blevet anvendt i tunge og respekterede fag, hvilket giver sko som Oxfords eller Church's en helt unik styrke og gennemslagskraft. Du kan fysisk mærke vægten af skoen. Du føler dig grounded og har godt fodfæste. Du er ikke til at slå omkuld. Og i de tider, som vi befinder os i lige nu, med både krig og energikrise, ja, så søger de fleste efter fodfæste og styrke. Egenskaber, som kun læderskoen kan give dig.  
 

Fuckfinger til branding, logoer og overforbrug 

I kølvandet på de sidste års logo-mania, der har hersket inden for såvel Fendi som Versace, Balenciaga og Prada, er en modpol blevet født. Her handler det om at tage afstand til logoer, overeksponerede brands og i det hele taget overforbrug. I den sammenhæng bliver de klassiske lædersko en direkte fuckfinger til det sidste årtis overforbrug, hvor logoer dominerede overalt. Og som Financial Times skriver  i deres seneste artikel om de hypede lædersko: ”In the era of NFTs, bitcoin and StockX hype, it feels progressive to adopt an age-old shoe”, og dertil må man give dem ret! Det føles rebelsk at stå fast i en tid, der stikker af. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også