Ugens ananas: Mia Vermehren Ladefoged

Hvem er k-branchens rising stars? Hvor arbejder de, hvad er deres visioner for branchen og hvem ser de op til? Kforum har sat en stafet i gang - og denne gang siger vi velkommen til Mia Vermehren Ladefoged, Berlingske Media.
Mia Vermehren Ladefoged, salgskonsulent for Scanpix, er ugens ananas i egen juice
Mia Vermehren Ladefoged, salgskonsulent for Scanpix, er ugens ananas i egen juice
Navn: Mia Vermehren Ladefoged
Alder: 28
Titel + Arbejdssted: Salgskonsulent og indholdskoordinator for Berlingske Media A/S, Scanpix
Uddannelse: Cand.mag i Medievidenskab
 
Jeg valgte k-branchen, fordi:
Da jeg besluttede mig for at studere medievidenskab, gjorde jeg det ærligt talt nok, fordi jeg som så mange andre teenagere så lidt for meget tv. Sagt på en anden måde, så var jeg fascineret af historiefortælling og især visuel historiefortælling.
 
Jeg vil egentlig gerne skelne mellem, hvorfor jeg lidt blåøjet valgte k-branchen til at begynde med, og hvorfor jeg så faktisk har valgt at blive ved med at arbejde med kommunikation. Jeg er fortsat, fordi det er vigtigt for mig at føle, at jeg er med til at give andre mennesker muligheden for at blive hørt. Jeg elsker visuel kommunikation og mere specifikt kommunikation via billeder, fordi billeder åbner op for kommunikation på tværs af landegrænser og sprog.
 
Mia Vermehren Ladefoged fik ananassen af Julia Fennefoss Vollertsen.
 
Jeg er valgt som ananas, fordi…
Jeg tror, at Julia har valgt mig som ananas, fordi jeg har valgt at specialisere mig indenfor en specifik form for kommunikation. Det har været en god måde for mig at adskille mig fra den store skare af kommunikationsuddannede, der er i dag. Når det så er sagt, så var jeg, udover meget beæret, faktisk også lidt betænkelig ved at skulle være ugens ananas. Det er jo nogle vildt dygtige mennesker, der har været ananasser før mig.
 
Jeg er nok som vestjyder er flest - ikke helt vildt god til at fremhæve og promovere mig selv og mine evner. Jeg vil hellere gemme mig bag et produkt eller et brand. Men jeg siger tusind tak til Julia for skulderklappet og for at udfordre mig lidt.
 
 
Om ti år er jeg…
Forhåbentlig stadig med på beatet, når det gælder digital udvikling. Det, at man pludselig ikke kan følge med alle de nye teknologier og muligheder, er nok en af de ting, jeg i arbejdet med kommunikation frygter mest. Jeg har også en ambition om at være i en situation om ti år, hvor jeg kan lære fra mig. I k-branchen er vidensdeling altid helt afgørende for, hvordan udviklingen sker.
 
Jeg har en ambition om i fremtiden at fokusere på to ting, nemlig hvordan jeg hele tiden udvikler mig og følger med tiden, men også hvordan jeg hjælper nye kommunikatører til at navigere i en til tider uoverskuelig verden. Om jeg kommer til at fortsætte i k-branchen i en ledende rolle eller fortsat som en del af et megasejt team, er ikke afgørende for mig.
 
Min vision for k-branchen er…
Jeg har naturligvis en vision om, at vi i k-branchen skal vidensdele, udvikle strategier, arbejde nysgerrigt med indhold og forskellige platforme, være til stede, hvor brugerne er, og generelt gøre kommunikation mere involverende. Det lyder jo altsammen meget godt, men også lidt uspecifikt. Jeg vil forsøge at beskrive min vision for k-branchen ved at fremhæve en mere specifik tendens, jeg tror kommer til at spille en stadig større rolle i fremtiden. Det er en tendens, som bliver ved med at dukke op i mit arbejde med kommunikationen mellem de indholdsproducerende og fotograferne.
 
Grundlæggende bliver kommunikationsafstanden mellem bruger/køber og produktejere/sælger kortere og kortere. Det er ikke en nyhed, og det er noget, jeg synes, at vi i k-branchen har været gode til at håndtere. Her ser jeg en ny faktor, som kommer i spil. Deleøkonomien, som spirer alle steder, afføder naturligt en forventning om en endnu kortere vej mellem køber/sælger. Uanset hvad fremtiden for deleøkonomi er, så har jeg har en vision om, at vi i k-branchen bliver gode til at håndtere den form for kommunikation og de forventninger til kommunikation, som udspringer af netop deleøkonomi.
 
