Sådan styrker TikTok din employer branding

Rema1000 er en af de virksomheder, der har knækket koden til at bruge TikTok som rekrutteringskanal.
Foto: PR
Foto: PR
Det kan virke som sjov og spas uden større betydning, når de unge medarbejdere i "Danmarks varmeste Rema1000" i Hillerød laver TikTok-videoer til deres 55.000 følgere.
 
Men faktisk kan brugen af medarbejderambassadører kan være en god strategi, hvis man vil sætte fokus på employer branding i sin virksomhed og tiltrække og fastholde medarbejdere, mener Mette Skammeritz konceptudvikler hos Radius og indehaver af meme-profilen Skammekrogen på Instagram med næsten 40.000 følgere.
 
"Undersøgelser viser, at det, der har størst effekt på virksomhedens omdømme, er, om det virker som en god arbejdsplads. TikTok ikke bare fjol. Det kan bruges til at vise arbejdspladsen fra en anden og mere sjov side, som kan tiltrække nye dygtige medarbejdere og fastholde de nuværende," siger hun og fortsætter:
 
"En virksomhed er sine medarbejdere i sidste ende, så det kan have en effekt på bundlinjen, hvis man kan tiltrække flere og dygtigere medarbejdere."
 

Ny form for employer branding

Tidligere har employer branding være mere topstyret og poleret, hvor man fra ledelsens side har forsøgt at styre, hvordan employer brandingen skulle se ud. At begive sig ud på TikTok i stedet er en frisætning af kommunikationen, mener Mette Skammeritz. 
 
"De unge drenge fra Rema1000 er virkelig sjove. Videoerne får butikken til at virke som en sjov arbejdsplads, og arbejdsglæde er i højere og højere grad en stor faktor for folk. Man vil gerne have et spændende job. Brancher som servicebranchen har store rekrutteringsproblemer. Der kan disse videoer vise den sjove side af arbejdspladsen," siger hun og roser butiksbestyreren for at have givet ungarbejderne relativt frie tøjler til at skabe indhold.
 
Autencitet er nemlig altafgørende for ens succes på TikTok. Hvis man som virksomhed har mod på at begive sig ud i at lave sjovt indhold om sin arbejdsplads på TikTok, så skal man turde at sætte det frit.
 
"TikTok er en mindre poleret platform end Instagram eller LinkedIn. Autencitet er den største valuta på platformen. Den kommer ikke, hvis man topstyrer det hele," siger hun.
 

Man skal være sjov, hvis man skal lave sjove videoer

Man skal altså kunne tåle at vise det uperfekte, have is i maven og stole på medarbejderne, der laver indholdet. Men det understreger også, hvor vigtigt det er at finde de rigtige til at lave indholdet blandt medarbejderne.
 
"Det lyder banalt, men du skal være sjov, hvis du skal lave sjove videoer. Det er ikke alle mennesker, der skal lave sjove videoer. Så det handler om at finde autentisk sjove mennesker, der forstår platformen og gerne vil lave indhold," siger Mette Skammeritz og fortsætter:
 
"Man skal lave platformspecifikt indhold, hvis man vil lykkes på TikTok. Du skal vide, at du primært taler til folk under 35, hvor man kan tillade sig at presse grænserne lidt mere. Men skal selvfølgelig uddanne sine medarbejdere om, at de ikke må bashe konkurrerende virksomheder og skal følge markedsføringsloven. Det er en god ide at lave et lille kursus, før man giver dem frie tøjler."
 
Hvis man gør det på den rigtige måde som virksomhed, kan det i sidste ende resultere i stor eksponering for ret få penge, mener Mette Skammeritz.
 
"Tiktok ikke bare fjol. Hvis man bruger platformen aktivt og godt, kan det have en effekt på bundlinjen og fastholdelse og tiltrækning af medarbejdere," slutter hun.

Kritikken af sikkerhedsrisicine ved TikTok er taget til i den seneste uge, hvor Center for Cybersikkerhed har advaret offentlige ansatte om at have app'en installeret på deres arbejdstelefoner, ligesom partier har bandlyst app'en. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også