Gaderne var egentlig mest til hestevogne og fodgængere på den tid, men fordi bilen var sådan en fantastisk ting – og fordi det lykkedes folk som Henry Ford at gøre den tilgængelig for almindelige mennesker – var det bilen, der vandt slaget om fremtiden. Det var derfor også bilens logik, der kom til at præge al bybygning i det 20. århundrede.
Det drejer sig naturligvis om tilvænning. I snart hundrede år har København været en cykelby, så vi har udviklet en meget finkornet forhandlingssituation mellem fodgængere, bilister og cyklister. Når der pludselig kommer en helt ny spiller på banen, er det klart, at der bliver ballade, men den del af problemet skal nok løse sig selv efterhånden.
Det er nemt at skaffe sig dele til et nyt transportmiddel, hvis man er opfindertypen. Kilde: Getty Images
Er de overhovedet grønne?
Værre er det med bæredygtigheden. Undersøgelser fra USA viser, at gennemsnitslevetiden for et udlejningsløbehjul er cirka en måneds tid. De er simpelthen så dårligt skruet sammen, at de går i stykker på et par uger. Og da lige præcis et par uger er ‘break even’-punktet for et elløbehjul, har udlejerne ingen interesse i at reparere dem ud over den dato, og de bliver så bare hugget op og kasseret som al anden brugt elektronik. Når man indregner produktionsomkostningerne – i CO2 – er det med andre ord på ingen måde en bæredygtig løsning.
De er lydløse og nuttede på en meget moderne måde, og derfor ligner de små løbehjul fremtiden, men i virkeligheden er de måske allerede passé. En slags mobil pendant til kassettebånd eller lignende teknologier, der for længst er sendt til historiens store pulterkammer. Løbehjulene peger på et problem og foreslår en løsning, men desværre en, der ikke har fremtiden i sig. Man kan derfor håbe, at en talentfuld designer vil tage selve grundkonceptet – lethed, bevægelse, GPS og smartphone-interaktion – og give det en tur i centrifugen. Så kunne vi måske for alvor skabe fremtidens urbane mikrotransportløsning.
Revolutionen kommer
Sagen er jo nemlig den, at vi står på kanten af en urban transportrevolution. Det er de fleste enige om. Også de mennesker, der ikke nødvendigvis abonnerer på den sædvanlige form for jubeloptimistisk teknologibegejstring, der trives i Californien og tilgrænsende områder, som Danmark.
Står vi snart over for et trafikkaos a la det, vi har set i Luc Bessons The Fifth Element? Foto: Screenshot fra Luc Bessons The Fifth Element.
Hvis man kniber øjnene lidt sammen, ser man for sit indre blik en ikke så fjern fremtid, der vil minde om gadescenerne fra Luc Bessons The Fifth Element: store slugter med lagdelt trafik i alle tempi, flyvende biler, droner, svævende skateboards og hvad ved jeg. For sådan bliver det om få år, hvis vi ikke passer på. I øjeblikket står den urbane transportverden lige foran sit disruptionøjeblik.
Den service og den designer, der for alvor formår at adskille bevægelse fra et dedikeret transportmiddel, vil vinde fremtiden på samme måde som Airbnb, Uber og Facebook. Desværre er det i København også, som det har været i forhold til de ovennævnte services: Reguleringen kan ikke følge med. Byer overalt i den vestlige verden forsøger at mediere bekvemmeligheden i den øjeblikkelige, allestedsnærværende ‘sidste kilometer’-transport med det almindelige sammenbrud i lov og orden, denne transport medfører.
At vi ikke har knækket koden endnu, er let at overbevise sig selv om. Prøv at tænke bare få år frem, når gaderne ikke blot handler om fodgængere, biler, cykler og løbehjul, men også rummer flyvende skateboards, førerløse pakkeleveringsvogne, droner og noget helt syvende, som ikke er opfundet endnu.
Byens svar?
Foreløbig virker Københavns problemer med de populære løbehjul desværre som en konflikt, der ikke kan løses, og som en kortvarig modedille, der vil gå i sig selv igen, når nyhedens interesse har fortaget sig. Københavns Kommune ved heller ikke helt, hvordan den skal forholde sig, og har her i juni måned vedtaget en forsøgsordning, der ikke tillader mere end 200 løbehjul i Indre By og 3.000 i brokvartererne.
I betragtning af, at det netop er i Indre By, at udlejningsbaseret ‘sidste-kilometer’-transport har sin berettigelse, virker det mest af alt som en langsom kvælning af rullehjulene. Så til alle unge designere: Kom nu på banen! Alle delene findes rundt omkring på gader og stræder i København. OPFIND!