Services som Airbnb, Uber, GoMore etc. skaber en kommunikation som på en markedsplads, hvor kontakten er mere direkte mellem køber og sælger. Jeg tror, at virksomheder, uanset om det er en virksomhed, der sælger andres produkter eller sælger egne producerede produkter, skal være klar til at tilpasse sig nye forventninger fra deres kunder. Jeg har en vision om, at vi i k-branchen skal kunne hjælpe med netop dette.
 
Jeg er vild med…
Udover kage, gin og Instagram så er jeg vild med mennesker, der formår at hjælpe andre til at yde deres bedste. Især inden for k-branchen har jeg observeret, at nogle mennesker har en helt særlig evne til at give andre så meget selvtillid, at de udretter fantastiske og inspirerende ting. Det er en evne, jeg meget gerne vil tillære mig.
 
Jeg har svært ved at tolerere…
Forskelsbehandling. Det er heldigvis noget, som jeg sjældent er vidne til. Men for mig er det vigtigt, at vi alle husker, at på en arbejdsplads er alle med til at drive en virksomhed fremad.
 
10 k-folk jeg vil fremhæve er
Jeg vil starte med at nævne to personer, som jeg bare synes er vildt inspirerende. Den første er Oliviero Toscani, som er en italiensk fotograf for Benetton. Han udfordrer folks holdninger til køn og etnicitet, samtidig med at hans billeder fremhæver det bedste ved Benettons produkter.
 
Jeg er også ret glad for at følge komiker Chris Hardwick. Han har skabt et fantastisk univers, hvor nørder kan få lov til at udfolde sig på enten en scene, i radioen eller på tv. De to er lidt afstikkere, fordi de mennesker, jeg allerhelst vil fremhæve, er en masse seje kommunikatører, som jeg har lært at kende i tidens løb.
 
Dennis Kirkebæk arbejder med kommunikation og marketing for Roskilde Festival, og jeg er imponeret over hans evne til at formidle indhold, der er interessant for alle de mange festivaldeltagere og deres forskellige demografier. Katrine Elvstrøm Krause vil jeg fremhæve, fordi hun er et af de mest kreative mennesker, jeg kender, og hun deler altid gerne ud af sine gode ideer. I dag er hun tv-tilrettelægger hos BytheBuch.
 
En anden, hvis arbejde jeg beundrer meget, er Anja Bechmann, som er professor ved Aarhus Universitet og min tidligere specialevejleder. Hun gør et fantastisk stykke arbejde inden for dataanalyse. En anden, jeg virkelig synes har gjort et godt stykke arbejde både under sit studie og efterfølgende, og som har stablet sig en flot karriere på benene, er Cathrine Kudsk. Hun er sprunget ud i bureauverden og arbejder i dag som Content Manager hos iProspect.
 
Jeg vil også gerne fremhæve Helle Søgaard, som er “Content Medarbejder” hos energiselskabet OK. Jeg skriver mere om Helle nedenfor, da stafetten overgår til hende. Jeg vil også gerne nævne min tidligere chef Yuri Arcurs. Han har skabt sig et imperium ved at sælge billeder på stock-sites verden over, og det er i sig selv utroligt, fordi branchen er enormt hård. Rie Hededal Nielsen, som arbejder for Danmarks Radio og laver en masse fed og inspirerende radio for bla. Radio24syv, skal også nævnes her.
 
Sidst, men ikke mindst, kommer jeg ikke udenom at nævne hende, som har gjort mig til ananas. Julia Vollertsen, som er kommunikationsmedarbejder for FDM, er værd at fremhæve her, fordi hun er en af de mest passionerede kommunikatører, jeg kender. I virkeligheden synes jeg, at alle mennesker, som brænder for det, de laver, er ret seje.
 
Jeg sender stafetten videre til
Helle Søgaard, som er “Content Medarbejder” hos energiselskabet OK. Hun er generelt bare den type, som altid har været en ørn til at skrive tekster og formulere sig. Selv i gym var hun altid klar med en hjælpende hånd i skrive-nøden. Hun har taget en uddannelse på Handelshøjskolen i Aarhus og blev efterfølgende ansat i OK.
Det, der gør Helle til en god kommunikatør i mine øjne, er, at hun har humor. Hun kan endda gøre benzin spændende! Derudover er hun et hjælpsomt menneske, som deler sin viden, og det er en kæmpe kvalitet. Jeg synes, Helle er den perfekte ananas! 
 
Følg Mia på Twitter: @Miavla
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job